23948sdkhjf

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Regeringen vil som det første land i verden oprette energiøer, som skal påbegynde en ny epoke i udbygningen af havvind, hvor man går fra enkeltstående havvindmølleparker til energiøer.

Det meddelte regeringen onsdag på et pressemøde, hvor finansminister Nicolai Wammen (S), klimaminister Dan Jørgensen (S) og miljøminister Lea Wermelin (S) deltog.

Pressemødet handlede om første del af regeringens klimahandlingsplan. En del af planen går ud på at etablere to energiøer inden 2030. Den ene skal ligge i Nordsøen med 2 GW, men have plads til at udbygge til mindst 10 GW på sigt. Den anden skal ligge ved Bornholm og have forbindelse til Sjælland og Polen, ligeledes have en kapacitet på 2 GW. Desuden skal Bornholm gøres til en energiø, oplyser Finansministeriet og tilføjer, at de 4 GW er mere end dobbelt så meget, som er i drift på havene omkring Danmark i dag.

- Med etableringen af verdens to første energiøer tager vi hul på en helt ny epoke i det danske vindeventyr, siger Dan Jørgensen.

Regeringens udspil rummer også planer om at bruge den grønne strøm i den såkaldte power-to-x-teknologi, hvor strøm fra bæredygtige energikilder bliver omdannet til brint, som enten kan bruges direkte som brændstof eller omdannes til andre brændstoffer.

- Vi øger mængden af havvind massivt, og samtidig vil vi gøre det muligt at bruge den grønne strøm i tanken på lastbiler, fragtskibe og fly, siger Dan Jørgensen.

Færger på brint

I Rønne havn er der begejstring over planerne, hvor øen i Østersøen bliver udnævnt til en særlig energiø.

- Vi er rigtig glade for regeringens udspil om at gøre Bornholm til energiø. Det kan blive banebrydende. Der er ingen tvivl om, at Bornholm står særdeles godt rustet til at være energibranchens centrum i Øst, siger havnedirektør Thomas Bendtsen i en pressemeddelelse.

Han henviser til, at Rønne Havn har investeret massivt i nye faciliteter, der kan anvendes inden for offshore vind. 

Thomas Bendtsen lægger desuden op til, at den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, som i dag betjenes af Molslinjen, kan blive blandt de første, der gør brug af brint power-to-x-princippet.

Jeg kan da godt se en mulighed for, at regeringen eksempelvis vælger – som en del af den samfundsbegrundende færgebetjening på Bornholm – at integrere de grønne power-to-x-løsninger til de færger, der betjener Bornholm og som er en vigtig del af den daglige forsyningsåre, siger han og fortsætter:

- Det vil uden tvivl få en stor og gavnlig effekt på miljøet. Hvis dette kunne kobles op på forskning- og testfaciliteter til videreudvikling og kvalificering af power to X- teknologierne, så kan Danmark for alvor blive first mover og bevare den grønne førertrøje.

Massiv kritik

Selvom regeringen hævder at have præsenteret en pakke, der både leverer CO2-reduktioner på kort sigt og lægger udviklingsspor ud til fremtidens klimaneutrale Danmark, har den mødt massiv kritik, fordi udspillet til første del af klimahandlingsplanen ikke indeholder en forhøjelse af CO2-afgifter.

Finansminister Nicolai Wammen henviser til, at Danmark er midt i en coronakrise, der har kostet mange tusind arbejdspladser.

- Vi står lige nu i en tid, hvor danske virksomheder kæmper for at holde hovedet oven vande. Så er det ikke det rette øjeblik at komme med CO2-afgifter og putte dem ned over dem, siger han.

Finansministeren siger, at regeringen er klar til senere at se på omlægninger af afgifterne. Men det bliver ingen revolution, siger han.

- Når vi på et tidspunkt skal se på en grøn skattereform, vil tanken ikke være, at det skal være en afgiftsstorm. Det vil være en omlægning af vores skatter og afgifter med henblik på at skabe et mere grønt samfund, siger han.

Klimarådets bud er, at en CO2-afgift skal op i omegnen af 1500 kroner per ton CO2. I dag er afgiften på cirka 170 kroner per ton.

Læs også: Indirekte elektrificering skal gøre deepsea-skibsfarten CO2-neutral

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Online Avis Arkiv

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

40 containere røg overbord fra APL-skib

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

Send til en kollega

0.192