23948sdkhjf

Gyldne tider for godstog fra Kina

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

I øjeblikket er afsendelse af containere med "rail" fra Kina til Europe i kraftig vækst. Rigtig mange virksomheder efterspørger dette, og det mærker man hos Scan Global Logistics, som netop har sendt sit første, helt eget, bloktog fra Kina til Europa.

- Efterspørgslen på godstog ud af Kina er eksploderet efter corona-krisen har holdt sit indtog, forklarer Ulrik Jensen, der er Nordic LCL & Rail Manager hos Scan Global Logistics.

- Det har resulteret i, at vi har ”købt” en hel togstamme og fyldt den med gods til Europa. Toget afgik fra Zhuzhou i det sydlige Kina i lørdags den 28. marts. Det er 16-18 dages transittid, så vi forventer at toget ankommer i Europa den 14. eller 15. april – altså lige efter påske.

Der er tale om et ”block train” med  containere, som alle er disponeret af Scan Global Logistics.

- I dette tilfælde har vi gjort det sammen med en enkelt kunde, som benytter sig af alle containerne, men det kunne lige så godt være, at togstammen bestod af containere til flere forskellige kunder, siger Ulrik Jensen.

Læs også: Scan Global Logistics skifter topchef

- I det aktuelle tilfælde går toget til Duisburg i Tyskland, hvorfra det distribueres ud til slutkundens fabrikker. Det er en tysk kunde, som har efterspurgt muligheden for at få en stor mængde gods fra Kina til Tyskland.

Stigning i volumenerne

- Behovet for at købe sådan et ”block train” har baggrund i den markante stigning i volumenerne fra Kina, forklarer COO Mads Drejer fra Scan Global Logistics.

- Det skyldes først og fremmest, at rederierne har annulleret mange af deres afgange med søfragt fra Kina. Samtidig er luftfragtsraterne steget markant, så jernbanetransport er blevet et ”hit” lige nu som et rigtig godt alternativ. Man sparer alt andet lige et stort antal dage i forhold til søfragt, og man sparer penge i forhold til luftfragt, forklarer Mads Drejer.

Han fortæller også, at det er fjerde gang i år, at Scan Global Logistics er med på sådan et ”block train” – men det er første gang, at man har sat sig på hele toget alene. De andre gange har man haft en del af togstammen.

Pålidelig transportform

Transportmagasinet: Hvor sikker og pålidelig er togtransport fra Kina til Europa?

- Togtransporterne fra Kina til Europa er meget pålidelige, svarer Mads Drejer.

- ”Rail” er gået fra at være mere et nødprodukt for seks-syv år siden til at være et produkt, som virksomhederne rent faktisk planlægger efter.

- Historisk har togtransport været lidt ustabilt, når man for eksempel skulle igennem de gamle østlande; men i dag er det et meget stabilt produkt. Når vi kigger på ”on time,” er det væsentligt mere stabilt end søfragt. De børnesygdomme, der kendetegnede godstransporten på tog for 10 år siden, er for længst væk. I dag er der fri passage hele vejen.

- Der har måske også været en vis usikkerhed fra kundernes side, siger Mads Drejer.

- Mange har måske vidst, at ”rail” eksisterede som en mulighed, men de har valgt det fra, fordi de ikke rigtig har vidst, hvordan man skulle tilgå det; men når først kunderne har prøvet det, forsvinder den usikkerhed meget hurtigt. I dag er ”rail” et fuldstændig standardiseret produkt med faste afgange og transittider.

- Det, vi oplever lige nu, er en kraftig stigning i volumenerne, og det åbner op for nye muligheder som for eksempel dette ”block train”.

Faste afgange

”Rail” er et produkt, som Scan Global har haft på programmet igennem flere år. Der er flere ugentligeafgange fra Kina. Det kan være stykgods som for eksempel fem paller til én kunde eller en hel 40 fods container til en anden kunde.

- Principperne er de samme, som man har på et søfartsprodukt, forklarer Ulrik Jensen.

- Man booker, kører ud og henter godset i containere. Den eneste forskel er, at man indleverer det på en rail terminal i stedet for i en havn. Der er terminaler spredt ud over hele Kina, så man finder selvfølgelig den, der passer bedst i forhold til afsenders location.

Meget få forsinkelser

- Vi oplever meget få forsinkelser på vores ”rail” produkter, supplerer Mads Drejer.

Det er et meget stabilt produkt. Derfor oplever vi flere og flere kunder, som har det som en fast del af deres supply chain.

- Den store fordel er transittiden. Der er cirka 16-18 dage til Hamborg fra de fleste stationer i Kina, og så er der 3-4 dage til den endelig levering til kunden i for eksempel Danmark. Det giver i alt 20-22 dage. Søfragt er oppe på mindst 35 dage.

Transportmagasinet: Er der nogle danske kunder, som benytter sig af dette her?

- Ja. Absolut. Vi har haft masser af kunder i mange år på dette produkt hver eneste uge; men vi håber naturligvis at få flere, slutter Mads Drejer, som tilføjer, at man også kører den modsatte vej - export rail fra Europa til alle terminaler i Kina.

- Vi laster blandt andet egne konsoliderede containere, og tilbyder også 40-fods FCL løsninger. Transit-tiden fra Hamborg til Kina er 16-18 dage.

- Vi oplever for øjeblikket også en stigende efterspørgsel på dette produkt, blandt andet fordi corona-situationen har gjort eksport luftfragt markant dyrere.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.203