23948sdkhjf

DTU arbejder på førerløs færgedrift

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ny forskningsindsats i DTU-regi skal udvikle algoritme til autonom sejlads i havne og mellem øer

Det kræver en betydelig grad af autonom beslutningstagen, hvis det skal lade sig gøre at sejle med en periodevis ubemandet bro eller helt uden navigatør. Og det er netop, hvad DTU i samarbejde med Aalborg Universitet vil arbejde hen imod. 

Som udgangspunkt er det tre forskellige autonome systemer på skibene, der skal lære at arbejde sammen. Det gælder for det første det system, der overvåger driften af maskiner og motorer. For det andet er der hele navigationssystemet og for det tredje systemet, der holder udkig og sonderer omgivelserne. 

- Vores næste store forskningsindsats er at udvikle de nødvendige algoritmer, så vi kan få de tre systemer til at arbejde sammen. I princippet skal de kunne styre skibet, så det kan sejle uden mandskab på korte strækninger. I første omgang kommer algoritmerne til at fungere som et robust grundlag for de beslutninger, skibsføreren tager, siger professor Mogens Blanke fra DTU Elektro i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at det både kræver samarbejde mellem eksisterende automatik på skibet og nye intelligente overbygninger. Overbygninger, der skal overvåge det omgivende farvand og kunne fortolke, hvad andre fartøjer gør nu, og hvad de har til hensigt at gøre om lidt.

- Den autonome beslutningstagen skal basere sig på viden om søvejsregler, estimering af vejr- og strømforholds indvirkning på skibets manøvreevne samt en løbende overvågning af skibets maskineri og instrumenter. Endelig skal alle disse systemer integreres, så de populært sagt kan tale sammen, siger Mogens Blanke.

Læs også: DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

På tværs af Limfjorden

Konkret er Mogens Blanke, hans forskergruppe på DTU og forskere på Aalborg Universitet i dialog med bl.a. byudviklere i Aalborg, der er meget interesseret i at få automatiseret skibstrafik på tværs af byens havneløb.

Med Nørresundby og Aalborg henholdsvis nord og syd for Limfjorden og med den nuværende meget kraftige byudvikling begge steder, vil det være hensigtsmæssigt at etablere små autonome færger som supplement til den eksisterende bro og tunnel, så borgerne lettere kan færdes mellem de to bydele. 

Færgedriften til mindre øer er et andet område, hvor autonome færger ifølge DTU kan være en ønskværdig løsning. Hvis man som øboer i fremtiden kunne bestille en færgetransport fra en app på telefonen, vil det give en stor grad af fleksibilitet. Sejladsen skulle foregå med mindre, eldrevne fartøjer.

Klar om tre år

Uden en professionel sikkerhedsbesætning om bord vil det dog kræve, at øboerne får en kort uddannelse, der sikrer at de kan håndtere kritiske hændelser om bord som eksempelvis

Læs også: Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

- Med kursuscertifikatet i hånden kan øboerne selv aktivere færgens start-knap og sejle, når de har behov. Det vil samtidig nedbringe udgifterne til færgedrift. Trafikforskere forventer, at økonomien i en sådan løsning vil være bæredygtig, da et antal mindre elfartøjer kan konkurrere prismæssigt med få større færger,” siger Mogens Blanke. 

Han fortsætter:

- Allerede om tre år regner jeg med, at vi er så langt med forskning og udvikling af robuste algoritmer, at vi sammen med den maritime industri vil kunne implementere de første helt automatiske løsninger i skibstrafikken, siger han. 

Automatisering af skibsdriften er et af de temaer, der er i fokus på High Tech Summit, som afholdes på DTU den 10. og 11. oktober.

Mere om: autonome skibe | DTU


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO: Se 'Venta Maersk' sejle under nordlys

For mange besætningsmedlemmer bød 'Venta Maersk's tur nord om Rusland på det første møde med nordlys

Besætningsmedlem over bord fra Finnlines-skib

En 53-årig mand blev reddet op efter mindst to timer i havet mellem Gedser og Warnemünde

Color Line: Ingen beslutning om udflagning endnu

Her er DFDS’ nye tyrkiske visuelle udtryk

Første skib fra U.N. Ro-Ro-flåden har nu fået ny bemaling, der adskiller sig fra den på DFDS' øvrige skibe

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Nyhedsbrev

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Bulk bestiller skrubbere til 15 skibe

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Norsk rederi forlænger kystrute til Hirtshals

SHORTSEA: Eksportlaks kan sejles uden om det norske vejnet på Hirtshals’ nye stykgods- og reeferrute. Blue Water Shipping har sået frøene

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

APM Terminals sælger terminal i Tyrkiet

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Miljøminister vil afsætte 12 mio kroner til svovlkontrol

Marina klager over grønt lys til ophug på Assens Skibsværft

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Torm sælger handysize’er

TANK: Hong Hong-interesser har været på secondhand-indkøb blandt Torms mindste skibe

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Fritz Ganzhorn fratræder

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Se alle Medlemmernes egne nyheder

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med...

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

Send til en kollega

0.254