23948sdkhjf

Tre nye elbiler er landet på Esbjerg Havn

Esbjerg Havn er nu tre skridt nærmere ambitionen om at have hele vognparken på el i 2025

I mandags ankom tre nye elbiler til Esbjerg Havn. De er er nummer 9, 10 og 11 i rækken af elbiler på havnen, der har i alt 20 personbiler og varebiler. Alle varebilerne kører på el, og med de tre nyerhvervelser er over halvdelen af personbilerne nu også elbiler. 

Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.

- Vi arbejder hele tiden for at nedsætte vores CO2-forbrug her på havnen, og der spiller elbilerne selvfølgelig en rolle. Vores mål er, at alle vores mobile køretøjer skal køre på el inden 2025, hvilket ligger godt i tråd med de politiske ønsker om flere elbiler på vejene, siger Jesper Bank, der er salgsdirektør på Esbjerg Havn, i meddelelsen.

Foruden at være en del af den grønne omstilling på havnen er elbilerne oplagte i en arbejdssammenhæng, da de fleste ture foregår på havnen inden for et begrænset område og med lav hastighed. 

- Elbilerne har også vist sig at være perfekte som følgebiler til kranflytning, da de kan køre meget langsomt. Tidligere har vi hurtigt måtte skifte koblinger på grund af slid i biler med manuelt gear, siger Jesper Bank. 

Læs også: Udsigt til fordobling af grønne energiaktiviteter på havnen i Esbjerg

Esbjerg Havn elektrificeres 

Esbjerg Havn købte sin første elbil i 2012. Den havne en rækkevidde på cirka 100 kilometer på én opladning. Med de nye biler, som er udstyret med nyeste teknologi og nye batterityper, er rækkevidden op til 484 kilometer. 

Med den rækkevidde kan bilerne nu også bruges, når Esbjerg Havns medarbejdere kører til møder i for eksempel Skagen, København, Hamborg eller Rostock, oplyser havnen. Den af havnens elbiler, der har kørt længst, har kørt cirka 70.000 kilometer i alt. 

Målet med udelukkende at have elbiler på Esbjerg Havn er en del af den samlede elektrificering, Esbjerg Havn arbejder på i forbindelse med at blive klimaneutral. Et nyt, stort samarbejde med teknologivirksomheden Honeywell er med til at styre og monitorere ressourcer, energiforbrug of CO2-udledning på havnen. Frem over skal landstrøm give skibene adgang til grøn strøm, og der skal etableres både smart lighting og smart heating’. 

Læs også: Helsingør vil have landstrøm til havnen

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109