Port of Gothenburg har nu to direkte containerforbindelser til og fra Asien.
Den nye service kommer fra Gemini-alliancen, som består af rederierne Maersk og Hapag-Lloyd, og har gjort Gøteborg Havn til europæisk endestation på sin justerede Asien-Europa-rute.
Det første anløb fandt sted torsdag morgen, da Triple-E skibet 'Morten Maersk' lagde til kaj i Gøteborg.
Gemini-netværket blev iværksat i februar ud fra konceptet om færre stop med de store skibe mellem Asien og Europa. Sidste stop ville være Bremerhaven eller Wilhelmshafen, hvorefter trafikken videre nordpå skulle foregå med mindre feederskibe.
Men nu er Maersk og Hapag-Lloyd kommet på andre tanker og lader nu de store mainlinere fortsætte turen til Aarhus og Gøteborg.
Årsagen er angiveligt øget pres på de europæiske havne.
- Mange havne i Europa oplever en kraftig stigning i efterspørgslen, hvilket lægger pres på infrastrukturen og midlertidigt kan medføre en risiko for, at skibe bliver forsinkede. Det ønsker vi at være på forkant med, og derfor foretager vi ændringen nu, så vi kan fastholde et højt niveau af pålidelighed i vores rutenetværk, siger Sebastian von Hayn, som er ansvarlig for fragtruterne mellem Asien og Europa i Mærsk.

Frigjort flåde
Konkret betyder ændringen, at Mærsk – i stedet for at omlaste containere til og fra de to skandinaviske havne via terminaler i Nordtyskland og videre med et shuttle-skib – nu sejler nogle af containerne direkte til Göteborg og Aarhus.
- Med tilpasningerne i netværket får vi også frigjort skibe på flere shuttle-ruter, så de i stedet kan indsættes andre steder i vores netværk, hvor der er brug for en tilpasning for at fastholde den høje rettidighed, som vi ønsker at levere, forklarer Sebastian von Hayn fra Mærsk.
Ifølge Sea-Intelligences seneste opgørelse for april 2025 ankom 90,9 pct. af alle skibe i Gemini-samarbejdet rettidigt.
Med det nye anløb har Gøteborg nu ugentlige afgange til Asien både torsdage (Gemini) og søndage (MSC).