23948sdkhjf

Værft udnævnt til at bygge vinddrevet bilskib

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Neoline, der står bag et bilskib med sejl til Renault, har takket ja til tilbud om konstruktion fra fransk værft

CO2-besparelser på 80-90 pct., når biler skal sejles over Atlanten, er rykket et skridt nærmere virkelighed. 

Det er sket i kraft af, at den franske shippingvirksomhed Neoline har udvalgt det værft, der skal bygge to 136 meter lange ro/ro-skibe, hvor vinden skal være den primære kilde til fremdrift.

Værftet er Neopolia S.A.S., der har hjemme i Loire, Frankrig. Konstruktionen af det første skib forventes at gå i gang i slutningen af i år, og skibet skal efter planen gå i drift i slutningen af 2021. 

Neopolia har været med på sidelinjen, siden Neoline blev etableret i 2015. Ifølge Neolines CEO Michel Pery er valget dog blevet truffet på baggrund af en international tender blandt 15 værfter, hvor Neopolia stod tilbage som det bedste tilbud i forhold til økonomi og teknisk formåen, fremgår det af en pressemeddelelse.

Læs også: Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Læs også: Norsk bilrederi skifter ud på chefposten

Som Søfart tidligere har skrevet, er der seriøse krafter bag det ellers ganske futuristiske projekt. Bilproducenten Renault har forpligtet sig til at gøre brug af to skibe på en rute, der skal gå fra Saint-Nazere til den amerikanske østkyst og den franske enklave Saint-Pierre & Miquelon ud for det østlige Canada. 

Neolines' ro/ro har et sejlareal på 4200 kvm, og de tekniske løsninger er både inspireret af den traditionelle maritime transportbranche og sejlsport.

Det skal resultere i, at CO2-udslippet bliver reduceret med 90 pct. i forhold til traditionelle fragtskibe på en tilsvarende rute. Vindkraft skal være den primære kilde til fremdrift, og når der ikke kan høstes tilstrækkelig fremdrift fra vinden, skal skibene sejle med en mere energieffektiv hastighed på omkring 11 knob.

Læs mere: Bilproducent vil bruge vinddrevne ro/ro-skibe

 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Nyhedsbrev

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Online Avis Arkiv

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

Plus

Politisk strid om dansk bidrag til Hormuz-flåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten, og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuz-flåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Prisen på råolie stiger med over ti procent, efter at angreb har forstyrret produktionen i Saudi-Arabien

Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

Udvidelsen af Køge Havn stormer derudaf. Nu er man klar til at åbne fire nye kajstrækninger. Dermed er 75 pct. af det samlede nye kajanlæg i Køge færdigbygget og klar til at blive indviet

Medie: Russere overførte millioner til Dan-Bunkerings ejerselskab

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Er du klar til at gå pro?

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Send til en kollega

0.215