23948sdkhjf

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Bare to uger efter, at Kolding Havn præsenterede en ny helhedsplan for erhvervshavnens fremtid, sætter et enigt byråd i Kolding nu foden på bremsen. 

Det betyder, at den 175 år gamle havn i løbet af de kommende 25 år vil blive afviklet. I stedet vil byrådet etablere boliger på de nuværende havnearealer.

- Det kommer som et chok, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Vi har i den senere tid brugt mange ressourcer på at lave en plan for havnens fremtid. For bare 14 dage siden fremlagde vi en overordnet masterplan for havnens udvikling. En plan, hvor vi gjorde os umage for at sikre fremtidig vækst og flere arbejdspladser.

Læs også: Kolding Havn vil have Danmarks første overdækkede bulk-terminal

Læs også: Kolding-virksomhed udvider på dødsdømt erhvervshavn

Der er i dag 433 arbejdspladser direkte på havnen og ca. 2.800 afledte arbejdspladser i kommunen.

- På havnen har vi set gode muligheder for at vækste yderligere, hvilket vi mente, var en interesse, vi havde tilfælles med kommunen. Derfor havde vi slet ikke set denne udvikling komme, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Kendte intet til planer

Det fremgår af pressemeddelelsen, at ingen på Kolding Havn havde kendskab til byrådets beslutning, før Kolding Havn sammen med de øvrige virksomheder på havnen, modtog en pressemeddelelse fra byrådet kl. 12 i dag.

- Lige nu er vi alle chokerede, men vi har selvfølgelig respekt for, at byrådet har en anden opgave, end vi har her på Kolding Havn, og som ejer af Kolding Havn har de naturligvis ret til at træffe den beslutning, når de mener, at det er for byens bedste, siger Anders Vangsbjerg Sørensen og fortsætter:

Læs også: Efter fire måneder i limbo: Koldings borgmester giver magt tilbage til havnebestyrelse

- Nu skal jeg og mine kolleger lige sunde os, og så skal vi i gang med at holde møder med virksomhederne på havnen, så vi kan finde ud af, hvordan vi bedst muligt kan servicere dem, i den tid der kommer.

Byrådet har meldt ud, at virksomhederne kan have op til 25 år til at finde en anden placering eller afvikle sig selv.

- I den periode det vil være Kolding Havns opgave at servicere virksomhederne og kunderne bedst muligt, ligesom vi vil samarbejde med Kolding Kommunen om at skabe den bedste overgang, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.   

Mangler 1800 boliger

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kolding Kommune, at der ifølge konsulentfirmaet Exometric vil blive behov for 1800 nye boliger i Kolding i løbet af de kommende tre år. 

Det fremgår ligeledes, at lejekontrakter på havnen kan forlænges kortvarigt indtil udgangen af 2043 med henblik på at harmonisere med de omkringliggende grunde.

- Det ligger partierne på sinde at binde havn, fjord og natur sammen med bymidten i en udvikling, der både tilgodeser, at Kolding Havn kan drive virksomhed i en overgangsperiode på op til 25 år, og at der kan etableres byudvikling og natur, skriver kommunen. 

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Nye krav til faciliteter i havne

Nye krav til faciliteter i havne

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Nyhedsbrev

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Online Avis Arkiv

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.213