23948sdkhjf

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

Produktionen i Kina er på vej tilbage. De kinesiske lastbilchauffører er helt tilbage, så nu kan varerne også komme frem til kajen. Og kun få afgange med containerskibe ud af Kina er blevet aflyst for den kommende tid.

På overfladen ser det ud som om, at containerrederienes lidelser snart kan få en ende, efter at den sædvanlige container-tristesse i den kinesiske nytårsuge endte med at blive usædvanligt langvarig.

Spørger man CEO i Seaintelligence Consulting Lars Jensen, hænger det dog helt anderledes sammen.

- Nu kan vi smide alle de forestillinger ud med badevandet, siger han i lyset af, at tilstanden i den vestlige verden har ændret sig fuldstændigt i løbet af den seneste uge.

Lars Jensen peger på, at selv når verden kommer på den anden side af udgangsforbud og hjemsendte medarbejdere, vil det tage tid, før forbrugernes tillid kommer tilbage til niveauer, hvor de er atter er villige til at bruge penge på andet end det mest nødvendige.

Læs også: Rapport: Først efter 2021 vil USA's økonomi indhente det tabte

- Så hvis man er direktør i et firma, vil man så placere ordrer på fabrikker i Kina, Indien eller Sydamerika til levering om seks-otte uger på andre varer end dem, man er helt sikker på, at man kan sælge, spørger han retorisk.

Kan ende som 2009


Analytikere og iagttagere af containershipping har af gode grunde svært ved at komme med kvalificerede bud på, hvad corona-udbruddets overgang fra epidemi til pandemi kommer til at betyde for verdensøkonomien og dermed den globale efterspørgsel efter containerrederiernes ydelser.

I Bimco er vurderingen, at den nuværende situation bliver mindre alvorlig end i efterdønningerne fra 2009, hvor efterspørgslen faldt med 9,5 pct.

- Denne krise udspringer ikke af finansielle forhold, og mange tiltag til stimulering har som hovedformål at undgå store stigninger i arbejdsløsheden, skriver shippingorganisationen i en dugfrisk analyse.

Lars Jensen arbejder dog med et worst case-scenarie, som netop tager udgangspunkt i 2009. Han forklarer, at hvis 2020 kommer til at byde på 10 pct. lavere efterspørgsel efter containerslots end 2019, vil det svare til en nedgang på 17 mio. teu. Til sammenligning fragtede verdens største containerrederi Mærsk, hvad der svarer til 26,6 mio. teu i 2019.

To halmstrå


Der er dog to forhold, som kan være med til at afbøde det slag, som containerrederierne unægteligt står til at tage i år. For det første har rederierne allerede vist, at de er blevet meget hurtigere på aftrækkeren, når det kommer til at trække kapacitet ud af markedet, hvis efterspørgslen pludselig ikke er der længere. Det er med til at holde hånden under raterne, som ikke er faldet nævneværdigt siden januar.

Læs også: Mærsk undviger corona-prygl trods færre containere

- Det kan afbøde noget af effekten, så den ikke behøver at blive helt så katastrofal, som vi så det under finanskrisen, siger Lars Jensen.

For det andet er olieprisen faldet markant, siden en priskrig mellem de store olieproducerende lande brød ud i midten af marts. Hvor Mærsk i gennemsnit betalte 412 dollar for et ton heavy fuel oil i 2019, ligger den aktuelle pris for et ton bunker den 19. marts 2020 på 234 dollar i Rotterdam - vel at mærke for den lavsvovlsholdige VLSFO, som er standarden i dag på skibe uden scrubber.

Det ændrer dog ikke på, at hvis ti pct. af fragtmængderne forsvinder, så forsvinder ti pct. af omsætningen også.

- Den lavere oliepris hjælper, og rederierne vælger også at fjerne en masse aktiv kapacitet, når de aflyser sejladser. Men det fjerner jo ikke nødvendigvis omkostningerne ved at have skibet.

Først med svaret


Han venter nu med spænding på at se, hvor mange sejladser containerrederierne kommer til at aflyse i løbet af de kommende to-tre uger. Til den tid vil meget af efterslæbet fra den kinesiske produktion være indhentet, og derefter vil den sande effekt af de mange former for nedlukninger, der nu finder sted i den vestlige verden, begynde at vise sig.

- Hvis vi nu snakker sammen om tre uger, og der stort set ikke er nogen aflyste afsejlinger, vil det være et super stærkt tegn om, at vi godt nok har pandemien, men at den underliggende økonomi er relativt sund og stærk, fordi alle importørerne stadig godt tør bestille varer, siger Lars Jensen.

Personligt er han dog ikke optimistisk på containerrederiernes vegne.

- Jeg vil have en forventning om, at vi igen kommer til at se en stor stigning i mængden af aflyste afsejlinger, siger han.

Læs også: Søren Skou forventer bedre første kvartal end sidste år
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Nyhedsbrev

8.592 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Online Avis Arkiv

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

Damen-værft ramt af corona-udbrud

Grenaa Havn i ny udvidelse

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Nu er overfarten med cykel gratis på 53 danske færgeruter

Torben Østergaard-Nielsen ville gerne undvære olien

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Tag imod input udefra

Carsten Holm A/S er der for dig hele sommeren

Sommerferien nærmer sig!

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Ændrede åbningstider i sommeren...

ISO 9001 Inspirationsseminar

Send til en kollega

0.218