23948sdkhjf

Mærsk vælger sydkoreansk værft til verdens første CO2-neutrale containerskib

Det bliver et af verdens største skibsværfter, der får til opgave at bygge verdens første containerskib, der vil kunne sejle på et fuldstændig CO2-neutralt brændstof. 

A.P. Møller-Mærsk har netop offentliggjort, at rederiet har valgt Hyundai Mipo Dockyards i Sydkorea til at bygge det metanoldrevne feederskib.

Feederskibet vil ifølge produktionsplanen blive sat i drift i 2023.  

Samtidig fortæller rederiet, at skibet kommer til at sejle på dansk flag og vil blive indsat i den nordeuropæiske del af Mærsk-netværket.

Skibets kapacitet er blevet opjusteret en smule siden de første meldinger om projektet og ventes nu at blive på 2100 teu.  

Skibet er designet til at sejle på metanol eller lavsvovlsolie efter dualfuel-princippet. Dette betyder, at skibet i 2023 skal kunne drives CO2-neutralt, hvis det alene anvender metanol.

Men skibet vil altså fortsat have muligheden for at slå over på et traditionelt, fossilt baseret drivmiddel. 

Læs mere om metanolprojketet fra Mærsk her

- Dette banebrydende skib viser verden, at den teknologi, som kan nedbringe rederiernes emissioner er til rådighed på markedet allerede i dag, udtaler Henriette Hallberg Thygesen, CEO for fleet & strategic brands i A. P. Møller-Mærsk, i en pressemeddelelse. 

Hun fortsætter: 

- Fra 2023 vil dette skib give os værdifulde driftserfaringer omkring fremtidige CO2-neutrale brændstoffer samtidig med, at det vil give vores kunder mulighed for markant nedbringelse af CO2-emissionerne fra deres forsyningskæder.

Det er danske MAN Energy Solutions, der designer og udvikler skibets hovedmaskineri, der baserer sig på MAN's velkendte dual fuel-koncept. Maskineriet skal produceres i samarbejde med Hyundai Engine and Machinery. Hjælpemaskineriet er designet og udviklet af Himsen sammen med Hyundai Mipo og Mærsk. 

Klassifikationsbureauet bliver American Bureau of Shipping (ABS).

- Det bliver den erfarne Ole Graa Jakobsen, head of fleet technology, fra Mærsk, der får ansvaret for at gøre nybygningen til virkelighed. Han udtaler: 

- At gøre dette skib til virkelighed er et udfordrende projekt, men vi er heldigvis allerede langt i processen sammen med værftet. Mens det på den ene side er et revolutionerende projekt baserer det sig samtidig i høj grad på velafprøvede teknologier. Vi ser frem til, at projektet vil give os et indblik i de reelle omkostninger, når skibet kommer i drift, udtaler Ole Graa Jakobsen i pressemeddelelsen.  

Læs Søfarts interview om metanolprojektet med teknisk direktør i A.P. Møller-Mærsk, Palle Laursen, her.  

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.078