23948sdkhjf

Mitsubishi udvikler ammoniak-drevet gasturbine

Mens der er udviklingsarbejde i gang hos de store producenter af skibsmotorer, som skal sikre, at der både er ammoniak-drevne to- og firetaktsmotorer på markedet i løbet af de kommende tre fire år, så vil Mitsubishi Power i 2025 introducere en ammoniak-drevet gasturbine.

Ifølge den japanske industri- og teknologikoncern bliver der tale om verdens første gasturbine, der kan drives på ammoniak, som er er at de E-fuels, der vil kunne anvendes CO2-neutralt, hvis det er produceret efter Power-to-X-princippet.

Mitsubishis H-25 serie er på nuværende tidspunkt bygget i en prototype som en del af det japanske projekt New Energy and Industrial Technology Development Organization, der skal bane vejen for et CO2-neutralt brint-baseret samfund, og ventes klar i en kommerciel udgave i 2025.

Lille vægt stort output

Outputtet er på 40 MW og den kan drives på 100 pct. ammoniak. Gasturbinen er udviklet til landbaseret brug. Således oplyser Mitsubishi ikke, at projektet involverer en maritim udgave af H-25-gasturbinen. 

Gasturbiner er dog almindelig kendt i visse typer af skibe. Typisk skibe, hvor vægtreduktion spiller en stor rolle, f.eks. en hurtigfærge. Eller i skibe, hvor der ønskes et periodisk ekstra power-boost - eksempelvis i en fregat eller korvet.

Modsat konventionelle forbrændingsmotorer i skibe, så er forholdet mellem vægt/størrelse og output langt bedre i en gasturbine. Omvendt har konventionelle gasturbiner i civile skibe ofte ikke været en kommerciel succes på den lange bane på grund af et højt brændstofforbrug.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109