23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-chef åben for e-fuel

Grøn strøm konverteret til skibsbrændstof er en af de løsninger, Mærsk arbejder på for at gøre rederiets skibe CO2-neutrale

I dag findes der ikke teknologier, der kan realisere Mærsks målsætning om at gøre rederiets skibe CO2-neutrale i 2050. 

Det fortæller Ole Graa, der er chef for flådeteknologi i Mærsk, til Børsen. 

Han peger dog på en teknologi, som eksisterer i dag, og som på sigt kan udvikle sig til at være en del af løsningen. 

- Noget af det, vi kigger på, er det, man kalder e-fuel, hvor man konverterer grøn elektricitet til skibsbrændstof. Det kan f.eks. være vandbaseret grøn strøm, som bliver billigere og udvikler sig hurtigt i øjeblikket, siger han til Børsen.

Ifølge Ole Graa er tidspunkt nu det rigtige for Mærsk at gå ind i udviklingen. Han mener, at det med en fokuseret indsats vil være muligt at have CO2-neutrale skibe klar i 2030.

Mærsk har 750 skibe i flåden, som løbende bliver udskiftet. Det vil de også blive i de kommende år, men ifølge Ole Graa skal de være forberedt til retrofit af en CO2-neutral drivline.

Læs mere: Maersk vil være CO2-neutral i 2050

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02