23948sdkhjf

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

Venus Shipping tog for nylig afsked med Danmark som flagstat.

Det sidste skib i flåden under dansk flag var coasteren ’Dan Fighter’ der blev solgt til et engelsk selskab i 2018 efter 14 år på dansk flag.

I dag investerer Venus Shipping udelukkende i større tonnager

Det foretrukne flag er St. Vincents eller alternativt Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS.

Skibene ’Atlas’, ’Lafjell’, ’Brufjell’, ’Ingeborg’, ’Kongsfjell’ og ’Active’ har alle hjemhavn i Kingstown på St. Vincents.

Ifølge Tom Kristensen havde han til sidst svært ved at se, hvordan rederiet egentlig skulle fastholde skibene på dansk flag.

Specialkrav
- Vi havde en episode, hvor vi havde købt et skib i Norge under norsk flag, som efterfølgende skulle indflages til Dannebrog. Der blev talt med den danske søfartsstyrelse inden købet, idet en af vore kollegaer i det nordjyske allerede havde købt søsterskibet. Vi fik at vide, at indflagningskravene ville blive de samme, hvilket betød, at vi var trygge ved at igangsætte processen, forklarer Tom Kristensen.

Da skibet med det nye navn, ’Dan Carrier’, kom på værft i Aalborg og skulle indflages var situationen dog helt anderledes.

Læs også: Grundstødte ’Altlantic’ tømt for olie

Skibet opfyldte nu pludselig ikke kravene til B60-brandsikringkravene på trods af at alle kamre havde store firkantede escape vinduer ud til frit dæk. Det var dog ikke nok, hele apteringen skulle fjernes og bygges op efter B60.

- Dette ville sandsynligvis have kostet rederiet livet. En hurtig beslutning blev taget og ’Dan Carrier’ blev indflaget under Bahamas flag, hvor der ikke var nogen problemer, og hvor vurderingen var, at B60 var overholdt. Herefter kom ’Dan Carrier’ i drift.

Ny hjemstavn i Aalborg
- Det hele endte med, at Rederiforeningen for mindre skibe fik indsigt i sagen og rettede henvendelse til Søfartsstyrelsen. Pludselig kunne skibet godt indflages under Dannebrog uden krav til store modifikationer, hvilket herefter blev gjort, erindrer Tom Kristensen.

- Så ’Dan Carrier’ fik nu igen ny hjemhavn, denne gang Aalborg. Forholdet til søfartsstyrelsen blev også fint igen, men det var en dyr proces for et lille rederi.

Læs også: Venus Shipping sælger coaster til Tyskland

- Som følge heraf blev vi meget forsigtige, når andre skibe skulle indflages, og i dag vælger vi konsekvent St. Vincents-flag.

- Det kører helt problemfrit. Man kommunikerer med et kontor i Svejts, der svarer hurtigt og effektivt på de forespørgsler, som vi måtte have. Vi oplever, at her fokuserer man på at servicere rederierne så godt som muligt, og man prioriterer at finde løsninger frem for at fokusere på forud definerede specialkrav til skibe, som i forvejen er klassede, lyder det fra Tom Kristensen.

Han medgiver dog, at det er lidt specielt at være et dansk rederi med en historisk forankring til rederimiljøet i Aalborg og så ikke længere havde skibe under dansk flag.

- Det er da naturligvis en vemodig følelse. Og jeg håber da, at vi kan komme tilbage på dansk flag på et tidspunkt. Min egen far lagde jo fra land med et skib på dansk flag i 1937.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Nyhedsbrev

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Online Avis Arkiv
Plus

Billig løsning med LNG

Udgiften til maritim karbonfangst og lagring kan nedbringes markant på skibe, der sejler på LNG

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Plus

DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

DFDS’ tonnageplaner de næste fem år tager højde for nødvendig opgradering mellem Newcastle og Amsterdam

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Plus

Kolding-borgmester åbner op for kompensation til havnevirksomheder

Til debatarrangement om fremtiden for den lukningstruede Kolding Havn luftede byens borgmester muligheden for at købe sig ud af lejekontrakter

Danske Redere vil have international klimafond

Total fyrer 200 i Esbjerg

Plus

Lokalliste med nyt bud på fremtiden for Kolding Havn

Kolding er en industriby, og det kan vi sagtens være stolte af, lyder det fra formand for Kolding By & Havn i balance efter nyt forslag

Flere MSC-søfolk anmeldt efter narkofund

Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn

Mærsk lander første kunde til fragt på madolie

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Kaptajn på 'Eems Carrier' frataget retten til at sejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Torben Østergaard-Nielsen tjener tykt på bunker

Frederikshavn Havn: ISPS-hegn giver adgang til lystfiskere

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas? Så skal det være kemisk hærdet!

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Scanner,

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Technoflex Afbalancering

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institu...

Send til en kollega

0.163