23948sdkhjf

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

De 5-600 skibe, der årligt anløber Kolding Havn, må med tiden finde et andet sted at lægge til. 

Det står klart, efter at et enigt byråd i Kolding i går meldte ud, at erhvervshavnen skal afvikles i løbet af de næste 25 år. Ifølge Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) er beslutningen overordnet set et resultat af, at folkestemningen i løbet af de senere år har vendt sig imod bynære erhvervshavne. 

- De her bynære arealer, som fylder meget og bruges til relativt få arbejdspladser, har fået en større og større negativ betydning for borgeres opfattelse af en by, siger han til Søfart og oplyser, at drøftelserne om at lukke havnen har stået på de seneste måneder.

Læs også: Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I stedet skal havnens areal på 525.000 kvm bruges til by, boliger og rekreative områder. Der er ikke planer om en erstatning for havnen, der i 2017 håndterede 1,3 mio. ton gods og omsatte for lidt over 31 mio. kroner. Jørn Pedersen nævner dog muligheden for at etablere en tørhavn nær jernbanenettet i et industriområde i Vamdrup, hvor opbevaringsaktiviteter med fordel kan finde sted. 

Læs også: Kolding Havn investerer i ny kran for at kunne følge med efterspørgslen

Må gå til Fredericia

Han anerkender, at meget af aktiviteten i Kolding Havn vil gå til andre havne. Han mener dog, at det giver mere mening at centralisere havnedriften og lade varerne transportere til lagre længere inde på land, end at bruge store arealer i bymidter til opbevaring. 

- Det er jo den diskussion, der er. Jeg er jo fuldt opmærksom på, at nogle af de 182 arbejdspladser, der er på havnen, er nødt til at være på en havn. Og der kan jeg godt leve med, at de etablerer sig i Fredericia, og så er der andet, der etablerer sig her, siger Jørn Pedersen. 

Ifølge Kolding Havn er der 433 arbejdspladser på havnen, men ifølge Jørn Pedersen hører de 250 til hos emballagevirksomheden Smurfit Kappa, hvis arealer ikke er omfattet af kommunens nye plan. Han forventer, at antallet af arbejdspladser som følge af kommunens plan vil kompensere for de tabte arbejdspladser på havnen. 

- Det er jeg ikke i tvivl om. Der vil komme flere arbejdspladser, siger han med henvisning til to nyopførte bankdomiciler i nærheden af havnen, der har skabet omtrent 250 arbejdspladser. 

Læs også: Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Læs også: Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Han tilføjer dog, at det er en forsimplet måde at opgøre arbejdspladser på, da han er glad for hver eneste af de arbejdspladser, kommunen har. 

- Fakta er bare, at områderne bliver tilført større værdi med den her løsning. Det skaber selvfølgelig også noget liv på sin måde at have industri midt i byen, men det skaber bare også 33.000 lastbiler om året. 

Beslutning under radar

I en pressemeddelelse i går oplyste havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen, at han var både chokeret og trist over byrådets beslutning. En beslutning, der kommer bare to uger efter, at havnen præsenterede en ny helhedsplan, der blandt andet rummede et ønske om udvidelser og skandinaviens første overdækkede bulk-terminal. 

Læs også: General cargo-skib grundstødt i Kolding Fjord

Det kan undre, at kommunen har ladet havnen arbejde løs med en helhedsplan samtidig med, at byrådet drøftede muligheden for at lukke havnen. Ifølge Jørn Pedersen var det ene og alene havnen, der stod for at udarbejde den nye helhedsplan. 

- Og det er jo fint nok. Planen blev præsenteret for byrådet, og den fik de nogle spontane reaktioner på. Og så kan man jo sige, at reaktionen er klar og tydelig nu, at vi siger nej tak til udvidelser og nej tak til havnen på den længere bane. 

Hvorfor har I holdt planen under radaren indtil i går?

- Hvis vi spørger de 17 virksomheder på havnen, er svaret jo givet, for de ønsker ikke forandring. Og spørger vi borgerne, er svaret også givet, at de ønsker noget andet. Og så er det jo os som politikere, der skal sætte retningen, da det er kommunal jord. 

Har I lavet undersøgelser af, hvad borgerne mener?

- Nej, men artiklerne er jo utallige om borgere, der synes, at der skulle ske noget andet. Og jeg har aldrig før fået så mange positive tilkendegivelser fra alle mulige om, at det er visionært, og at det er den rigtige beslutning.

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Nyhedsbrev

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Online Avis Arkiv

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Positionsbillede

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Send til en kollega

0.185