23948sdkhjf

Erhvervsuddannelsen var springbræt til maskinmesterdrømmen

Harald holdt fast i drømmen om et liv til søs som maskinmester selv om han var skoletræt i 10. klasse. Næste mål er teknikofficer i Søværnet

– Du behøver ikke at forhaste dig og tage den hurtigste vej til din drømmeuddannelse, da slet ikke hvis du er skoletræt. Det var jeg blevet i 9. og 10. klasse, men nu sidder jeg her og er langt inde i maskinmesteruddannelsen - og syntes egentligt, jeg klarer mig meget godt, forklarer Harald Fisker Glavind, studerende på AAMS (Aarhus Maskinmesterskole).

24-årige Harald Fisker Glavind er lige startet på 8. semester, hvor han har valgt STCW-linjen (IMOs Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). At fremtidsdrømmen var et arbejdsliv til søs som maskinmester vidste han allerede i 10.klasse. Derfor var det oplagte valg efter folkeskolen i 2010 den tekniske gymnasiale via HTX.

– Det blev dog kun til nogle måneder på HTX for mig. Jeg måtte indse, at jeg var for skoletræt og det var også for teoretisk for mig på det tidspunkt. Så jeg droppede ud og fik et fuldtidsjob som arbejdsdreng hos en automekaniker. Der trivedes jeg godt, så det endte med, at jeg søgte ind på Erhvervsuddannelserne i Aars på uddannelsen til landbrugsmaskinmekaniker, fortæller han.

Muren kan overstiges

Dermed kom det til at handle om store dieselmotorer, for drømmen om at være maskinmester til søs var uændret. Planen var at bruge den adgangsgivende erhvervsuddannelse som et springbræt til en maskinmesterskole. Denne plan blev dog udsat et års tid, da der lige kom en værnepligt ind imellem. Noget, der faktisk endte med at specificere fremtidsdrømmen yderligere efter et positivt møde med Forsvaret i Livgarden.

Hvordan har du så oplevet mødet med det boglige på maskinmesteruddannelsen, når du ikke gik den gymnasiale vej?

– Man møder lidt af en mur på adgangskurset, hvor man skal læse de boglige fag som dansk, matematik, fysik og engelsk op. Det handler om at omstille sig fra at bruge hænderne, og man skal lige vænne sig til studielivet. Men værre er det så heller ikke, for du får god støtte fra underviserne, svarer Harald Fisker Glavind, og understreger:

– Men det allervigtigste under adgangskurset er nok din studiegruppe, hvor man presser hinanden til at få tingene gjort. Jeg var bl.a. sammen med en køletekniker, en automekaniker og en elektriker, så vi var jo i samme båd.

Hands on-erfaringer

En erhvervsfaglig uddannelse giver mulighed for at springe det første år over på maskinmesteruddannelsen, så efter adgangskurset af et semesters varighed, starter nye studerende med denne adgangsgivende baggrund uden en gymnasial ungdomsuddannelse således på 4. semester. Omvendt skal nye studerende med en studentereksamen, der mangler en erhvervsfaglig uddannelse, gennem et værkstedsforløb i starten af maskinmesteruddannelsen.

Hvordan foregår undervisningen på AAMS?

– Vi har ikke så meget selvstudie som jeg har hørt, der er på mange andre videregående uddannelser. Der er faktisk ret meget klasseundervisning. Det syntes jeg er virkeligt godt, da underviserene ofte tager udgangspunkt i deres egne praktiske erfaringer ude fra branchen. Vi er også blevet undervist i el bl.a. ved, at vi rent praktisk har gennemgået dele af el-systemet i Navitas-bygningen. Auditoriet er vi stort set kun i, når der er foredragsholdere udefra på besøg og hele årgangen samles.

Hvad med studieprojekter gennem uddannelsen?

– På 4. semester var emnet motorer og termiske systemer. Min studiegruppes projekt blev lidt fiktivt, men der var andre, der f.eks. lavede deres projekt hos Molslinjen. På 5. semester handlede det om kraftvarmeværker. Her indgik Horsens Kraftvarmeværk i vores projekt. Hele året var det overordnede emne optimering.

– Det var det også på 6. semester, hvor vi valgte et at lave et projekt der skulle gå i dybden med produktionen af trykluft hos en mellemstor dansk virksomhed. Med rapporten viste vi vejen til en årlig besparelse i elektrisk energi på 177.000 kroner.

Læs også: Sådan vil rederierne skaffe flere kvinder til søs

– Rapporten blev fremlagt for virksomheden, som var meget glade for vores projekt, og det var virkeligt tilfredsstillende at være med til som studerende. Vi vendte tilbage til virksomheden på 7. semester, hvor vi lavede et projekt med kommisionering som omdrejningspunkt i forbindelse med implementering af en ny produktionslinje.

– Og nu bliver det hele meget søfartsorienteret. Rammen om 8. semester-projektet på STCW-linjen er et skib på over 15 meter med en akseleffekt på mere end 3.000 kW og en størrelse på mere end 500 Bt. Temaet er primært brand og sikkerhed om bord samt søret.

– Alle semesterprojekterne skal laves sideløbende med den øvrige undervisning og eksamener. Det kan godt være lidt udfordrende engang imellem, så vi får hele tiden tudet ørene fulde af, at det er vores eget ansvar at få prioriteret vores tid. I praksis har jeg efterhånden lært, at det handler om at få høvlet en masse af i starten af semesteret, inden arbejdspresset i de andre fag begynder at spidse til frem mod eksamenerne.

Fremtid i Søværnet

Hvad med studiemiljøet på AAMS, hvordan oplever du det?

– Jeg oplever det som fedt. Man kan ikke sige, at vi er en særlig broget flok – f.eks. har vi kun to piger på vores årgang hvor vi vel ellers er omkring 55 studerende. Folk ligger aldersmæssigt fra starten af tyverne til midten af fyrrende, men langt de fleste er nok i tyverne.

– Nu har jeg ikke prøvet at gå på universitet, men det er min fornemmelse, at vi nok ikke har helt det samme fredagsbars-miljø som de har. Generelt oplever jeg, at mange i perioder, hvor der er pres på, helt dropper fredagsbaren, men det sociale miljø mener jeg nu stadig er godt på uddannelsen.

Hvad er dine drømme og forventninger i forhold til dit kommende arbejdsliv som uddannet maskinmester?

– Jeg ser rigtigt meget frem til at komme på søen – det har jeg jo endnu ikke rigtigt prøvet. Jeg håber på, at kunne tage min praktik i Søværnet. Der vil jeg også rigtig gerne fortsætte og tage en officersuddannelse som teknisk officer, når jeg er færdig som maskinmester.

– Ideen om at kombinere Søværnet med min uddannelse kom helt klart, da jeg tog min værnepligt i Livgarden, hvor jeg også overvejede at blive og tage sergentuddannelsen. Jeg syntes, at lederuddannelsen i Forsvaret lyder rigtig interessant – og jeg har jo selv prøvet den på egen krop i Livgarden. Men jeg vil da heller ikke udelukke et containerskib eller lignende, inden jeg når så langt.

Ud over det med ikke at forhaste sig, hvad vil du så i dag sige til et ungt menneske svarende til dig selv i 2010, der står over for at skulle vælge uddannelse?

– Så skal det være, at selv om man i folkeskolen eller gymnasiet er i tvivl om, om man egentlig er i stand til at læse videre, så har jeg i alt fald erfaret, at det kan altså godt ændre sig senere hen. Det handler om motivation – og den har jeg oplevet er kommet med, da jeg er begyndt at beskæftige mig med noget, der virkelig interesserer mig, slutter Harald Fisker Glavin

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Online Avis Arkiv
Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

2

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Danske Rederier håber på redning af færgerederiers højsæson

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.204