23948sdkhjf

Dansk CTV-rederi rammer økonomisk monsterbølge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der er brug for en investor, hvis KEM Offshore skal fortsætte, fremgår det af regnskab

Et økonomisk uvejr af de helt store har ramt det danske offshore-rederi KEM Offshore. 

Rederiet gjorde sig positivt bemærket for omtrent 15 år siden, da det som et af de første slog sig ned på at transportere mandskab ud til vindmølleparker. Siden er konkurrencen på markedet blevet skærpet markant, og efter et par ualmindeligt hårde år er der nu tvivl om, hvorvidt rederiet kan fortsætte. 

Som det fremgår af det seneste årsregnskab for rederiet, er gælden nu markant højere end værdien af de otte fartøjer i flåden. Som følge af den pressede konkurrencesituation har KEM Offshore valgt at nedskrive værdien af den samlede flåde med 21,2 mio. kroner, så den nu er bogført til en værdi af 62,2 mio. kroner.

Gælden er imidlertid på 81,6 mio. kroner. Efter en såkaldt reklassificering er hele gælden nu at betegne som langsigtet, og der er ikke noget af gælden, der forfalder i løbet af i år. Dermed bliver der ikke problemer med likviditeten i år, skriver ledelsen i regnskabet.

Men om fem måneders tid venter der som bekendt endnu et år, og i sin beretning beskriver rederiet sin finansielle situation som følger: 

Læs også: Offshore vind har rødder i fiskeriet

- Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet.

Ville gerne sælge skibe

Det fremgår også af regnskabet, at der har været forsøg på at sælge ud af flåden. En af de store knaster for KEM Offshore opstod, da en lempelse af reglerne fra Søfartsstyrelsen gjorde det praktisk muligt at transportere 24 mølleteknikere ad gangen i stedet for 12 teknikere, som alle KEM's fartøjer ellers var bygget til. Det gjorde med ét KEM Offshores flåde langt mindre konkurrencedygtig. 

Siden da er rederiets to største fartøjer, 'KEM 1' og 'KEM 2' fra 2015, blevet ombygget, så også de kan tage 24 teknikere. Alligevel har de indkomne bud på flåden været så lave, at rederiet sammen med sin bank har besluttet at beholde skibene. 

Det fremgår ikke nøjagtigt af regnskabet, hvad tilbudene har været. Der står dog, at ledelsens skøn på genindvindingsværdien af selskabets anlægsaktiver – det vil primært sige fartøjerne – udgør 50,6 mio. kroner. Og at ledelsen skøn er baseret på de modtagne tilbud på køb af skibene.

Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber

Har brug for pengemand

I regnskabet tager revisoren forbehold for den fortsatte drift i selskabet. Revisoren henviser dog til ledelesens syn på rederiets fremtid. En fremtid, der efter alt at dømme afhænger af, om det lykkes at finde en investor.

- Der er udarbejdet salgsmateriale og involveret eksterne rådgivere i processen med gennemførsel af rekapitaliseringsplanen, og ledelsen forventer, at denne vil falde positivt ud for selskabet. Dette kombineret med, at årets likviditetsbehov ud fra selskabets budgetter er sikret inden for de nuværende aftalte kreditrammer og at pengeinstituttet har tilkendegivet opbakning til de lagte budgetter medfører, at ledelsen har aflagt årsregnskabet med fortsat drift for øje, står der i regnskabet. 

Søfart har været i kontakt med KEM Offshores adm. direktør og medejer Orla S. Møller. Det er dog ikke lykkedes at få en kommentar inden deadline for denne artikel.

Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber

KEM Offshore
mio. kr. 2018 2017
Bruttofortjeneste 27,0 15,8
Af- og nedskrivninger -26,1 -6,6
Driftsresultat -18,0 -5,4
Årets resultat -20,9 -12,2
Egenkapital -24,1 -3,2
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: CTV | KEM Offshore
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Nyhedsbrev

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Online Avis Arkiv

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Send til en kollega

0.26