23948sdkhjf

Maersk vil være CO2-neutral i 2050

De første CO2-neutrale skibe skal være klar i 2030, lyder det Maersk, der opfordrer konkurrenter til at melde sig ind i kampen

Med en levetid for skibe på 20-25 år er tiden inde til at handle, hvis flåden i 2050 skal krydse verdenshavene uden at forurene.

Sådan lyder det fra Maersk, der imens FN's årlige klimatopmøde finder sted i Polen lancerer en ambition om at være CO2-neutral i netop 2050. Dermed trumfer rederiet IMO's målsætning om, at CO2-udledningen fra shipping i 2050 skal være reduceret med mindst 50 pct. i forhold til niveauet i 2008.

Nu Maersk blæser til handling nu, hænger det sammen med, at de løsninger, der kan fungere til klimaneutral transport på veje, jernbaner og i luften, ikke uden videre kan overføres til deep sea-sejlads, hvor distancerne er lange, og mulighederne for at lade eventuelle batterier er ikke-eksisterende. 

Maersk oplyser, at de første CO2-neutrale fartøjer skal være kommercielt bæredygtige i 2030, hvis det skal lykkes at nå målet om at være helt CO2-neutralt rederi i 2050. Derfor er det nødvendigt at fremskynde opfindelsen af nye teknologier og implementeringen af dem. 

- De næste 5-10 år bliver afgørende. Vi kommer til at investere signifikante midler i innovation og flådeteknologi for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed for fossilfri løsninger, siger Maersks COO Søren Toft i en pressemeddelelse.

Læs også: Ny rapport: Ingen klimagevinst ved LNG

Igennem de seneste fire år har Maersk investeret over seks mia. kroner i at udvikle og implementere energioptimerende løsninger, og hvert år er der blevet ansat mere end 50 ingeniører til formålet. Det er dog ikke nok, lyder det fra Søren Toft.

- Fremadrettet kan vi ikke klare det alene, siger han i pressemeddelelsen.

Derfor opfordrer Maersk andre spillere i industrien til, at de også tager arbejdshandskerne på. I løbet af 2019 vil Maersk "påbegynde en åben og samarbejdende dialog" med alle mulige parter, der har indflydelse på at gøre noget ved det, som Maersk i pressemeddelelsen kalder for et af verdens største problemer; klimaforandringerne.

Læs også: Rederier om 2050-mål: Vi skal i gang nu!

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125