23948sdkhjf

Maersk vil være CO2-neutral i 2050

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De første CO2-neutrale skibe skal være klar i 2030, lyder det Maersk, der opfordrer konkurrenter til at melde sig ind i kampen

Med en levetid for skibe på 20-25 år er tiden inde til at handle, hvis flåden i 2050 skal krydse verdenshavene uden at forurene.

Sådan lyder det fra Maersk, der imens FN's årlige klimatopmøde finder sted i Polen lancerer en ambition om at være CO2-neutral i netop 2050. Dermed trumfer rederiet IMO's målsætning om, at CO2-udledningen fra shipping i 2050 skal være reduceret med mindst 50 pct. i forhold til niveauet i 2008.

Nu Maersk blæser til handling nu, hænger det sammen med, at de løsninger, der kan fungere til klimaneutral transport på veje, jernbaner og i luften, ikke uden videre kan overføres til deep sea-sejlads, hvor distancerne er lange, og mulighederne for at lade eventuelle batterier er ikke-eksisterende. 

Maersk oplyser, at de første CO2-neutrale fartøjer skal være kommercielt bæredygtige i 2030, hvis det skal lykkes at nå målet om at være helt CO2-neutralt rederi i 2050. Derfor er det nødvendigt at fremskynde opfindelsen af nye teknologier og implementeringen af dem. 

- De næste 5-10 år bliver afgørende. Vi kommer til at investere signifikante midler i innovation og flådeteknologi for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed for fossilfri løsninger, siger Maersks COO Søren Toft i en pressemeddelelse.

Læs også: Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Læs også: Ny rapport: Ingen klimagevinst ved LNG

Igennem de seneste fire år har Maersk investeret over seks mia. kroner i at udvikle og implementere energioptimerende løsninger, og hvert år er der blevet ansat mere end 50 ingeniører til formålet. Det er dog ikke nok, lyder det fra Søren Toft.

- Fremadrettet kan vi ikke klare det alene, siger han i pressemeddelelsen.

Derfor opfordrer Maersk andre spillere i industrien til, at de også tager arbejdshandskerne på. I løbet af 2019 vil Maersk "påbegynde en åben og samarbejdende dialog" med alle mulige parter, der har indflydelse på at gøre noget ved det, som Maersk i pressemeddelelsen kalder for et af verdens største problemer; klimaforandringerne.

Læs også: Rederier om 2050-mål: Vi skal i gang nu!

Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv
Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

VIDEO: Grimaldi-bilskib i brand i Middelhavet

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

APM Terminals mister selskab til Mærsk

Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

Lukning af fabrik i Chile koster Maersk Container Industry omtrent en mia. kroner

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

Lang ønskeliste fra Det Blå Danmark til ny regering

Valgkampen er i fuld gang, og de maritime brancheorganisationer peger blandt andet på forskning, uddannelse og et blåt nabotjek som vigtige temaer

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Græske Attica køber 19 år gammelt skib fra DFDS’ korridor mellem UK og kontinentet

Startup rengør tørlastskibe

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

Plus

"Det begyndte med, at vi fløj fjernstyrede helikoptere mod hinanden"

Ideen bag Upteko har rødder i to drenges helikopter-kamp mod hinanden. Og der er nu stor interesse for drengenes selvstyrende droner - for dronebranchen boomer

Kursfald besværliggør opkøb for Maersk Drilling

Plus

Efter 10 magre år: Nu vil Torm høste gevinsten i tankmarkedet

Med en trimmet forretning og nye svovlregler forude står rederiet i en stærk position til at drage fordel af det forventede opsving i markedet, vurderer Torm-chef Jacob Meldgaard

Tre reder-organisationer i fælles opråb til USA

Ny containeralliance favner nu 70 pct af verdensflåden

Containerrederier på kryds og tværs går sammen om at sikre fælles standarder i overgangen til digitalisering

Her er prisen for at istandsætte 'Helge Ingstad'

1

Grenaa Havn har købt mobilt landstrømanlæg

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran Udstyr

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Skueglas til ex. proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

PALFINGER MARINE - Fender produkter og løsninger til dit skib

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Tranemo Skinsafe™ lysbue beskyttende beklædning.

Thybotech ApS udfører special opgaver på Energi Viborg

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Solar og GEDORE giver energi- og søfartsvirksomheder adgang til kvalitetsvæ...

Efterspurgte skibsmaskinister på MARTEC forener studie-, arbejds- og famili...

Også helt nye hejs klargøres af Ajos

Går du op i dit løfteudstyrs tilstand?

Send til en kollega

0.185