23948sdkhjf

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Aldrig før har verden set så stor en nedgang i den globale produktion af olie, som da saudiske produktionsfaciliteter i weekenden blev sat ud af spil af droneangreb. 

Ifølge det saudiske olieselskab Saudi Aramco er produktionen nedsat med 5,7 pct., hvilket svarer til mere end fem pct. af den globale produktion. På den første åbningsdag siden angrebet er råolie i dag blevet handlet til priser op mod 20 pct. over niveauet inden angrebene, om end prisen nu lader til at have stabiliseret sig på ved en stigning på omtrent 10 pct.

Alt imens venter både olieindustrien, tankrederierne og iagttagere på særligt én ting: Vished for, hvornår Saudi Aramco vil være tilbage i normal produktion igen. 

- Det er en uafklaret situation, hvor vi hverken ved, hvornår eksporten kommer tilbage, eller om der kommer flere angreb, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand til Søfart og fortsætter:

- Men det er klart, at fundamentalt står vi jo og kigger på nogle mængder, der går ned, og det er entydigt negativt for markedet.

Læs også: Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Kan booste rater

Blandt andre iagttagere er der langt fra enighed om, hvad konsekvenserne af weekendens angreb bliver for shipping.

Én ting er, at nedgangen i produktion svarer til 2,5 VLCC’ere ud af Saudi-Arabien på daglig basis. En anden ting er, at når der sker noget i én del af tankmarkedet, har det som regel også konsekvenser for andre dele af tankmarkedet, hvor danske tankrederier er mere eksponerede end i fragten af råolie. Og en tredje ting er, at der i nogen grad vil blive kompenseret for den tabte produktion i Saudi-Arabien ved at trække på lagre i både Saudi-Arabien og andre lande.

I Arctic Securities vurderer senioranalytiker Ole-Rikard Hammer over for Tradewinds, at angrebene kommer til at føre til højere rater. 

- Vi mener, at indkøberne hos raffinaderierne nu fokuserer på at opbygge lagre og sikre forsyningen. Det vil blive sværere at få fat på olie, og olien vil blive nødt til at rejse længere fra USA, Brasilien og Rusland, siger han og tilføjer, at der på den måde er højere rater og mindre udbud af tonnage i vente. 

Læs også: Nu bliver produkttankskibe brugt som flydende lagre i Nordeuropa

Omvendt ser researchchef Joakim Hannisdahl fra Cleaves Securities mere skeptisk på sagen. 

- Vores foreløbige vurdering på baggrund af den tilgængelig information er, at det her vil komme som et midlertidigt chok for efterspørgslen efter olietankere, siger han ifølge Tradewinds i en orientering til investorer.

Han tilføjer, at effekten dog i nogen grad vil blive afværget af træk på lagre i Saudi-Arabien samt forøget eksport fra andre OPEC-lande og måske også Rusland. 

Spørgsmål om tid

I og med at den direkte effekt af angrebene først og fremmest vil kunne mærkes for VLCC’ere, kommer konsekvenserne for de danske rederier først lidt længere henne ad banen, vurderer Peter Sand.

Læs også: Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Ingen danske rederier har de største råolietankere i flåden, og selvom der måske også kan blive tale om et øjeblikkeligt fald i eksporten af nafta fra Saudi-Arabien, afhænger effekten for produkttankrederier i høj grad af, hvor hurtigt Saudi-Arabien for reetableret sin produktion. 

Én ting står dog klart, fortæller Bimcos chefanalytiker. Verden mangler ikke olie, for der er blevet opbygget store lagre ad flere omgange siden olieprisens bratte fald i 2014.

- Ingen ved med sikkerhed, hvor store lagre, der befinder sig rundt omkring i verden, men vores bud er, at der i OPEC og USA er i omegnen af 3000 mio. tønder. På den måde er vi dækket nok ind bare i den ene halvdel af verden, så jeg forventer ikke, at vi kommer til at mangle olie her og nu, siger han.

Saudi Aramco forventes at frigive flere detaljer om skadernes omfang i løbet af de kommende døgn. 

Læs mere: Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

40 containere røg overbord fra APL-skib

Online Avis Arkiv

Strandede fragtbreve forsinker containere

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Send til en kollega

0.172