23948sdkhjf

Galleri: Krydstogtskibe søger mod København for oplægning

14. august kl. 08.26: Opdateret med informationer fra Copenhagen Malmo Port.

Et sjældent syn for 2020-sæsonen kan nu opleves på krydstogtterminalen i Københavns Nordhavn. To store krydstogtskibe har lagt til, men i modsætning til tidligere sæsoner, er der tale om oplægninger uden passagerer ombord. 

De to skibe er 'Norwegian Bliss' fra 2018 og 'Norwegian Encore' fra 2019. De har begge en kapacitet på lige omkring 4000 passagerer og 1700 besætningsmedlemmer, men på grund af corona-pandemien er der blot en 200 mand stor besætning på hvert af de to skibe. 

De to skibe ankom til København i går, efter at de afgik fra Norfolk i USA den 1. august. Forud for indsejlingen til København gjorde de stop på reden ud for Barsebäck for at bunkre.

Besætning skal skiftes 

Ifølge Sjöfartstidningen er der flere årsager til, at skibene er blevet flyttet til Europa. En af dem er, at de på den måde undgår udfordringer med orkansæsonen langs USA's østkyst. Selvom havneafgiterne er højere i København, håber rederierne at kunne spare på den lange bane, blandt andet fordi der kun kræves en minimumsbesætning på 120 personer i stedet for de 200, som er kravet i USA. Endelig er det muligt at gennemføre besætningsskifte her, hvor det i USA har vist sig umuligt at få nye besætningsmedlemmer hentet ind. 

Læs også: Hurtigruten aflyser togter resten af året

Dertil kommer, at udbuddet af store værfter er større i Europa end i USA. Et faktum, der kan blive vigtigt, når tingenes tilstand engang vil gøre det muligt at drive forretning med de store krydstogtskibe igen.

- Ingen ved, hvor længe de kommer til at være lagt op. Formentlig vil en masse forskellige certifikater på fartøjerne skulle fornyes, samtidig med at de formentlig vil skulle på værft inden driftstart, siger Hans Braas, der er cruise agency manager hos Blue Water Copenhagen, til Sjöfartstidningen. 

I dialog om varighed

Copenhagen Malmo Port (CMP) betegner anløbet af de to skibe som tekniske anløb, hvor fokus netop ligger på teknisk support, proviantering og besætningsskifte. CMP bekræfter over for Søfart, at der skal skiftes besætninger under opholdet i København, og understreger, at nærheden til en international lufthavn er med til at gøre København til en oplagt destination for tekniske anløb. 

CMP er i øjeblikket er i dialog med Norwegian Cruise Lines om, hvor længe skibene skal blive liggende, og afviser i øvrigt at kommentere på, hvordan priserne for at anløbe krydstogtterminalen er påvirket af corona-krisen.

Igennem de seneste uger har Norwegian Cruise Lines Holding, der ejer de to nye gæster i København, sendt otte skibe til oplægning i Europa, skriver Sjöfartstidningen.

Som Søfart tidligere har skrevet, er enkelte krydstogtrederier så småt begyndt at genoptage operationen. Konceptet er dog et andet end før pandemien, eftersom skibene ikke lægger til, og gæsterne derfor ikke kommer i land i løbet af krydstogtet. 

Læs mere: Cruise to nowhere - Krydstogtskibene er tilbage i de danske farvande

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156