23948sdkhjf

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Søfart bad for nogle måneder siden læserne om at bidrage med oplysninger om en række skibe, som en vinterdag i 1955 blev fanget af en entreprenant shipspotter i Aarhus Havn - her kommer et par af svarene som sidenhen er løbet ind på redaktionen.

Men først lige et lille referat:

Året er 1955 og i Aarhus Havn anløber både coastere, linjeskibe og endog - i ny og næ - en damper kajen i den jyske hovedstad.

En af Søfarts faste læsere - Steen Schneller Larsen fra Fredericia - er selv mangeårig skibsentusiast, og fik i slutningen af 2017 overdraget en række maritime genstande fra en nu afdød skibsentusiast. Genstandende omfattede blandt andet en række fotos fra det maritime liv i Aarhus Havn.

Som læserne kunne se, var der især tale om et smukt gensyn med en række klassiske linjeskibe.

Men hvad bragte netop disse skibe til Aarhus, spurgte vi læserne.

Og der er løbende kommet svar ind på redaktionen.

Læs også: Aarhus Havn fortsætter fremgang

Her kommer et udpluk.

’Polamhall’
Som man kan se har vores shipspotter fanget ’Polamhall’ i et isfyldt Bassin 3 ud for bygningen, som i Aarhus er kendt som ’de fem søstre’.

Ole Sonne fra Aarhus Søfarts Museum, skriver følgende om efterforskningsprocessen:

’Vi har gennemset Journal over ind- og udgående Skibe, Lodsjournalen, Bådmandjournalen, Skibslisterne og Protokol for Skibenes Anlægspladser i Aarhus Havns arkivalier på Aarhus Stadsarkiv for 1955 og 1956 og fundet frem til svar på nogle af de stillede spørgsmål. Skibslisterne er lidt specielle ved kun at være delvist kronologiske men til gengæld ført med samme håndskrift, så det kunne tyde på, at ikke alle indleverede arbejdssedlerne til tiden. De kom altså ind på kontoret lidt hulter til bulter...’

Travl oliefabrik
Og efter denne introduktion retter vores maritime ekspert søgelyset mod det prægtige skib, ’Polamhall’.

’Polamhall’ ankom til Aarhus 12. marts 1955 kl. 09.00 fra Abidjan, Elfenbenskysten med kaptajn Rabsan på broen.

Havnelods Brock havde bakset hende til kaj 109 kl. 10.30 og krævede kr. 255,40 for ulejligheden, mens de fire bådmænd kun kostede kr. 55,00.

Kaj 109 er for enden af Aarhus Oliefabriks store siloanlæg ud mod Bassin 3. Hun stak 24’00" ved ankomst og forlod Aarhus Havn samme dag kl. 19.45 med havnelods N.C. Nielsen for kr. 247,30 og to bådmænd til kr. 39,60 stikkende 22’03" videre mod Hamburg med stykgods efter at have losset 786 t sheanødder til Aarhus Oliefabrik. Sheanødder er en af de dyreste kilder til vegetabilske olier, som anvendes i kosmetik, konfekture og medicin og kommer fra Vestafrika.

Ophugget i Indien
Også en anden ivrig læser af Søfart, Niels Storinggaard, meldte sig på banen med informationer om ’Polamhall’.

Læs også: Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

’Polamhall’ på 9.368 t.d.w. blev bygget i 1950 i Sunderland til West Hartlepool Steam Navigation co., West Hartlepool, og blev i 1972 solgt til Liberia som ’Sokorri’.

På billedet er skibet på charter til Palm-Line, Liverpool (Palm-Line skorstensmærke), som var et datterselskab af Unilever Gruppen.

Palm-Line drev linjefart fra UK plus Nordeuropa til og fra Vest Afrika, så på billedet kommer skibet med palmekerner til Aarhus Oliefabrik.

Skibet har uden tvivl lastet denne last i forskellige havne i Nigeria bl.a. i Sapele, hvor skibet har snoet sig 30 kilometer op ad en snæver flod for at laste mere eller mindre midt i regnskoven.

Så lidt af en kontrast til det den snefyldte havn i Aarhus.

Skibet blev ophugget på Gadani Beach 1977.

Slæbebåd i fokus
Ifølge Ole Sonne er det også værd at bemærke slæbebåden ’T/B Ara’ som ses om bagbord for ’Polamhall’.

På billedet fra 1955 er T/B Ara i fuldt vigør som slæbebåd i Aarhus Havn.

Skibet blev bygget i 1918, hvor en række dygtige og initiativrige købmænd og skibshandlere kæmpede for at få mere handel til byen. En af disse var en skibshandler ved navn Axel, der drev firmaet Brdr. Nyholm og Co og bestilte skibet hos Aarhus Skibsværft. Skibshandleren benyttede ’Ara’ til at hente skibe ind fra bugten i konkurrence med havnens egne skibe, hvilket i adskillige år skabte store konflikter med Aarhus Havn. Konflikten endte med, at Aarhus Havn overtog slæbebåden, som herefter arbejdede trofast for Aarhus havn i årti efter årti.

Efter 42 år i havnens tjeneste blev ’Ara’ overtaget af en sejlklub i Studstrup, og fungerede herefter i nogle år som dommerbåd med udgangspunkt i Kaløvig.

Skibet blev reddet fra ophugning af Aarhus Søfarts Museum, der overtog ’Ara’ med henblik på bevaring for eftertiden.

Idag står Ara på en halvtom kaj og kigger hen over sit gamle hood, bassin 3, mod Aarhus og kornkajen, og helt over til det bassin, hvor skibet blev søsat for præcis 100 år siden.



Mere om: Aarhus Havn


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Marina klager over grønt lys til ophug på Assens Skibsværft

Nyhedsbrev

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Online Avis Arkiv

Miljøminister vil afsætte 12 mio kroner til svovlkontrol

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Torm sælger handysize’er

TANK: Hong Hong-interesser har været på secondhand-indkøb blandt Torms mindste skibe

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Fritz Ganzhorn fratræder

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Send til en kollega

0.334