23948sdkhjf

Derfor sank norsk fregat

På trods af sikring med kraftig wire røg den havarerede norske fregat 'Helge Ingstad' længere ud. Øget vandindtrængning er årsagen

Allerede dagen efter, at den 2009-byggede norske fregat 'Helge Ingstad' blev bragt på land efter en kollision med aframax-tankeren 'Sola TS' i nærheden af Bergen, begyndte arbejdet med at sikre det kostbare krigsskib fra at ryge længere til havs.

Tykke stålpæle blev funderet i klippekysten, fæstningspunkter blev svejset på havaristen og tykke wirer blev spændt for holde på skibet. 

Imens fortsatte vandet dog med at trænge ind i det havarede fartøj, og vægten på det udstyr, der skulle sikre fragatten, blev øget. 

- Tirsdag den 13. november kl. 06.07 gav klipperne, som pælene var boret ned i, efter således at wirerne blev løsnet. Vi har ikke indikationer på, at wireklemmer eller wirerne sprang, skriver det norske forsvar i en opdatering

'Helge Ingstad', der var på vej retur til basen Haakonsvern efter at have deltaget i den store Nato-øvelse Trident Juncture, røg dermed længere ud i bugten, så kun radartårnet og enkelte andre dele ligger over vandspejlet.

Læs også: Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

- Der er stadig risiko for, at fartøjet kan glide ud på noget dybere vand. Vi fortsætter arbejdet med at sikre fartøjet der, hvor det ligger nu. Arbejdet er fortsat meget krævende, og hensyn til personsikkerhed vægter højest, skriver Forsvaret i den seneste opdatering. 

Ifølge mediet Sysla ligger nyprisen på fregatten sansynligvis "langt højere" end den bogførte værdi på 1,8 mia. norske kroner (1,4 mia. kroner). Jo mere udstyr i skibet, der bliver oversvømmet af saltvand, desto dyrere bliver det at udbedre skaden. 

Kystverket har tilkaldt en række miljøskibe til at bistå i arbejdet med at opsamle oliespild fra fregatten. Kraftig vind komplicerer arbejdet, men der er indtil videre opsamlet mere end 34 kbm olieholdigt vand.

En nedsænkbar pram fra BOA Management er på vej til stedet, hvor planen er at hæve 'Helge Ingstad', anbringe den på prammen og slæbe den til Haakonsvern med forventet ankomst i uge 49. Også DNV GL er tilknyttet operationen. 

Læs mere: 'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094