23948sdkhjf

Dansk CTV-rederi rammer økonomisk monsterbølge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der er brug for en investor, hvis KEM Offshore skal fortsætte, fremgår det af regnskab

Et økonomisk uvejr af de helt store har ramt det danske offshore-rederi KEM Offshore. 

Rederiet gjorde sig positivt bemærket for omtrent 15 år siden, da det som et af de første slog sig ned på at transportere mandskab ud til vindmølleparker. Siden er konkurrencen på markedet blevet skærpet markant, og efter et par ualmindeligt hårde år er der nu tvivl om, hvorvidt rederiet kan fortsætte. 

Som det fremgår af det seneste årsregnskab for rederiet, er gælden nu markant højere end værdien af de otte fartøjer i flåden. Som følge af den pressede konkurrencesituation har KEM Offshore valgt at nedskrive værdien af den samlede flåde med 21,2 mio. kroner, så den nu er bogført til en værdi af 62,2 mio. kroner.

Gælden er imidlertid på 81,6 mio. kroner. Efter en såkaldt reklassificering er hele gælden nu at betegne som langsigtet, og der er ikke noget af gælden, der forfalder i løbet af i år. Dermed bliver der ikke problemer med likviditeten i år, skriver ledelsen i regnskabet.

Men om fem måneders tid venter der som bekendt endnu et år, og i sin beretning beskriver rederiet sin finansielle situation som følger: 

Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber

- Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet.

Ville gerne sælge skibe

Det fremgår også af regnskabet, at der har været forsøg på at sælge ud af flåden. En af de store knaster for KEM Offshore opstod, da en lempelse af reglerne fra Søfartsstyrelsen gjorde det praktisk muligt at transportere 24 mølleteknikere ad gangen i stedet for 12 teknikere, som alle KEM's fartøjer ellers var bygget til. Det gjorde med ét KEM Offshores flåde langt mindre konkurrencedygtig. 

Siden da er rederiets to største fartøjer, 'KEM 1' og 'KEM 2' fra 2015, blevet ombygget, så også de kan tage 24 teknikere. Alligevel har de indkomne bud på flåden været så lave, at rederiet sammen med sin bank har besluttet at beholde skibene. 

Det fremgår ikke nøjagtigt af regnskabet, hvad tilbudene har været. Der står dog, at ledelsens skøn på genindvindingsværdien af selskabets anlægsaktiver – det vil primært sige fartøjerne – udgør 50,6 mio. kroner. Og at ledelsen skøn er baseret på de modtagne tilbud på køb af skibene.

Læs også: Tre år lang kontrakt til KEM Offshore

Har brug for pengemand

I regnskabet tager revisoren forbehold for den fortsatte drift i selskabet. Revisoren henviser dog til ledelesens syn på rederiets fremtid. En fremtid, der efter alt at dømme afhænger af, om det lykkes at finde en investor.

- Der er udarbejdet salgsmateriale og involveret eksterne rådgivere i processen med gennemførsel af rekapitaliseringsplanen, og ledelsen forventer, at denne vil falde positivt ud for selskabet. Dette kombineret med, at årets likviditetsbehov ud fra selskabets budgetter er sikret inden for de nuværende aftalte kreditrammer og at pengeinstituttet har tilkendegivet opbakning til de lagte budgetter medfører, at ledelsen har aflagt årsregnskabet med fortsat drift for øje, står der i regnskabet. 

Søfart har været i kontakt med KEM Offshores adm. direktør og medejer Orla S. Møller. Det er dog ikke lykkedes at få en kommentar inden deadline for denne artikel.

Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber

KEM Offshore
mio. kr. 2018 2017
Bruttofortjeneste 27,0 15,8
Af- og nedskrivninger -26,1 -6,6
Driftsresultat -18,0 -5,4
Årets resultat -20,9 -12,2
Egenkapital -24,1 -3,2
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: CTV | KEM Offshore
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mærsk ude af dansk top 5

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

Italien opbringer redningsskib med migranter

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

RAL vil åbne ny rute til USA

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyt...

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.178