23948sdkhjf

Startup rengør tørlastskibe

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe
En ny handelsplatform. Det er, hvad Dry Bulk Chemichals er. Og den lille virksomhed er et godt eksempel på de mange nye online handelsplatforme, som også spirer i den maritime industri.

Virksomheden modtager nu støtte af Marcod via Maritime Stars. Et projekt, der kobler en række etablerede store maritime virksomheder med en håndfuld nye startups via Marcod (se boks).
Virksomheden ønsker nu at bruge de næste ni måneder på at forbedre og udbygge den nuværende forretningsplan via Maritime Stars.

– Vi vil skabe mest muligt værdi for vores brugere, og det kan de her måneder med eksterne kompetencer hjælpe med, siger CEO Lasse Ekdahl, da Søfart møder ham og en af de andre stiftere, Carsten Vinther, i deres domicil midt i Lyngby.

Tørlastplatform
Her sidder den lille virksomhed i et næsten klinisk rent kontorfællesskab med en række andre innovative virksomheder.
– Marcod fokuserer på virksomheder, der ikke er helt spæde sartups, men som har været i gang noget tid, og de vil gerne ’pulje dem’. Alle startups inden for det danske maritime miljø kan komme i betragtning, dog var de fem udvalgte i 2019 mere eller mindre på samme niveau ift. ’market fit’ og produkt, siger Lasse Ekdahl og uddyber, hvad hans virksomhed er for en størrelse:
– Vi etablerede virksomheden i slut 2017 og fokuserer på rengøring af tørlastskibe. Vi faciliterer mødet mellem vores brugere - rederier og leverandører - og skaber et miljø med nødvendige informationer ift havne, laster, instrukser, produkter og tekniske detaljer mm, siger han.
Dry Bulk Chemicals er dermed et sted, hvor alt samles, mener den daglige direktør i en virksomhed, der har en flad organisationsform.
– Vi undgår manuelt arbejde og sørger for at samle interessante data ind til hver enkelt bruger og optimerer hele processen. På sigt sparer vi en masse tid og omkostninger.

Vågnede en nat
Idéen kom til verden på en lidt speciel facon:
– Jeg vågnede en nat og har ikke kunnet slippe idéen siden, fortæller Lasse Ekdahl og uddyber:
– Jeg havde en god dialog med min tidligere chef, og han forstod godt, hvorfor jeg blev nød til at føre dette ud i livet. Mit ønske var og er dog stadig at forbedre processen og skabe en direkte værdi for vores operatører, der dagligt sidder med rengøring af skib ift. næste last, da jeg selv har siddet i denne funktion og kender til udfordringer og muligheder.

På samme måde ønsker virksomheden at skabe transparens inden for rengøring, udstyr og produkter ift. godkendte IMO-kemikalier og udstyr - og man vil fremme de gode og dygtige leverandører.
– Selve rengøringen af et skib er måske én procent af en Operations Managers job, men det er en meget vigtig og essentiel del ift. at klargøre skibet til næste tur. Det kan være lidt en hovedpine for en ’Operations Manager’ at finde ud af, hvem der kan levere, og hvem der er den rigtige kandidat til den speficikke last, forklarer Lasse Ekdahl og understreger, at det i høj grad handler om, hvilke leverandører, der kan levere i hvilke havne og hvilke produkter, der i øvrigt tilgængelige.

– Det er essentielt, at det hele stemmer overens med skibets stramme deadlines i havne, og at det spiller sammen med mandskabet ombord på skibene samt leverandør af udstyr/kemikalier og operation managers, befragterer og rederiets tekniske afdeling samt agenter og mange andre. Det vigtigt, at alle spiller sammen for at løse denne opgave ift. IMO-godkendte produkter, forklarer Lasse Ekdahl.
Det kan eksempelvis være laster som kul, cement (jernmalm, bauxite) etc., og de kemikalier, der skal bruges til rengøringsprocessen har rederierne brug for bliver leveret rigtigt. Her skaber virksomheden en platform til at håndtere processen
.
I første halvdel af 2018 testede virksomheden produktet af med fem danske rederier og operatører.
– Siden har vi været i tæt sparring med danske rederier - primært i Hellerup.

Går I ind på skibsmæglernes områder?
– Der er ikke rigtigt nogle skibsmæglere inden for den her branche, det er en niche. Vi ønsker desuden også at kunne guide, optimere og give værdi for vores brugere på flere områder. Vi skaber et digitalt miljø. Man kan sige, at vi sidder som en mæglerfunktion mellem rederier og leverandører, men uden at vi favoriserer nogen.
– Vi faciliterer mødet mellem rederi og leverandør, når rederiet har behov for rengøring af deres skib og lægger en ordre i udbud. På den måde sørger vores platform for, at der er en sammenhæng, og for at processen er optimal.



FAKTA:
Dry Bulk Chemicals har samarbejdet med Den Danske Maritime Fond (og er støttet heraf) og derigennem kom man i betragtning til Maritime Stars under Marcod. Iværksætterne blev interviewet og kom med om bord og får nu specialrådgivning.

Dry Bulk Chemicals modtager mere konkret ni måneders hjælp og indgår bl.a. i en forretnings ’bootcamp’ for at booste forretningen og gøre den skarpere inden for alle aspekter af virksomheds drift og udvikling.

Konsulentydelserne er opdelt i tre ’sprints’ over 2-3 dage - sammen med de fire andre start-ups under Maritime Stars.

Konceptudvikling og forretningsudvikling er kernen, og ’Liva Consult’ er tilknyttet som partner. En række store danske maritime virksomheder bakker op og følger med.

De fire herrer bag firmaet:

Lasse Ekdahl, CEO. Uddannet i rederi med 10 års erfaring inden for ’Operation’ - dvs. drift af tørlastskibe bl.a. fra Navision Shipping og Norden. Han står for forretningsudvikling og kundepleje.

Carsten Vinther. Bred erfaring fra HR og administration. Står for daglig drift og administration.

Martin Askhøj. Udvikler. Koder og optimerer platformen. Bredt IT-kendskab med interesse for programmering og udvikling af nye forretningsmodeller.

Erling Højsgaard. Bredt netværk og kundskab til tørlast-industrien. Ledelse- og bestyrelseserfaring.





Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109