23948sdkhjf

Danske Maritime: Klimarådet rammer skævt

De uafhængige eksperter i Klimarådet præsenterede i går deres bud på, hvordan Danmark kan efterleve regeringens ambitioner om at sænke nationens udledning af CO2 med 70 pct. i 2030.

Forslagene fra Klimarådet indeholder blandt andet en afgift på at udlede drivhusgas. Afgiften skal stige gradvist, så den i 2030 udgør 1500 kroner pr. udledt ton CO2, og der er lagt op til, at forureneren skal betale.

Rådet foreslår en form for bundfradrag til de brancher, som har særlig stor international konkurrence, men hele idéen om en generel ny afgift rammer ved siden af, lyder det fra Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime. Hun pointerer, at den maritime industri herhjemme i forvejen er udsat for hård konkurrence fra lande, som går langt for at beskytte deres egne industrier.

- En ny stor afgift vil spænde ben for deres konkurrenceevne og sende både arbejdspladser og indtægter ud af landet – samtidig med at vi eksporterer udfordringen med CO2-udledning til lande, hvor de grønne ambitioner er langt mindre, siger Jenny Braat i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Hvis man fra dansk side vil bidrage positivt til det store globale CO2-regnskab, så giver det simpelthen ikke mening at modarbejde dygtige, ansvarsfulde og innovative danske virksomheder, som producerer miljørigtigt og er eksperter i grøn teknologi. Forslaget rammer helt ved siden af.

Finder bud realistisk

I Klimarådet understreger man, at den danske omstilling til ren energi skal ske så billigt som muligt, og at de 1500 kroner pr. ton CO2-ekvivalent i 2030 svarer til prisen på de teknologier, der skal tages i anvendelse i 2030 for at nå målet.

- Vi synes, det er det realistiske bud, hvis man skal igennem med målsætningen om 70 pct. – som er ambitiøs. Der skal være en sammenhæng mellem mål og midler, siger Klimarådets formand Peter Møllgaard ifølge Ritzau.

Ifølge Jenny Braat burde det centrale i for at nå målsætningen i stedet for en afgift være de forslag, der ligger under punktet Forskning, udvikling og ændrede vaner i Klimarådets rapport. Forslagene understøtter en massiv og strategisk indsats inden for forskning og udvikling samt demonstration og markedsmodning af nye teknologier, der kan bidrage til at nå 2030-målene – noget, som ifølge Jenny Braat i høj grad vedrører den maritime industri og vejen til en grønnere transport til søs.

- Vi vil alle sammen gerne bidrage til at nå målsætningerne, og det bør gøres ved at satse benhårdt på at blive endnu bedre til det, vi kan: produktion af miljø- og klimavenlige teknologier i verdensklasse, siger hun og fortsætter:

- Jo flere af disse vi eksporterer, jo bedre kommer det samlede globale CO2-regnskab til at se ud. Så jeg håber, at regeringen vil satse på forskning og innovation frem for afgifter og benspænd. Der er mange gode forslag i rapporten i øvrigt, men deres hovedanbefaling er ikke til gavn for danske virksomheder, og jeg er faktisk ret overrasket over, at rapporten og dermed rådet ikke i højere grad bakker erhvervslivet op. Det er rigtig ærgerligt, når vi ved, at vi er et af de lande, der faktisk kan gøre en reel forskel, siger Jenny Braat.

Målet om en reduktion på 70 pct. er med udgangspunkt i 1990-niveauet. I dag skønnes det, at Danmark som helhed har opnået en reduktion på 38 pct. 

Læs også: Mr. Triple-E vender tilbage til Mærsk – skal udvikle det CO2-neutrale skib

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125