23948sdkhjf

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Aldrig før har verden set så stor en nedgang i den globale produktion af olie, som da saudiske produktionsfaciliteter i weekenden blev sat ud af spil af droneangreb. 

Ifølge det saudiske olieselskab Saudi Aramco er produktionen nedsat med 5,7 pct., hvilket svarer til mere end fem pct. af den globale produktion. På den første åbningsdag siden angrebet er råolie i dag blevet handlet til priser op mod 20 pct. over niveauet inden angrebene, om end prisen nu lader til at have stabiliseret sig på ved en stigning på omtrent 10 pct.

Alt imens venter både olieindustrien, tankrederierne og iagttagere på særligt én ting: Vished for, hvornår Saudi Aramco vil være tilbage i normal produktion igen. 

- Det er en uafklaret situation, hvor vi hverken ved, hvornår eksporten kommer tilbage, eller om der kommer flere angreb, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand til Søfart og fortsætter:

- Men det er klart, at fundamentalt står vi jo og kigger på nogle mængder, der går ned, og det er entydigt negativt for markedet.

Læs også: Dødstal stiger efter brand på efterladt tankskib

Kan booste rater

Blandt andre iagttagere er der langt fra enighed om, hvad konsekvenserne af weekendens angreb bliver for shipping.

Én ting er, at nedgangen i produktion svarer til 2,5 VLCC’ere ud af Saudi-Arabien på daglig basis. En anden ting er, at når der sker noget i én del af tankmarkedet, har det som regel også konsekvenser for andre dele af tankmarkedet, hvor danske tankrederier er mere eksponerede end i fragten af råolie. Og en tredje ting er, at der i nogen grad vil blive kompenseret for den tabte produktion i Saudi-Arabien ved at trække på lagre i både Saudi-Arabien og andre lande.

I Arctic Securities vurderer senioranalytiker Ole-Rikard Hammer over for Tradewinds, at angrebene kommer til at føre til højere rater. 

- Vi mener, at indkøberne hos raffinaderierne nu fokuserer på at opbygge lagre og sikre forsyningen. Det vil blive sværere at få fat på olie, og olien vil blive nødt til at rejse længere fra USA, Brasilien og Rusland, siger han og tilføjer, at der på den måde er højere rater og mindre udbud af tonnage i vente. 

Læs også: Politi ransager norsk rederi i skrotnings-sag

Omvendt ser researchchef Joakim Hannisdahl fra Cleaves Securities mere skeptisk på sagen. 

- Vores foreløbige vurdering på baggrund af den tilgængelig information er, at det her vil komme som et midlertidigt chok for efterspørgslen efter olietankere, siger han ifølge Tradewinds i en orientering til investorer.

Han tilføjer, at effekten dog i nogen grad vil blive afværget af træk på lagre i Saudi-Arabien samt forøget eksport fra andre OPEC-lande og måske også Rusland. 

Spørgsmål om tid

I og med at den direkte effekt af angrebene først og fremmest vil kunne mærkes for VLCC’ere, kommer konsekvenserne for de danske rederier først lidt længere henne ad banen, vurderer Peter Sand.

Læs også: Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Ingen danske rederier har de største råolietankere i flåden, og selvom der måske også kan blive tale om et øjeblikkeligt fald i eksporten af nafta fra Saudi-Arabien, afhænger effekten for produkttankrederier i høj grad af, hvor hurtigt Saudi-Arabien for reetableret sin produktion. 

Én ting står dog klart, fortæller Bimcos chefanalytiker. Verden mangler ikke olie, for der er blevet opbygget store lagre ad flere omgange siden olieprisens bratte fald i 2014.

- Ingen ved med sikkerhed, hvor store lagre, der befinder sig rundt omkring i verden, men vores bud er, at der i OPEC og USA er i omegnen af 3000 mio. tønder. På den måde er vi dækket nok ind bare i den ene halvdel af verden, så jeg forventer ikke, at vi kommer til at mangle olie her og nu, siger han.

Saudi Aramco forventes at frigive flere detaljer om skadernes omfang i løbet af de kommende døgn. 

Læs mere: Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

DEBAT: Derfor har vi færre job i Det Blå Danmark

Værftsdirektør advarer om mangel på udenlandsk arbejdskraft

Kul til vandpiber bag containerbrand på 'Yantian Express'

Raske passagerer begynder at forlade virusramt skib i Japan

Plus

Nye skibe til Mibau Stemas danske shippingspecialister

Højt specialiserede Stema Shipping i Aabenraa får udvidet kapaciteten i supplykæden til store nordeuropæiske anlægsprojekter og vandbyggerier

Nyhedsbrev

8.551 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Stema Shippings skibe var blandt de første med scrubbere

Erfaringer fra DFDS og Alfa Laval banede vejen for hybride scrubbere i Stema Shippings flåde, der stort set altid befinder sig i ECA-zonen

Online Avis Arkiv

Spøgelsesskib skyllet på land i Irland

Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

IMO 2020-svovlregler
Scrubber-affald kan sætte sig i fødekæden

En ny rapport udarbejdet for IMO advarer om, at giftstoffer i vaskevandet fra åbne scrubbere kan forplante sig i fisk og skaldyr

Corona: Containerskibe sejler næsten tomme fra Kina

Amerikanere fra krydstogtskib fløjet hjem til isolation i USA

Politiet vil have besætning fra kokainskib fængslet

27 er anholdt i sag om 100 kilo kokain på fragtskib ved Langeland

Kokainen blev kastet fra et containerskib ud for Langeland, hvor det blev samlet op af en mindre båd

Mærsk-relateret skib angrebet af pirater

Besætningen på det tidligere Mærsk-skib 'Maersk Tema' er i sikkerhed efter angreb i Guinea-bugten

Plus

Debat: Derfor har vi færre job i Det Blå Danmark

Faldet i beskæftigelsen siden finanskrisen er ikke en overraskelse, når man kender markedet – men branchen har vundet markedsandele

Plus

Danske Maritime: Hold værfterne skadesløse for udbudsfejl

Brancheforeningen mener, at Jobi Værft bør kompenseres i sag om miljøskibe. Miljøminister erklærer, at hun er ”stærkt utilfreds” med processen

Plus 1

Kammeradvokaten: Nul kompensation

Ingen vej uden om nyt udbud på grund af fejlen i kravet om bankgaranti, fastslår statens advokat

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Skoleskibet ’Danmark’ står nu som nyt

Danmarks største sejlskib er på syv måneder renoveret fra inderst til yderst, så det er klar til at sejle til OL i Tokyo. Kom med Søfart om bord og få indblik i de største udfordringer og mindste detaljer

Plus

18 km nye kabler og 6.000 liter maling

GALLERI: Hele Skoleskibet ’Danmark’s tekniske infrastruktur er skiftet ud

Plus

Femern udpeger tre rederier til vagtskibstjeneste

To danske og ét tysk rederi er blevet prækvalificeret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Plus

Jøderne havde ingen stat, men skabte alligevel en flåde

Rapport fra den italienske Santa Marinella, hvor jøderne med en skibsofficersskole lagde grunden til den jødiske flåde, længe inden staten Israel blev skabt

Plus

Dee4 henter femte MR-tanker

Endnu et Norden-charterskib overtaget af Dee4 Capital Partners

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Levering fra TESS Esbjerg: 8" Pumpeslanger på 61 meter

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Trådløs gasdetektion - KLINGER Danmark

Opdatering af nye regler for rent drikkevand om bord

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Vil du være en del af vores serviceteam?

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Kataloget for 2020 er landet

Service af faldsikringsudstyr

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Applied Kompressor

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

LiFePO4 batterier lette, pålidelige og klar til brug

NOS A/S har eget riggerværksted

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Send til en kollega

0.181