23948sdkhjf

Lasten er inficeret: Skib ligger stille ud for Mors

I næsten tre uger har en hollandsk coaster med inficeret last ligget for anker, mens reder og sælger strides om ansvaret

Et skib lastet med omkring 1800 ton sojaskrå ligger på tredje uge for anker i Sallingsund omtrent midt mellem Nykøbing og Glyngøre. Ingen vil i øjeblikket tage ansvaret for, at lasten af foderstoffet er inficeret med salmonella.

- Det drejer sig om coasteren Eems Cobalt fra Holland. Den kom herop lørdag 22. oktober fra Hamborg og lagde sig på reden, fordi der var et andet skib i Nykøbing Havn. Jeg blev informeret om søndagen, om at der i Hamborg blev konstateret salmonella ombord. Derfor er skibet ikke blevet losset. Der er ikke fare på færde, for lugerne har ikke været åbnet, mens coasteren har sejlet i dansk farvand, siger skibsmægler Henrik Klitgaard Poulsen fra skibsmæglerfirmaet FL Knakkergaards Eftf. i Nykøbing.

Han er agent for transporten og oplyser, at skibet kortvarigt har været i havn i Nykøbing, for at besætningen på seks mand har kunnet få drikkevand og proviant ombord.

- Det har man kunnet gøre risikofrit, for salmonella smitter ikke og bliver først sundhedsfarligt, hvis du stopper de inficerede sojaskrå i munden. Men den melding, jeg fik fra skibet tirsdag, var, at det vil sejle til Rotterdam, hvor lasten vil kunne blive varmebehandlet i et lukket system, hvor der ikke er fare for forurening af omgivelserne. Det juridiske spil mellem reder og sælger er jeg ikke indblandet i, siger Henrik Klitgaard Poulsen.

Mollerup venter spændt

Det er man heller ikke hos Mollerup Mølle A/S, som skulle have været aftager af de inficerede sojaskrå.

- Vi har købt partiet gennem den lokale andel i Galten (Danish Agro, red.). Det er før sket, at der har været konstateret salmonella i et parti foderstof, som så er blevet sendt til varmebehandling, hvorefter det kan anvendes. Men denne gang er det åbenbart endt i en tvist med rederiet. Jeg er lige så spændt som alle andre på, hvornår situationen bliver løst op, siger direktør Jakob Pedersen fra Mollerup Mølle.

Kan I klare jer uden det parti?

- Ja. Vi henter i stedet sojaskrå i Aarhus på lastbiler. De 1700-1800 ton, der er i skibet rækker til en uges leverancer hos os. Det ville selvfølgelig være lettere at kunne hente det i Nykøbing, men nu må vi se, hvad der sker. De har lovet at informere mig, så snart der er nyt i sagen, siger Jakob Pedersen.

Skibet Eems Cobalt har ifølge skibsmægleren portugisisk kaptajn og en besætning fra Ukraine og Philippinerne. Det tilhører rederiet Amasus Shipping med hjemsted i den hollandske by Delfziel.

Henrik Klitgaard Poulsen fortæller, at skibet ofte anløber Nykøbing med leverancer til Mollerup Mølle. Når det skal afgå fra sin nuværende ankerplads, skal kaptajnen kontakte lodsen i Oddesund, idet der er lodspligt ved passage af broklappen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Havarirapport: Lods brugte mobiltelefon før grundstødning
3F Sømændene: Er Dannebrog et bekvemmelighedsflag?
Entreprenør skal grave nye kanaler og bygge broer i Aarhus
Solid vækst i Nordens tanker pool
Navigatører vil ikke tvinges ind i Dansk Metal - advarer om arbejdskonflikt
Miljøhensyn dumper Næstveds planer om ny havn
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.205