23948sdkhjf

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Mindre samhandel med kontinentaleuropa og en kaotisk ophobning af gods i havnebyerne på begge sider af Den Engelske Kanal.

Havne og rederier frygter i højere og højere grad en såkaldt hård Brexit, hvor England i 2019 træder ud af EU uden en aftale om fortsat effektiv udveksling af varer tværs af grænserne.

Således også i Esbjerg, hvor havnedirektør Ole Ingrisch har svært ved at bevare optimismen. En af hjørnestenene i Esbjerg Havns godsomsætning er som bekendt DFDS-ruten til Immingham. Og faldende samhandel mellem England og kontinentaleuropa som følge af en hård Brexit vil omgående ramme DFDS og dermed Esbjerg Havn.

- Jeg er oprigtig talt bekymret. Vi ved allesammen, at toldbarrierer er det rene gift for søtransport mellem nationer. Så det er svært at forestille sig andet, end at en hård Brexit vil få massive negative konsekvenser for Esbjerg Havn, rederierne og havnens virksomheder, siger Ole Ingrisch.

Muligheder

Det ironiske er dog, at Esbjerg Havn samt de private havnevirksomheder i yderste konsekvens kan vise sig at profitere på en hård Brexit, hvis det mest negative Brexit-scenarie bliver til virkelighed - F.eks. hvis en hård Brexit medfører massiv ophobning af trailere i de sydengelske erhvervshavne ved Den Engelske Kanal.

- Hvis det går sådan, ville vi kunne opleve, at speditørerne sender godset til havne længere mod nord, f.eks. Immingham. Og dermed ville man kunne opleve, at speditørerne trækker trailere væk fra kanal-ruterne for at sende dem til Europa via Esbjerg, lyder det fra Morten Kjærgaard, vice president hos speditionsvirksomheden DSV.

Han peger desuden på et andet scenarie, hvor en hård Brexit vil skabe så lange ventetider ved færgerne på Den Engelske Kanal, at speditørerne vil droppe at transportere hele lastvognstoget til England, men i stedet parkere traileren på kontinentet og sende den til England uden trækker og chauffør.

- Dette vil jo helt naturligt skabe mere trafik i de havne, der har specialiseret sig i at transportere uledsagede trailere til England, heriblandt Esbjerg, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

Hos DSV er man i fuld gang med at forberede sig til Englands udtræden af EU, og virksomheden vil være klar til at kunne håndtere alle tænkelige scenarier.

- Vi forsøger faktisk at tage de positive briller på, siger Morten Kjærgaard.

- Og vi tror på, at de nye regler kan afføde andre typer opgaver for os på sigt. Registrering af varer, toldregler, mv. kommer højst sandsynligt til at medføre efterspørgsel på nye typer rådgivning blandt vores kunder,

Nye markeder

Men selv om en hård Brexit på denne måde kan åbne for nye markedsområder for DSV, er Morten Kjærgaard ikke i tvivl om, at DSV og branchen gerne ville have været Brexit foruden.

- Det skaber en masse usikkerhed. Set med danske briller ville det jo være meget kedeligt, hvis England begyndte at importere mange flere landbrugsvarer fra f.eks. Sydamerika som følge af Brexit. Omvendt giver det DSV nye muligheder, hvis varerne skal transporteres fra nye lande ind og ud af England, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Han slutter:

- Som en speditionsvirksomhed, der lever af at tilbyde transportløsninger, kan man jo kun blive trist over at kigge ind i en fremtid, hvor det bliver mere besværligt at transportere gods på tværs af landegrænser. Jo mere besværlig udvekslingen er varer bliver, jo færre varer vil der blive transporteret på tværs af grænserne. Det siger al erfaring.

Hos Esbjerg Havn er havnedirektør Ole Ingrisch opmærksom på, at en hård Brexit kan ende med at blive en gevinst for Esbjerg Havn.

- Men det vil jo i givet fald være en gevinst, som kommer på en meget kedelig baggrund. Så det er jo lidt svært at glæde sig rigtig meget over.
Mere om: Brexit | DFDS | Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

Ærø-værftet tabte i alt 13 mio. kr. før skat i 2018. Årsagen er primært forsinkelser i elfærge-projektet E-Ferry, og at en kunde trak sig fra en ombygningsordre

Plus

Værftsdirektør om elfærge: "Det har været utrolig dyrt for os"

Trods milliontab på elfærgen 'Ellen' tror værftsdirektør Roar Falkenberg på, at projektet i sidste ende vil give bonus til Ærø-værftet i form af øget knowhow

Plus

Wärtsilä sætter ny kurs i Danmark

Den finske gigant Wärtsilä har solgt fra og skåret til i Danmark. Men de danske aktiviteter spiller fortsat en vigtig rolle i finnernes digitale ambitioner, lyder det fra Roger Holm, der står i spidsen for en omsætning på mere end 18 mia. kr.

Kære maritime kolleger; der er store muligheder i FN’s verdensmål

DEBAT: Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst - Så lad os nu komme i gang!

Norsk fregat skal afhændes efter forlis

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil overbookinger til livs med ny online-platform

Online Avis Arkiv

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

Plus

Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

VIDEO
BILLEDSERIE: Maritim drone på jomfrusejlads i Svendborg

Danmarks første sejlende autonome drone til søopmålinger blev mandag søsat i Svendborg Havn.

Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Carsten Mortensen bag ny investeringsfond

4

VIDEO: Sådan skal autonome 'Yara Birkeland' fortøje sig selv

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Plus

Tilløbsstykke i Thy: 7.000 ton molehoved på slæb

USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019
DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spidex kobling

Driftsprincippet er den afgørende faktor - TÜV Süd

ÆrøXpressen

Portalkraner og svingkraner til marinen

Renovering af slangekoblinger - Hammer Union & Break Away

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Technoflex/Reich

Geopal introducerer GP-NOVA

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Send til en kollega

0.318