Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Foto: Wärtsilä
Wärtsilä har igangsat testforløb, hvor ammoniak anvendes til koncernens forbrændingsmotorer. Formålet er at forberede den eksisterende motorteknologi på en mulig udbredelse af ammoniak som et potentielt CO2-neutralt skibsbrændstof i fremtiden.
Ammoniak kan potentielt produceres fuldstændigt CO2-neutral via brint, hvis dette alene sker med overskudsproduceret vedvarende elektricitet fra f.eks. vindmøller, solceller eller vandkraft.
Derfor er ammoniak blandt de såkaldte e-fuels, som bl.a. Mærsk har udvalgt som mulige fremtidige CO2-neutrale bunkertyper til skibsfarten.
Med i norsk projekt
Ifølge Wärtsilä, som er blandt de førerende producenter af firetaks mediumspeed-motorer til skibsfarten, har koncernens udviklingsafdeling på en testbænk indsprøjtet ammoniak i en forbrændingsenhed for at blive klogere på brændstoffets forskellige egenskaber.
Baseret på de foreløbige resultater, fortsættes testforløbet nu i dels dualfuel og dels tændrørs-baserede motorer. Og ifølge Wärtsilä skal dette senere føre til egentlige felttest-forløb ombord på skibe i samarbejde med rederier.
– De første test viste lovende resultater, som vi vil fortsætte med at optimere i forhold til de forskellige forbrændingsparametre. Det her er et vigtigt skridt for Wärtsilä, der skal være med til, at vi leverer de fuel-systemer, som rederier kommer til at efterspørge i fremtiden, udtaler Kaj Portin, General Manager, Fuel & Operational Flexbility, Wärtsilä Marine.
Wärtsilä er også involveret i udvikling af ammoniak-bunkeropbevarings- og processystem-håndtering på skibe i forbindelse med det norske offshorerederi Eidesvik Offshore’s projekt med ammoniak-drevne brændselsceller på skibet ’Viking Energy’.
Megen af erfaringen i forhold til håndtering af ammoniak ombord på skibe, kommer ifølge Wärtsilä fra virksomhedens mangeårige involvering i design og udvikling af LPG-tankskibe.
Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .