23948sdkhjf

DTU arbejder på førerløs færgedrift

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ny forskningsindsats i DTU-regi skal udvikle algoritme til autonom sejlads i havne og mellem øer

Det kræver en betydelig grad af autonom beslutningstagen, hvis det skal lade sig gøre at sejle med en periodevis ubemandet bro eller helt uden navigatør. Og det er netop, hvad DTU i samarbejde med Aalborg Universitet vil arbejde hen imod. 

Som udgangspunkt er det tre forskellige autonome systemer på skibene, der skal lære at arbejde sammen. Det gælder for det første det system, der overvåger driften af maskiner og motorer. For det andet er der hele navigationssystemet og for det tredje systemet, der holder udkig og sonderer omgivelserne. 

- Vores næste store forskningsindsats er at udvikle de nødvendige algoritmer, så vi kan få de tre systemer til at arbejde sammen. I princippet skal de kunne styre skibet, så det kan sejle uden mandskab på korte strækninger. I første omgang kommer algoritmerne til at fungere som et robust grundlag for de beslutninger, skibsføreren tager, siger professor Mogens Blanke fra DTU Elektro i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at det både kræver samarbejde mellem eksisterende automatik på skibet og nye intelligente overbygninger. Overbygninger, der skal overvåge det omgivende farvand og kunne fortolke, hvad andre fartøjer gør nu, og hvad de har til hensigt at gøre om lidt.

- Den autonome beslutningstagen skal basere sig på viden om søvejsregler, estimering af vejr- og strømforholds indvirkning på skibets manøvreevne samt en løbende overvågning af skibets maskineri og instrumenter. Endelig skal alle disse systemer integreres, så de populært sagt kan tale sammen, siger Mogens Blanke.

Læs også: IMO: Autonome skibe kan være bemandede

På tværs af Limfjorden

Konkret er Mogens Blanke, hans forskergruppe på DTU og forskere på Aalborg Universitet i dialog med bl.a. byudviklere i Aalborg, der er meget interesseret i at få automatiseret skibstrafik på tværs af byens havneløb.

Med Nørresundby og Aalborg henholdsvis nord og syd for Limfjorden og med den nuværende meget kraftige byudvikling begge steder, vil det være hensigtsmæssigt at etablere små autonome færger som supplement til den eksisterende bro og tunnel, så borgerne lettere kan færdes mellem de to bydele. 

Færgedriften til mindre øer er et andet område, hvor autonome færger ifølge DTU kan være en ønskværdig løsning. Hvis man som øboer i fremtiden kunne bestille en færgetransport fra en app på telefonen, vil det give en stor grad af fleksibilitet. Sejladsen skulle foregå med mindre, eldrevne fartøjer.

Klar om tre år

Uden en professionel sikkerhedsbesætning om bord vil det dog kræve, at øboerne får en kort uddannelse, der sikrer at de kan håndtere kritiske hændelser om bord som eksempelvis

Læs også: Nyt førerløst fartøj kan nedbryde olie

- Med kursuscertifikatet i hånden kan øboerne selv aktivere færgens start-knap og sejle, når de har behov. Det vil samtidig nedbringe udgifterne til færgedrift. Trafikforskere forventer, at økonomien i en sådan løsning vil være bæredygtig, da et antal mindre elfartøjer kan konkurrere prismæssigt med få større færger,” siger Mogens Blanke. 

Han fortsætter:

- Allerede om tre år regner jeg med, at vi er så langt med forskning og udvikling af robuste algoritmer, at vi sammen med den maritime industri vil kunne implementere de første helt automatiske løsninger i skibstrafikken, siger han. 

Automatisering af skibsdriften er et af de temaer, der er i fokus på High Tech Summit, som afholdes på DTU den 10. og 11. oktober.

Mere om: autonome skibe | DTU
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk Broker i opkøbsræs

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Mærsk-chef åben for e-fuel

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Nyhedsbrev

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling får påtale i Norge

Preparation is key in cable service

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Australien overvejer scrubber-forbud

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Mærsk ved at vågne fra digital drøm med IBM

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Send til en kollega

0.283