23948sdkhjf

Containersejladser aflyst i enormt omfang

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Det var ventet, at containerrederierne ville ende med at aflyse en række sejladser som følge af, at så godt som hele den vestlige verden har lukket sine samfund ned for at begrænse udbruddet af corona-virus. Men omfanget af de aflyste sejladser er nu så stort, at det overrasker. 

- Værre end forventet, skriver Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting, i et indlæg på Linkedin. 

Her uddyber han, at 2M-alliancen bestående af Mærsk og MSC for de næste fem uger nu har sløjfet afgange imellem Asien og Nordeuropa svarende til, at den ugentlige kapacitet i de fem uger er reduceret med hele 37 pct. Meldingen kom i går og er en kraftigt stramning i forhold til melding, som 2M udsendte blot fire dage tidligere om en reduceret kapacitet på 21 pct.

Går hurtigt

Ifølge Lars Jensen er der særligt én pointe, som man kan udlede af containerrederiernes handlemønster. Det er, at udviklingen lige nu sker i et rasende tempo.

- Det ville være logisk, hvis den allerede anseelige justering, som blev annonceret for fire dage siden, var baseret på det fald i efterspørgslen, som 2M-rederierne oplever. Det fald er åbentlyst eskaleret siden da, skrev han i går.

Læs også: DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

De seneste dage er aflysningerne da også kommet i en lind strøm. For 11 dage siden var status, at to sejladser var aflyst på tværs af rederierne som følge af corona-pandemien. For tre dage siden var der tale om 45 aflysninger, i går morges var tallet oppe på 102. Og i dag er 120 deep sea-sejladser aflyst, efter at også containersejladserne på Stillehavet og Atlanterhavet begynder at blive sløjfet, og Mærsk nu også er begyndt at aflyse sejladser til Afrika. 

To lyspunkter

For containerrederierne er der nu tale om anden bølge af corona-relaterede aflysninger, efter at nedlukningen af Kina i februar og marts indstillede produktionen i Kina og gjorde det svært at få fyldte containere frem til udskibning fra de kinesiske havne. 

For containerrederierne er der to lyspunkter. Det ene er, at rederierne under den første corona-bølge viste sig langt mere omstillingsparate, end de gjorde under eksempelvis finanskrisen. Også under den første bølge blev der hurtigt aflyst afgange, hvilket var med til at holde hånden under raterne. Ifølge Lars Jensen er de indtil videre 120 aflyste afgange et åbentlyst forsøg på også at holde rateniveauet oppe nu, men det er for tidligt at konkludere, hvorvidt det vil lykkes. 

Det andet lyspunkt er brændstofpriserne, der er faldet betragteligt som følge af oliepriskrigen. Det betyder, at hvor et ton HFO i 2019 kostede Mærsk lige over 400 dollar pr. ton i gennemsnit, er prisen for et ton af den dyrere VLSFO – der er blevet standarden efter IMO's 2020-krav – nu nede på 218 dollar i Rotterdam og 255 dollar i verdens største bunkerhub, Singapore.

Læs også: Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Importører vil tøve

De faldende brændstofpriser betyder dog, at rederierne med Mærsk i front er begyndt at sløjfe de særlige brændstoftillæg, der har været med til at kompensere containerredeirerne for en del af bunkerudgifterne. Indtil videre er tillægget fjernet fra spotsejladser hos Mærsk og CMA CGM, imens Hapag-Lloyd har meldt ud, at rederiet på grund af corona-krisen ikke kommer til at lave om på nogen brændstoftillæg på den her side af juli. 

Svaret på, hvor lang tid krisen kommer til at vare, er enhvers bedste gæt. Lars Jensen betegner det dog som "vildt optimistiske" at antage, at alle nedlukningerne i forskellige lande er ophævet om to-tre måneder, og derefter vil det komme til at tage tid, før forbrugerne genvinder tilliden og begynder at købe varer.

- Og vigtigere endnu, så vil importører være tilbageholdende med at øge importen hurtigt efter sommeren på grund af frygten for den næste (virus)bølge i slutningen af 2020, skriver han. 

Læs også: CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Online Avis Arkiv

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.188