23948sdkhjf

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

Venus Shipping tog for nylig afsked med Danmark som flagstat.

Det sidste skib i flåden under dansk flag var coasteren ’Dan Fighter’ der blev solgt til et engelsk selskab i 2018 efter 14 år på dansk flag.

I dag investerer Venus Shipping udelukkende i større tonnager

Det foretrukne flag er St. Vincents eller alternativt Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS.

Skibene ’Atlas’, ’Lafjell’, ’Brufjell’, ’Ingeborg’, ’Kongsfjell’ og ’Active’ har alle hjemhavn i Kingstown på St. Vincents.

Ifølge Tom Kristensen havde han til sidst svært ved at se, hvordan rederiet egentlig skulle fastholde skibene på dansk flag.

Specialkrav
- Vi havde en episode, hvor vi havde købt et skib i Norge under norsk flag, som efterfølgende skulle indflages til Dannebrog. Der blev talt med den danske søfartsstyrelse inden købet, idet en af vore kollegaer i det nordjyske allerede havde købt søsterskibet. Vi fik at vide, at indflagningskravene ville blive de samme, hvilket betød, at vi var trygge ved at igangsætte processen, forklarer Tom Kristensen.

Da skibet med det nye navn, ’Dan Carrier’, kom på værft i Aalborg og skulle indflages var situationen dog helt anderledes.

Læs også: Grundstødte ’Altlantic’ tømt for olie

Skibet opfyldte nu pludselig ikke kravene til B60-brandsikringkravene på trods af at alle kamre havde store firkantede escape vinduer ud til frit dæk. Det var dog ikke nok, hele apteringen skulle fjernes og bygges op efter B60.

- Dette ville sandsynligvis have kostet rederiet livet. En hurtig beslutning blev taget og ’Dan Carrier’ blev indflaget under Bahamas flag, hvor der ikke var nogen problemer, og hvor vurderingen var, at B60 var overholdt. Herefter kom ’Dan Carrier’ i drift.

Ny hjemstavn i Aalborg
- Det hele endte med, at Rederiforeningen for mindre skibe fik indsigt i sagen og rettede henvendelse til Søfartsstyrelsen. Pludselig kunne skibet godt indflages under Dannebrog uden krav til store modifikationer, hvilket herefter blev gjort, erindrer Tom Kristensen.

- Så ’Dan Carrier’ fik nu igen ny hjemhavn, denne gang Aalborg. Forholdet til søfartsstyrelsen blev også fint igen, men det var en dyr proces for et lille rederi.

Læs også: Venus Shipping sælger coaster til Tyskland

- Som følge heraf blev vi meget forsigtige, når andre skibe skulle indflages, og i dag vælger vi konsekvent St. Vincents-flag.

- Det kører helt problemfrit. Man kommunikerer med et kontor i Svejts, der svarer hurtigt og effektivt på de forespørgsler, som vi måtte have. Vi oplever, at her fokuserer man på at servicere rederierne så godt som muligt, og man prioriterer at finde løsninger frem for at fokusere på forud definerede specialkrav til skibe, som i forvejen er klassede, lyder det fra Tom Kristensen.

Han medgiver dog, at det er lidt specielt at være et dansk rederi med en historisk forankring til rederimiljøet i Aalborg og så ikke længere havde skibe under dansk flag.

- Det er da naturligvis en vemodig følelse. Og jeg håber da, at vi kan komme tilbage på dansk flag på et tidspunkt. Min egen far lagde jo fra land med et skib på dansk flag i 1937.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Nyhedsbrev

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Online Avis Arkiv

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Send til en kollega

0.343