23948sdkhjf

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

De 5-600 skibe, der årligt anløber Kolding Havn, må med tiden finde et andet sted at lægge til. 

Det står klart, efter at et enigt byråd i Kolding i går meldte ud, at erhvervshavnen skal afvikles i løbet af de næste 25 år. Ifølge Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) er beslutningen overordnet set et resultat af, at folkestemningen i løbet af de senere år har vendt sig imod bynære erhvervshavne. 

- De her bynære arealer, som fylder meget og bruges til relativt få arbejdspladser, har fået en større og større negativ betydning for borgeres opfattelse af en by, siger han til Søfart og oplyser, at drøftelserne om at lukke havnen har stået på de seneste måneder.

Læs også: Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I stedet skal havnens areal på 525.000 kvm bruges til by, boliger og rekreative områder. Der er ikke planer om en erstatning for havnen, der i 2017 håndterede 1,3 mio. ton gods og omsatte for lidt over 31 mio. kroner. Jørn Pedersen nævner dog muligheden for at etablere en tørhavn nær jernbanenettet i et industriområde i Vamdrup, hvor opbevaringsaktiviteter med fordel kan finde sted. 

Læs også: Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Må gå til Fredericia

Han anerkender, at meget af aktiviteten i Kolding Havn vil gå til andre havne. Han mener dog, at det giver mere mening at centralisere havnedriften og lade varerne transportere til lagre længere inde på land, end at bruge store arealer i bymidter til opbevaring. 

- Det er jo den diskussion, der er. Jeg er jo fuldt opmærksom på, at nogle af de 182 arbejdspladser, der er på havnen, er nødt til at være på en havn. Og der kan jeg godt leve med, at de etablerer sig i Fredericia, og så er der andet, der etablerer sig her, siger Jørn Pedersen. 

Ifølge Kolding Havn er der 433 arbejdspladser på havnen, men ifølge Jørn Pedersen hører de 250 til hos emballagevirksomheden Smurfit Kappa, hvis arealer ikke er omfattet af kommunens nye plan. Han forventer, at antallet af arbejdspladser som følge af kommunens plan vil kompensere for de tabte arbejdspladser på havnen. 

- Det er jeg ikke i tvivl om. Der vil komme flere arbejdspladser, siger han med henvisning til to nyopførte bankdomiciler i nærheden af havnen, der har skabet omtrent 250 arbejdspladser. 

Læs også: Danske Havne: Flere havneudvidelser på vej

Læs også: Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Han tilføjer dog, at det er en forsimplet måde at opgøre arbejdspladser på, da han er glad for hver eneste af de arbejdspladser, kommunen har. 

- Fakta er bare, at områderne bliver tilført større værdi med den her løsning. Det skaber selvfølgelig også noget liv på sin måde at have industri midt i byen, men det skaber bare også 33.000 lastbiler om året. 

Beslutning under radar

I en pressemeddelelse i går oplyste havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen, at han var både chokeret og trist over byrådets beslutning. En beslutning, der kommer bare to uger efter, at havnen præsenterede en ny helhedsplan, der blandt andet rummede et ønske om udvidelser og skandinaviens første overdækkede bulk-terminal. 

Læs også: Kolding Havn vil have Danmarks første overdækkede bulk-terminal

Det kan undre, at kommunen har ladet havnen arbejde løs med en helhedsplan samtidig med, at byrådet drøftede muligheden for at lukke havnen. Ifølge Jørn Pedersen var det ene og alene havnen, der stod for at udarbejde den nye helhedsplan. 

- Og det er jo fint nok. Planen blev præsenteret for byrådet, og den fik de nogle spontane reaktioner på. Og så kan man jo sige, at reaktionen er klar og tydelig nu, at vi siger nej tak til udvidelser og nej tak til havnen på den længere bane. 

Hvorfor har I holdt planen under radaren indtil i går?

- Hvis vi spørger de 17 virksomheder på havnen, er svaret jo givet, for de ønsker ikke forandring. Og spørger vi borgerne, er svaret også givet, at de ønsker noget andet. Og så er det jo os som politikere, der skal sætte retningen, da det er kommunal jord. 

Har I lavet undersøgelser af, hvad borgerne mener?

- Nej, men artiklerne er jo utallige om borgere, der synes, at der skulle ske noget andet. Og jeg har aldrig før fået så mange positive tilkendegivelser fra alle mulige om, at det er visionært, og at det er den rigtige beslutning.

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

VIDEO
Sådan vil private give Holmen nyt liv

Plus

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive

Preparation is key in cable service

Plus

Politikere begejstrede for Nyholm-plan

Politikerne bag forsvarsforliget 2018-23 ser positivt på alternativ plan om at indrette flådens gamle ø som maritimt oplevelsescenter

VIDEO
Se undervandsoptagelser af 'Helge Ingstad'

Den norske minedykkerkommando har filmet skaderne på den havarerede fregat 'Helge Ingstad'

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Overblik: Årets mest spektakulære kollision

Kollisionen mellem fregatten 'Helge Ingstad' og tankskibet 'TS Sola' er spektakulær på mange måder. Søfart giver her et overblik over, hvad vi ved og hvad vi ikke ved

Politikere vil tvinge transport over på skibe

Endnu et Esvagt-skib på vej til MHI Vestas

Samarbejdet mellem MHI Vestas og Esvagt fortsætter med udnyttelse af option på SOV-skib til levering i februar 2021

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

USA-rater trækker containerindeks ned

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Millioner til maritime projekter

Den Danske Maritime Fond har bevilget i alt 16 mio. kroner fordelt på en række forskellige projekter. Se de største her

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Har du tilmeldt dig ONE?

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.27