23948sdkhjf

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

Produktionen i Kina er på vej tilbage. De kinesiske lastbilchauffører er helt tilbage, så nu kan varerne også komme frem til kajen. Og kun få afgange med containerskibe ud af Kina er blevet aflyst for den kommende tid.

På overfladen ser det ud som om, at containerrederienes lidelser snart kan få en ende, efter at den sædvanlige container-tristesse i den kinesiske nytårsuge endte med at blive usædvanligt langvarig.

Spørger man CEO i Seaintelligence Consulting Lars Jensen, hænger det dog helt anderledes sammen.

- Nu kan vi smide alle de forestillinger ud med badevandet, siger han i lyset af, at tilstanden i den vestlige verden har ændret sig fuldstændigt i løbet af den seneste uge.

Lars Jensen peger på, at selv når verden kommer på den anden side af udgangsforbud og hjemsendte medarbejdere, vil det tage tid, før forbrugernes tillid kommer tilbage til niveauer, hvor de er atter er villige til at bruge penge på andet end det mest nødvendige.

Læs også: Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

- Så hvis man er direktør i et firma, vil man så placere ordrer på fabrikker i Kina, Indien eller Sydamerika til levering om seks-otte uger på andre varer end dem, man er helt sikker på, at man kan sælge, spørger han retorisk.

Kan ende som 2009


Analytikere og iagttagere af containershipping har af gode grunde svært ved at komme med kvalificerede bud på, hvad corona-udbruddets overgang fra epidemi til pandemi kommer til at betyde for verdensøkonomien og dermed den globale efterspørgsel efter containerrederiernes ydelser.

I Bimco er vurderingen, at den nuværende situation bliver mindre alvorlig end i efterdønningerne fra 2009, hvor efterspørgslen faldt med 9,5 pct.

- Denne krise udspringer ikke af finansielle forhold, og mange tiltag til stimulering har som hovedformål at undgå store stigninger i arbejdsløsheden, skriver shippingorganisationen i en dugfrisk analyse.

Lars Jensen arbejder dog med et worst case-scenarie, som netop tager udgangspunkt i 2009. Han forklarer, at hvis 2020 kommer til at byde på 10 pct. lavere efterspørgsel efter containerslots end 2019, vil det svare til en nedgang på 17 mio. teu. Til sammenligning fragtede verdens største containerrederi Mærsk, hvad der svarer til 26,6 mio. teu i 2019.

To halmstrå


Der er dog to forhold, som kan være med til at afbøde det slag, som containerrederierne unægteligt står til at tage i år. For det første har rederierne allerede vist, at de er blevet meget hurtigere på aftrækkeren, når det kommer til at trække kapacitet ud af markedet, hvis efterspørgslen pludselig ikke er der længere. Det er med til at holde hånden under raterne, som ikke er faldet nævneværdigt siden januar.

Læs også: Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

- Det kan afbøde noget af effekten, så den ikke behøver at blive helt så katastrofal, som vi så det under finanskrisen, siger Lars Jensen.

For det andet er olieprisen faldet markant, siden en priskrig mellem de store olieproducerende lande brød ud i midten af marts. Hvor Mærsk i gennemsnit betalte 412 dollar for et ton heavy fuel oil i 2019, ligger den aktuelle pris for et ton bunker den 19. marts 2020 på 234 dollar i Rotterdam - vel at mærke for den lavsvovlsholdige VLSFO, som er standarden i dag på skibe uden scrubber.

Det ændrer dog ikke på, at hvis ti pct. af fragtmængderne forsvinder, så forsvinder ti pct. af omsætningen også.

- Den lavere oliepris hjælper, og rederierne vælger også at fjerne en masse aktiv kapacitet, når de aflyser sejladser. Men det fjerner jo ikke nødvendigvis omkostningerne ved at have skibet.

Først med svaret


Han venter nu med spænding på at se, hvor mange sejladser containerrederierne kommer til at aflyse i løbet af de kommende to-tre uger. Til den tid vil meget af efterslæbet fra den kinesiske produktion være indhentet, og derefter vil den sande effekt af de mange former for nedlukninger, der nu finder sted i den vestlige verden, begynde at vise sig.

- Hvis vi nu snakker sammen om tre uger, og der stort set ikke er nogen aflyste afsejlinger, vil det være et super stærkt tegn om, at vi godt nok har pandemien, men at den underliggende økonomi er relativt sund og stærk, fordi alle importørerne stadig godt tør bestille varer, siger Lars Jensen.

Personligt er han dog ikke optimistisk på containerrederiernes vegne.

- Jeg vil have en forventning om, at vi igen kommer til at se en stor stigning i mængden af aflyste afsejlinger, siger han.

Læs også: Søren Skou forventer bedre første kvartal end sidste år
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Påskemyldretiden er aflyst - danske færger har god plads på vogndækkene

Påsken bliver ikke den normale påskehøjtid for færgerederierne. Scandlines og Molslinjen har samlet sendt ca. 500 medarbejdere hjem

Plus

Stor aftale om besætningsskift - men danske søfolk har fortsat ingen udsigt til at komme i land

Arbejdsgiverne hos Danske Rederier og de vigtigste fagforeninger - Metal Maritime og Maskinemestrenes Forening - har netop offentliggjort en stor aftale om vilkår for besætningsskift og mønstringsperioder midt i coronakrisen

M/S Museet for Søfart har brug for maritime fondes støtte til fremtidige udstillinger

M/S Museet for Søfart i Helsingør er også påvirket af coronakrisen. Mens museet er lukket, bruger Ulla Tofte tiden på at planlægge nye udstillinger og arrangementer, som hun håber kan begynde i efteråret. Men det kræver, at støtten fra de maritime fonde fortsætter

Plus 3

3F efter weekendens krydstogtanløb: Groft uforsvarligt at lade skibene komme til Danmark

Hvide Sande Havn vil gøre sig attraktiv for offshore-industrien med netværk

Hvide Sande Havn arbejder for at blive en servicehavn for havvindmølleparker

Nyhedsbrev

8.577 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Elfærgen Ellen når vigtigt mål

Online Avis Arkiv

Karantæne på havet: Fiskefartøj sendt til havs igen for at undgå corona

Mandskab tog en ekstralang tørn for at undgå smitte ombord

ME Production havde travlt 2019 – men coronaen lurer i horisonten

2019 blev et af de travleste år nogensinde for ME, der er kendt for sine scrubbere til skibsfarten

De tre skadede søfarende fra 'Torm Maren' er hjemme i Danmark igen

De tre søfarende, som kom til skade ved en øvelse med redningsbåd på LR2-produkttankeren 'Torm Maren', er hjemme i Danmark igen

Coronavirus bremser bølgeenergi-samarbejde med Siemens Gamesa

Desmi-regnskab viser voldsom vækst: 2020 bliver stabiliseringsår

Kerneforretningen voksede markant for pumpeproducenten

Verdens største værfter tester LNG-pumper i Nordjylland

1

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

Danske Maritime: Utilfredsstillende svar fra miljøministeren om Sif og Frigg-sag

Brancheorganisationen Danske Maritime er utilfreds med nye svar fra miljøministeren og Miljøstyrelsen om sagen med miljøskibene Sif og Frigg. Men det sidste ord er ikke sagt i sagen, mener brancheorganisationens direktør

Skagen Havn og Fredericia Havn tager imod to passagerløse krydstogtskibe

Krydstogtskibet 'Aidamar' ligger til kaj i Fredericia Havn og et yderligere Aida-krydstogtskib kom til oplægning på Skagen Havn søndag. Besætningsmedlemmerne på de to krydstogtskibe bliver på skibene

Wallem Group-topchef: Det er afgørende, at skibe får lov til at skifte besætning

Stena Line vil sende 600 ansatte hjem og afskedige 150 i Storbritannien og Irland

2

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Bådmand Peter Bastholm Knudsen fejrer 25 års jubilæum

2

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

Den livsfarlige snusfornuft

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S 24-7-365

Kender du vores One Stop Rigging koncept?

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Siemens Simogear – et driftssikkert valg

Olet Industrigummi A/S er klar til nye projekter efter påske

Ny ergonomisk arbejdspladsmåtte til en skarp pris

Ugens tilbud på brugt traverskran fra Stålspecialisten

Danløft ønsker glædelig påske!

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Få glæde af vores Lifting KnowHow

Kvalitet og kundetilfredshed går hånd i hånd

Kom med på besøg hos Vognmand Bent Mortensen A/S

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Spidex kobling

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Fra idé til færdigt produkt hos Gravlund Industrigummi

"Business as usual” hos NOS A/S

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Summit Electronics tilbyder Trykkalibratorer

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Pssst…

Inventor 2020 Grundlæggende

Vakuumdestillation fremmer kvalitet af olier og essenser

Send til en kollega

0.234