23948sdkhjf

To takts-giganten er presset fra alle sider

Rederibranchen er i fuld gang med et teknologisk paradigmeskifte. Og for MAN Energy Solutions bliver udfordringen at holde fast i kunderne, når de efterspørger nye teknologier. Mød den nye topchef for Danmarks gamle to takts-gigant
- Der er helt utrolig mange spørgsmål, men ikke særlig mange svar.

Sådan karakteriserer den nye topchef for MAN Energy Solutions’ danske aktiviteter, Bjarne Foldager, stemningen blandt rederierne netop nu.

Bjarne Foldager ankom til den traditionsrige danske motorudvikler i 2015 fra en chefstilling i Mærsk. Han beklædte stillingen som salgsdirektør for to takts-aktiviteterne indtil for ca. en måned siden, hvor han sprang helt til tops og nu beklæder posten som direktør for MAN Energy Solutions i Danmark. Den nye topchef tiltræder på et kritisk tidspunkt.

På den ene side er virksomhedens indtægter fra salg af nye motorer (i form af licenser) til den globale værftsindustri banket helt i bund på grund af det lave antal nybygninger. På den anden side kigger virksomheden ind i en uforudsigelig fremtid, hvor en overvældende del af verdens rederier efter 2020 vil skulle sejle på lavsvovl-brændstof, og måske - måske ikke - vil komme til at opleve uventede påvirkninger af deres motorer.

Nye trusler
Navnlig det sidstnævnte er noget, som står allerøverst på Bjarne Foldagers agenda i 2019.

- Vi forbereder os så godt vi kan for at kunne honorere den efterspørgsel, som måtte komme fra kunderne. Men der vil utvivlsomt komme overraskelser, når så mange motorer af så forskellige årgange og med så forskellige driftsmønstre på samme tid overgår til et nyt og anderledes brændstof, forklarer Bjarne Foldager.

Han påpeger, at det nye og svovlfattigere brændstof, som rederierne vil begynde at benytte, med stor sandsynlighed vil have nogle negative påvirkninger på to takts-motorerne. Det skyldes bl.a., at de nye lavsvovlsbrændstoffer har været gennem en helt anderledes raffineringsproces, som vil øge problemerne med såkaldte cat finds (mikroskopiske metal-partikler) i brændstoffet. Disse metal-partikler vil slide på to takts-motorernes stempler på en anderledes måde end man er vant til.

- For at opretholde driftssikkerheden i motorerne anbefaler vi vores kunder at udskifte stempelringene i motorerne til en ny model, som er bedre rustet til at modstå sliddet fra de nye brændstoffer, forklarer Bjarne Foldager.

Han forventer derfor, at den kommende tid vil handle om at servicere en række rederier, som vil være ekstremt fokuseret på at opretholde driftsikkerheden.

- For os er udfordringen at være klar til kamp og sikre, at vi kan levere den nødvendige support. Al den tætte og fortrolige kontakt, som vi har opbygget til vores kunder gennem de seneste årtier skal vi forstå at fastholde og udvide i en tid, der sagtens kan vise sig at blive lidt mere turbulent end vi er vant til i branchen, siger Bjarne Foldager.

Nye teknologier
Ifølge topchefen er det derfor i første omgang virksomhedens serviceafdeling, PrimeServ, der vil få en hektisk tid som følge af de nye svovlkrav til skibsfarten.

Men han forudser også andre konsekvenser af de nye svovlkrav.

- Vi forventer, at rederiernes brændstofregning kommer til at stige som følge af overgangen til brændstof med lavere svovlindhold, siger Bjarne Foldager, og fortsætter:

- Det vil betyde, at rederierne vil ændre deres vurderinger af, hvilke brændstofbesparende teknologier, som det vil kunne betale sig at investere i. Teknologier, som der hidtil ikke har været så stor efterspørgsel på, kan pludselig vise sig at komme ind i varmen igen.

Bjarne Foldager peger f.eks. på energibesparende teknologier, som waste heat recovery eller akselgeneratorer til opladning af batteripakker, er nogle af de retrofit-løsninger, som der nu pludselig kan blive langt større efterspørgsel på som følge af, at skibsrederne bliver mere engagerede i at vinde brændstofbesparelser.

Og batteripakker i langfarten kan på den baggrund blive til virkelighed langt hurtigere end branchen normalt forestiller sig.

- Jeg tror, at vi vil se batterierne vinde indpas som drivmiddel til forskellige hjælpesystemer om bord på skibene. Det er noget, som vi forbereder os på. Det betyder jo, at vi skal kunne levere nogle motorkontrolsystemer, som kan håndtere inputs fra en batteripakke, forklarer Bjarne Foldager.

- Det bliver jo tit fremført, at batteripakker og eldrift ikke er relevant på oceangående skibe. Men vi kan meget vel komme til at se, at batteripakkerne breder sig hurtigere end forventet.

Hårde tider
For MAN Energy Solutions kan overgangen til de nye svovlkrav dermed vise sig at øge omsætningen i virksomhedens afdelinger for service og vedligehold.

Og her vil indtægterne lune i en periode, hvor der er blevet kontraheret historisk få nybygninger, og hvor to takts-kerneproduktet, nemlig salg af licenser til de asiatiske motorbyggere i primært Sydkorea, Kina og Japan, ligger lavt.

- Indtægtsmæssigt var 2018 et skidt år for os. Og jeg har desværre ingen forventning om, at 2019 bliver meget bedre. Heldigvis er salget på vej op, da markedet for nybygninger er i klar bedring, hvilket er positivt. 2019 bliver et klart bedre salgsår for virksomheden.

- Men fra det tidspunkt, hvor en skibsreder placerer en ordre hos et skibsværft, går der et jo et stykke tid før den ønskede motor rent faktisk bliver leveret og indtægterne løber ind hos os. Denne iboende forsinkelse kommer til at plage os et stykke tid endnu. Desværre er skibsværfterne fortsat underlagt et massivt prispres, der bliver videreført til motorproducenterne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125