Mr. Triple-E vender tilbage til Mærsk – skal udvikle det CO2-neutrale skib
Mærsk har været på rov i krydstogtindustrien i Miami for at finde en ekspert, der kan gøre ambitionen om et CO2-neutralt containerskib til virkelighed
vice president newbuild strategy and portfolio
Skibsdesigneren Bo Cerup-Simonsen vender tilbage til Danmark – og til Mærsk - for at være med til at skabe fremdrift i rederiets klimastrategi, herunder omstillingen til og udviklingen af fremtidens CO2-neutrale Mærsk-skibe. I sin nye roller kommer Bo Cerup-Simonsen til at referere til Palle Laursen, som er rederiets - Jeg er meget entusiastisk over at kunne få en spændende rolle på den dagsorden og med den platform i ryggen. Jeg forudser store udfordringer i opgaven, men kan samtidig se et enormt potentiale for Mærsk i denne proces, udtaler Bo Cerup-Simonsen til Søfart. Bo Cerup-Simonsen er uddannet skibsingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet. Han var fra 2008 til 2014 chef for Mærsks afdeling for nye maritime teknologier, Maersk Maritime Technology. Her var han dybt involveret i at definere de teknologiske satsninger, som Mærsk iværksatte med henblik på at skabe verdens største og mest energieffektive containerskibe på daværende tidspunkt, de såkaldte Triple-E skibe. Siden skiftede han til stillingen som direktør for DTU’s center for Olie & gas, der skulle udvikle nye teknologiske løsninger til effektiv olie/gas-udvinding i Nordsøen. I september 2018 forlod han Danmark til fordel for stillingen som i rederi-konglomeratet Royal Caribbean Cruises, en af den globale krydstogtindustris absolutte giganter med hovedkvarter i Miami. Her har han indtil nu haft det daglige ansvar for at overvåge og sikre fremdriften i rederigruppens særdeles svulstige nybygningsprogram, som hovedsageligt bliver virkeliggjort på europæiske værfter. Royal Caribbean Cruises beskæftiger mere end 80.000 medarbejdere og ejer ca. 60 krydstogtskibe i den helt store liga, heriblandt verdens største krydstogtskib, ’Symphony of the Seas’ med plads til 6600 passagerer og 2200 besætningsmedlemmer. Rederigruppen ejer dog også nogle af de helt små og mest luksuriøse ekspeditionskrydstogtskibe. Konglomeratet spænder over brands som Celebrety Cruises, Silversea Cruises, Royal Caribbean International mv. Nyansættelsen kommer i kølvandet på, at Mærsk for kort tid siden traf den overraskende beslutning at lukke hele sin CSR-afdeling og afskedige chefen, Anette Stube, og dermed tilsyneladende skubbede CSR-arbejdet i Mærsk et godt stykke ned ad prioriteringslisten. Med ansættelsen af Bo Cerup-Simonsen i den nye rolle står det nu klart, at verdens største containerrederi skruer op for den teknologiske indsats for at nå i hus med de grønne ambitioner. Der skal kastes flere kræfter ind i udviklingen af det CO2-neutrale skib som Mærsk har forpligtet sig til at have i drift senest i 2030. Mærsk sigter konkret efter at lave kontrakten om skibets konstruktion i 2028 med levering to år senere. Herefter skal skibet kunne indgå i den kommercielle flåde. - De næste 5-10 år bliver afgørende. Vi kommer til at investere signifikante midler i innovation og flådeteknologi for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed for fossilfri løsninger, sagde daværende driftsdirektør, Søren Toft, i en pressemeddelelse i december 2018. Dengang annoncerede Mærsk, at virksomheden - som nævnt - ville have det første CO2-neutrale skib i drift i 2030 og være en helt CO2-neutral virksomhed i 2050.