Danmarks eneste krydstogtpioner drosler ned – gør klar til at overdrage magten

Skibsreder Niels-Erik Lund var blevet træt af at få opkald på mobilen midt om natten, og besluttede, at i 2022 skulle det være anderledes.
Den snart 70-årige eneejer af – og direktør for – Danmarks eneste såkaldte tonnage provider i krydstogtindustrien, SunStone, har derfor kastet sig ud i det første skridt til en veritabel nedtrapning henimod en rigtig pensionisttilværelse.
- I 40 år har min telefon ikke været slukket om natten. Det er den nu, forklarer Niels-Erik Lund til Søfart.
Han er i fuld gang med et løbende generationsskifte, hvor sønnerne Carsten Thamdrup Lund og Christian Thamdrup Lund er blevet sluset ind som en del af den daglige ledelse af virksomheden. Der er dog endnu ingen plan for, hvornår den nye generation vil få overdraget det formelle ejerskab af SunStone, der er registreret i Danmark, men som har næsten alle medarbejdere og samtlige aktiviteter langt fra danske kyster.
Generationsskiftet kommer i kølvandet på, at Niels-Erik Lund tidligere på året underskrev et såkaldt Letter of Intent på salg af SunStone’s ejerandel af det Miami-baserede ship management-selskab Cruise Management International, CMI, samt hotelmanagement-selskabet CMI Leisure.
Formelt set er Niels-Erik Lund derfor fortsat CEO i SunStone, men regner med at trække sig helt ud af den daglige ledelse over de næste par år.

Bygget op fra bunden
Sønnerne Christian Thamdrup Lund og Carsten Thamdrup Lund var ikke i tvivl om, at de skulle slå til, da tilbuddet fra faderen blev lagt på bordet.
Men overtagelsen forpligter.
- SunStone er jo bygget op fra bunden af min far, og hans personlige relationer til vores kunder og samarbejdspartnere går flere årtier tilbage. Så det er bestemt nogle store sko at skulle udfylde, forklarer Carsten Thamdrup Lund, der kommer til at indgå i virksomheden som kommerciel direktør med bl.a. ansvaret for relationerne til SunStone-kunderne, der omfatter de krydstogtoperatører og rejseselskaber over hele verden, der chartrer SunStone-flåden af ekspeditionskrydstogtskibe.
I 40 år har min telefon ikke været slukket om natten. Det er den nu Niels-Erik Lund, CEO, SunStone
Han fortsætter:
- Timingen er dog god al den stund, at der hos kunderne, chartrerne, også er sket et generationsskifte i ledelsen i løbet af de seneste år, så tidspunktet er derfor ikke helt skævt.
Carsten Thamdrup Lund forlod i slutningen af 2021 sit hidtidige job som flyveleder hos den statslige trafikkontroltjeneste, Naviair, hvor han ud over jobbet som flyveleder har varetaget ansvarsområder som it-integration og gjort tjeneste som hændelsesudreder. Han vil skulle passe jobbet med udgangspunkt i København. Begge sønner indtrådte pr. 1. april som fuldtidsansatte i SunStone.
En søn i Miami
Broderen Christian Thamdrup Lund, som er bosiddende i Miami, har derimod arbejdet for det af Niels-Erik Lund stiftede ship management-selskab ISP og CMI, siden 2008. Her fungerede han som økonomichef i knap ni år. Han har derfor et indgående kendskab til meget af den daglige drift af skibene og de udfordringer, der følger med.
- Men det bliver uden tvivl en anden dagligdag og en noget anden rolle, som jeg træder ind i nu – en rolle hvor jeg har meget at lære, forklarer Christian Thamdrup Lund,
Han fortsætter:
- Både min bror og jeg var enige om, at hvis det skulle være, skulle det være nu, mens der er mulighed for en gradvis overdragelse af ansvaret. Og det var på den betingelse, at vi begge gjorde det. Det tror jeg, vi begge føler os mere trygge ved, da vi har meget forskellige kompetencer og dermed er stærkere sammen.
Ambitiøs strategi
SunStone opererer – og er medejer af – fem ældre ekspeditionskrydstogtskibe, og har siden 2019 fået en løbende leverance af nybygninger i den såkaldte INFINITY-klasse, som når det sidste og sjette skib er leveret i 2023, vil bringe SunStone-flåden op på i alt 11 fartøjer.
- Vi har strategien på plads: I 2030 skal SunStone have en flåde på mindst 20 skibe, hvilket er dobbelt så meget som på det tidspunkt, hvor vi formulerede strategien, siger Carsten Thamdrup Lund.
Han fortsætter:
- Gennemsnitsalderen på vores skibe skal være halveret på dette tidspunkt, og vi skal have etableret en arbejdsgang, hvor vi søsætter en nybygningsserie hvert femte år. I 2030 skal alle de ældre skibe være ude af flåden.
Spørgsmål fra partnerne
For Niels-Erik Lund var der ingen tvivl om, at det var blevet tid til at foretage et generationsskifte.
- Jeg er jo medejer af alle vores skibe, men jo netop altid i samarbejde med en række partnere. Og når man har millioner af dollars ude og svømme i skibsinvesteringer i samarbejde med en række partnere, er det vel naturligt, at partnerne var begyndt at spørge, hvor længe jeg havde tænkt mig at blive ved, og hvad der skulle ske, hvis jeg pludselig skulle blive ramt af en bus eller på anden måde bliver sat ud af spillet.
Niels-Erik Lund fortsætter:
- Jeg kunne have valgt at finde en køber til virksomheden, f.eks. en kapitalfond, og sælge det hele, hvilket nok ikke ville have været så svært. Jeg kunne have fundet en yngre partner, der kunne overtage den daglige ledelse for virksomheden og måske blive medejer. Eller jeg kunne vælge at lade mine sønner overtage virksomheden. Sidstnævnte ville indebære, at de vitterlig skulle have lyst til at hellige sig virksomheden 100 pct. – der bliver ikke tale om en konstruktion, hvor de kommer til at spille rollen som tilbagetrukne ejere – de ville skulle involvere sig på fuld tid og brænde for det 24/7. Så jeg indkaldte til familiemøde, og det viste sig, at begge drengene var meget interesserede, og herefter er det gået slag i slag.

24/7
For Carsten Thamdrup Lund er der klare forskellige mellem luftfart og shipping. Men også ligheder:
- I begge brancher handler det om at stå til rådighed 24/7 og være klar til at give den hele armen, når det gælder – uanset hvor og hvornår, forklarer Carsten Thamdrup Lund.
- Min arbejdsdag er naturligvis blevet markant anderledes. Jeg kan sidde i konferencekald med kunder eller kolleger midt om natten, og så har beslutningsgangene i shipping en anden tidshorisont end i mit tidligere job, hvor man typisk har få sekunder til at træffe beslutningerne.
Ud over Niels-Erik Lund og Carsten Thamdrup Lund tæller den danske stab i SunStone også den tidligere Clipper-Økonomichef , Ulrik Hegelund, der er SunStone Gruppens Økonomidirektør.
Fakta om SunStone
Bygger og chartrer ekspeditionskrydstogtskibe til krydstogtoperatører og rejseselskaber.
Sunstone er registreret i Danmark og har eksisteret under Niels-Erik Lunds ejerskab under forskellige navne siden 1990. Virksomheden har datterselskaber i Miami og på Madeira.
Er medejer af 11 skibe, hvoraf fem er ældre og seks er nybygninger. Alle er udlejet på længere charterkontrakter.
Sunstone varetager opgaven med at designe og bygge skibene og er altid medejer af skibene sammen med partnere. SunStone har det kommercielle ansvar med at chartre skibene ud, og har ansvaret for den tekniske drift, der dog er udliciteret til CMI i Miami.
Kundelisten tæller som regel mellem 10 og 15 krydstogtoperatører over hele verden.
Antal medarbejdere i SunStone i land er ca. 50. På Miami kontoret er ca 60 medarbejdere, men det er inklusive de associerede selskaber CMI og CMI Leisure. 30 medarbejdere er beskæftiget med det aktuelle nybygningsprogram i Kina. Herudover er virksomheden ved at opbygge et kontor på Madeira, Portugal i forbindelse med, at alle virksomhedens skibe på sigt skal indflages til Madeira-flag.
De fem ældre skibe er på fast charteraftale frem til perioden mellem 2026 og 2028.
Nybygningsprogrammet tæller ’Greg Mortimer’, leveret i 2019, ’Ocean Explorer’ og ’Ocean Victory’, der blev leveret i 2021. ’Ocean Odyssey og ’Sylvia Earle’ leveres i 2022 og i 2023 leveres ’Ocean Albatros’.