23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens




















Kan du give et konkret eksempel:





Investering

















Avanceret køl

















Med udgangspunkt i droneklyngen omkring Odense Lufthavn har start up-virksomheden Lorenz Technology tilsyneladende fundet en lukrativ niche i rederiverdenen. Sammen med ro/ro-rederiet DFDS er Lorenz nu i gang med at teste droner og kunstig intelligens i forbindelse med havneoperationer. - Vi forventer os meget af droneteknologien, fortæller Sam de Wilde, daværende chef for DFDS-terminalen i Ghent, da Søfart i november besøgte havnen i Ghent. Han fortsætter: - Vores målsætning er dels at bruge informationer fra dronerne til at effektivisere udnyttelsen af terminalerne og dels at bruge dronerne til at give et løbende overblik over aktiviteten på havneområdet. - Det kunne f.eks. være når vi placerer trailerne om bord på skibet. Her eksperimenterer vi med at have droner i luften til at overvåge operationen og give et real time overblik over, hvordan trailerne er placeret på dækket og hvorvidt de bliver placeret rigtigt på skibet. Hvis der er noget, der ikke er gjort mest optimalt, har vi mulighed for at reagere øjeblikkelig, forklarer Sam de Wilde. Lorenz Technology er bakket op af Erhvervshus Fyn, hvor man er begejstret for, at en teknologidrevet virksomhed på denne måde gør sig gældende på det maritime område. Lederen af Maritim Start-Up Hub, Troels J. Ankerstjerne mener, at virksomheden er et godt eksempel på, hvordan de maritime virksomheder på Fyn inspirerer hinanden. - Vi har en god maritim kultur på Fyn, som betyder, at virksomhederne er gode til at inspirere hinanden og komme med gode råd til, hvordan man kommer ind på det maritime marked. Lorenz Technology er et godt eksempel på dette al den stund, at virksomheden ikke er som sådan er udviklet som en maritim virksomhed, men alligevel har fået øjnene op for muligheder i den maritim branche. På den baggrund vurderer vi, at virksomheden har et stort potentiale, forklarer Troels J. Ankerstjerne. Fyns Maritime Klynge har hjulpet Lorenz Technology med råd og vejledning. Fyns Maritime klynge har i det seneste år hjulpet flere maritime start up-virksomheder frem i søgelyset med vejledning og netværk med hensyn til at komme henover de første svære proof-of-concept faser og videre til markedet. Scoutbase, DanaDynamics og Dacome er mere kendte eksempler, som for de flestes vedkommende allerede er blevet omtalt her i Søfart. Dacoma har således opfundet og markedsfører en særlig opfindelse til CTV-segmentet. Teknologiens kerne er en særlig køl, som virker modsat af en traditionel køl, som normalt er meget tung. Den nye teknologi består af en torpedolignende køl, der samtidig via sensorer og avanceret machine learning kan tage bestik af bølgegangen i et specifikt farvand og forudsige bølgernes rytme og dermed reducere skibets bevægelser i takt med den aktuelle bølgegang.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.142