23948sdkhjf

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

På trods af, at corona-pandemien lader til at være aftagende i mange vestlige lande, som følgeligt er begyndt at genåbne samfund og økonomier, fortsætter containerrederiernes aflysninger af sejladser fra Asien til resten af verden. 

Indtil videre er 75 sejladser i tredje kvartal blevet aflyst. Det gælder blandt andet for Mærsk og alliancepartneren 2M, der har annuleret både AE2/Swan- og AE20/Dragon-ruterne i både juli, august og september. Det svarer til, at alliancen reducerer sin kapacitet på Asien-Europa med hele 22 pct., om end en mulig ny rute med afgang hver 14. dag kan formindske reduktionen til 15-18 pct.

Imens har The Alliance reduceret sin kapacitet på Asien-Nordeuropa med 28 pct. i tredje kvartal ved at aflyse FE4-ruten, oplyser Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting, på Linkedin.

- Det må forventes, at 2M følger op med yderligere aflysninger uden for ruterne på Asien-Europa, og at også Ocean Alliance kommer til at annoncere aflysninger, skriver han.

Færre afgange og højere rater

De nye aflysninger kommer efter en periode, hvor antallet af fragtede containere er faldet brat, og hvor den oplagte containertonnage aldrig har været større.

Læs også: Mærsk undviger corona-prygl trods færre containere

I april 2020 blev der flyttet 16,9 pct. færre containere end i april 2019. Heraf tegnede den europæiske import sig for 20 pct., den amerikanske for 17 pct. imens importen til det indiske subkontinent og Mellemøsten faldt med 25 pct.

Ifølge Journal of Commerce (JOC) viser den seneste opgørelse fra Alphaliner, at tonnage svarende til 2,72 mio. teu for tiden er taget ud af markedet, hvilket svarer til 11,6 pct. af den samlede flåde. 

For mange rederier gælder det, at de skibe, der er taget ud af markedet, er på værft for at få monteret scrubber, men for alle rederier gælder det, at effekten af de mange stilleliggende skibe er klar: På trods af den lave efterspørgsel er raterne højere, end de var i samme periode sidste år, og kun to gange i år har raterne på Shanghai-Nordeuropa været lavere end i de samme uger sidste år.

Den seneste opgørelser over Shanghai-indekset viser, at spotraterne til Nordeuropa ligger på 880 dollar pr. teu, imens en fyrrefodscontainer til USA's vestkyst koster 2132 dollar. 

Også rederiernes enhedsomkostninger må formodes at være relativt lave, for i kraft af den store reduktion i kapaciten bliver de resterende skibe fyldt bedre op. Ifølge JOC er der endnu ikke officielle tal fra rederiere, men en unavngiven direktør har i maj fortalt mediet, at skibene sejler "meget fyldte" fra Kina. Et eksempel herpå er verdens pt. største containerskib, 'HMM Algeciras', der forventes at lodse og laste 13.600 teu, når det kommer til Hamborg i weekenden.

Læs også: Containerrederier holder rater oppe trods krise

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Nyhedsbrev

8.593 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Online Avis Arkiv

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Affald fra skibe skal nu sorteres i Aarhus Havn

90 procent af skibenes affald i Aarhus skal sorteres i 2030

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.188