23948sdkhjf

Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

Wärtsilä har igangsat testforløb, hvor ammoniak anvendes til koncernens forbrændingsmotorer. Formålet er at forberede den eksisterende motorteknologi på en mulig udbredelse af ammoniak som et potentielt CO2-neutralt skibsbrændstof i fremtiden.

Ammoniak kan potentielt produceres fuldstændigt CO2-neutral via brint, hvis dette alene sker med overskudsproduceret vedvarende elektricitet fra f.eks. vindmøller, solceller eller vandkraft.

Derfor er ammoniak blandt de såkaldte e-fuels, som bl.a. Mærsk har udvalgt som mulige fremtidige CO2-neutrale bunkertyper til skibsfarten.

Med i norsk projekt

Ifølge Wärtsilä, som er blandt de førerende producenter af firetaks mediumspeed-motorer til skibsfarten, har koncernens udviklingsafdeling på en testbænk indsprøjtet ammoniak i en forbrændingsenhed for at blive klogere på brændstoffets forskellige egenskaber.

Baseret på de foreløbige resultater, fortsættes testforløbet nu i dels dualfuel og dels tændrørs-baserede motorer. Og ifølge Wärtsilä skal dette senere føre til egentlige felttest-forløb ombord på skibe i samarbejde med rederier.

– De første test viste lovende resultater, som vi vil fortsætte med at optimere i forhold til de forskellige forbrændingsparametre. Det her er et vigtigt skridt for Wärtsilä, der skal være med til, at vi leverer de fuel-systemer, som rederier kommer til at efterspørge i fremtiden, udtaler Kaj Portin, General Manager, Fuel & Operational Flexbility, Wärtsilä Marine.

Wärtsilä er også involveret i udvikling af ammoniak-bunkeropbevarings- og processystem-håndtering på skibe i forbindelse med det norske offshorerederi Eidesvik Offshore’s projekt med ammoniak-drevne brændselsceller på skibet ’Viking Energy’.

Megen af erfaringen i forhold til håndtering af ammoniak ombord på skibe, kommer ifølge Wärtsilä fra virksomhedens mangeårige involvering i design og udvikling af LPG-tankskibe.

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.111