23948sdkhjf

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Trods en stigning i olieprisen og spirende optimisme i offshoresektoren måtte Esvagt se sit overskud for 2018 tage et voldsomt dyk.

Det fremgår af det nyligt offentliggjorte regnskab for rederiet. 

Imens omsætningen steg til 986 mio. kroner i 2018 fra 906 mio. kroner i 2017, faldt overskuddet på bundlinjen til 1 mio. kroner fra 43 mio. kroner året forinden. 

- Det var en smule under forventningen, men ledelsen betragter alligevel resultatet som rimeligt, de vanskelige markedsforhold taget i betragtning, skriver Esvagt i regnskabet. 

Det er særligt forholdene i den danske og norske del af offshoremarkedet, Esvagt beskriver som "negativt" med få nye aktiviteter. I Storbritannien så det en smule bedre ud i form af mere boreaktivitet, og Esvagt lykkedes da også med at sikre mere beskæftigelse til sin ERRV-flåde (Emergency Response and Rescue Vessel) og forøgede sin markedsandel i det britiske spotmarked. 

Læs også: Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

Offshore vind-markedet beskrives som tilfredsstillende med fortsat installation af havmøller i Nordsøen. 

For 2019 forventer Esvagt et resultat, der bliver en smule bedre end den ene million, det blev til i 2018. Det skyldes en formodning om, at det højere oliepris vil føre til højere aktivitet inden for olie og gas i områder med hårde vejrforhold som fx. vest for Shetlandsøerne eller i Barentshavet. 

Esvagt forventer også, at genopbygningen af Tyra-feltet på dansk sokkel vil give et øget behov for rederiets ERRV-flåde, og melder om, at offshore vind-markedet ser ud til at holde kadancen. 

I løbet af 2019 tog Esvagt levering af en ny ERRV, 'Esvagt Innovator', og en ny SOV, 'Esvagt Dana'. Nybygningsprogrammet består nu af fire SOV'ere til levering i 2019, 2020 og 2021. De kommer alle fire direkte ind på lange kontrakter med MHI Vestas.

Læs mere: Esvagt ser nye muligheder i Barentshavet

Esvagt A/S
mio. kr. 2018 2017
Nettoomsætning 985,7 905,5
Resultat af primær drift 95,0 114,6
Resultat før skat 1,3 39,3
Årets resultat 1,0 43,2
Egenkapital 1.740,4 1.756,7
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: Esvagt
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Nyhedsbrev

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Online Avis Arkiv

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Plus

Ændringer i kontrolsystem klar til at bringe ’Ellen’ tilbage i drift

Ærøfærgerne er i dag torsdag få godkendelser fra at få ny el-færge tilbage i drift i en uge, hvor også back-up-færgen blev ramt af uheld

Plus

Fuld fart i maritim digitalisering

KRONIKKEN: Den maritime digitalisering og automatisering er "alive and kicking". Og endda specielt i forhold til iværksætteri

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

Flådefornyelse øger minus hos Royal Arctic Line

Det ventede underskud fra årets første seks måneder blev større efter merudgifter til nye bygdeskibe

OSK skal designe nye jernbanefærger til New Zealand

Kiwi Rail går efter dansk design, når de i 2024 indsætter en ny generation af færger på Cook-strædet

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejdere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

FIFISH P3 Undervandsdrone

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Gode tilbud fra Stålspecialisten på værktøjsmaskiner - kraner - udstyr

Send til en kollega

0.19