23948sdkhjf

Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Flere tegninger på bilskibe, som ved hjælp af sejl lover at reducere klimaaftrykket betragteligt, har set dagens lys. Fælles for dem er dog, at de ikke kan komme til at sejle hurtigt nok.

Sådan lyder det ifølge Ingeniøren fra Terje Lade, der står bag konceptet Vindskip. Her bliver der hentet miljøvenlig assistance til en LNG-motor ved at udnytte vinden. Bare uden sejl. 

Både over og under vandet har han hentet inspiration til skroget i flyvinger og sejl, men skibet skulle i stedet udnytte vinden ved, at der vil opstå undertryk, som hjælper med til at suge skibet fremad. Mekanismen genererer trækkraft ved angrebsvinkler imellem 18 og 180 grader, og skibet kan ifølge Terje Lade reducere brændstofudgifterne på transporteret bil med op til 60 pct. trods hastigheder på 15-16 knob.

Ifølge Terje Lade vil sejlassisterede fragtskibe ikke nå over 11 knob.

- Det virker, som om nogle af dem, som designer skibskoncepter med vindkraft, har glemt den viden, man havde i sejlskibstiden, og hvorfor de blev udkonkurreret af damp. De blev udkonkurreret, fordi de blev nødt til at sejle med vinden – noget vi med vores koncept ikke er afhængige af, siger han.

Læs også: Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Konceptet er netop blevet tildelt en pris af det tyske designråd, Rat für Formgebung. Uljanik Shipyard i Kroatien er inde over projekteringen, og Sintef er for nylig gået i gang med at teste modstand på undervandsskroget. Dernæst skal tyske Fraunhofer simulere krydsninger af Atlanterhavet for at dokumentere brændstofforbruget. 

Den endelige test før, potentielle investorer bliver præsenteret for konceptet, går ud på at følge en simuleret rute over Atlanten autonomt.  

Læs også: Sverige støtter udvikling af vinddrevet bilskib

Se mere om Vindskip i videoen herunder:

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Nyhedsbrev

8.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Online Avis Arkiv

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Send til en kollega

0.236