23948sdkhjf

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Søfart bad for nogle måneder siden læserne om at bidrage med oplysninger om en række skibe, som en vinterdag i 1955 blev fanget af en entreprenant shipspotter i Aarhus Havn - her kommer et par af svarene som sidenhen er løbet ind på redaktionen.

Men først lige et lille referat:

Året er 1955 og i Aarhus Havn anløber både coastere, linjeskibe og endog - i ny og næ - en damper kajen i den jyske hovedstad.

En af Søfarts faste læsere - Steen Schneller Larsen fra Fredericia - er selv mangeårig skibsentusiast, og fik i slutningen af 2017 overdraget en række maritime genstande fra en nu afdød skibsentusiast. Genstandende omfattede blandt andet en række fotos fra det maritime liv i Aarhus Havn.

Som læserne kunne se, var der især tale om et smukt gensyn med en række klassiske linjeskibe.

Men hvad bragte netop disse skibe til Aarhus, spurgte vi læserne.

Og der er løbende kommet svar ind på redaktionen.

Læs også: Farlig sejlads ved Aarhus Havn: Syv personer sigtet

Her kommer et udpluk.

’Polamhall’
Som man kan se har vores shipspotter fanget ’Polamhall’ i et isfyldt Bassin 3 ud for bygningen, som i Aarhus er kendt som ’de fem søstre’.

Ole Sonne fra Aarhus Søfarts Museum, skriver følgende om efterforskningsprocessen:

’Vi har gennemset Journal over ind- og udgående Skibe, Lodsjournalen, Bådmandjournalen, Skibslisterne og Protokol for Skibenes Anlægspladser i Aarhus Havns arkivalier på Aarhus Stadsarkiv for 1955 og 1956 og fundet frem til svar på nogle af de stillede spørgsmål. Skibslisterne er lidt specielle ved kun at være delvist kronologiske men til gengæld ført med samme håndskrift, så det kunne tyde på, at ikke alle indleverede arbejdssedlerne til tiden. De kom altså ind på kontoret lidt hulter til bulter...’

Travl oliefabrik
Og efter denne introduktion retter vores maritime ekspert søgelyset mod det prægtige skib, ’Polamhall’.

’Polamhall’ ankom til Aarhus 12. marts 1955 kl. 09.00 fra Abidjan, Elfenbenskysten med kaptajn Rabsan på broen.

Havnelods Brock havde bakset hende til kaj 109 kl. 10.30 og krævede kr. 255,40 for ulejligheden, mens de fire bådmænd kun kostede kr. 55,00.

Kaj 109 er for enden af Aarhus Oliefabriks store siloanlæg ud mod Bassin 3. Hun stak 24’00" ved ankomst og forlod Aarhus Havn samme dag kl. 19.45 med havnelods N.C. Nielsen for kr. 247,30 og to bådmænd til kr. 39,60 stikkende 22’03" videre mod Hamburg med stykgods efter at have losset 786 t sheanødder til Aarhus Oliefabrik. Sheanødder er en af de dyreste kilder til vegetabilske olier, som anvendes i kosmetik, konfekture og medicin og kommer fra Vestafrika.

Ophugget i Indien
Også en anden ivrig læser af Søfart, Niels Storinggaard, meldte sig på banen med informationer om ’Polamhall’.

Læs også: Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

’Polamhall’ på 9.368 t.d.w. blev bygget i 1950 i Sunderland til West Hartlepool Steam Navigation co., West Hartlepool, og blev i 1972 solgt til Liberia som ’Sokorri’.

På billedet er skibet på charter til Palm-Line, Liverpool (Palm-Line skorstensmærke), som var et datterselskab af Unilever Gruppen.

Palm-Line drev linjefart fra UK plus Nordeuropa til og fra Vest Afrika, så på billedet kommer skibet med palmekerner til Aarhus Oliefabrik.

Skibet har uden tvivl lastet denne last i forskellige havne i Nigeria bl.a. i Sapele, hvor skibet har snoet sig 30 kilometer op ad en snæver flod for at laste mere eller mindre midt i regnskoven.

Så lidt af en kontrast til det den snefyldte havn i Aarhus.

Skibet blev ophugget på Gadani Beach 1977.

Slæbebåd i fokus
Ifølge Ole Sonne er det også værd at bemærke slæbebåden ’T/B Ara’ som ses om bagbord for ’Polamhall’.

På billedet fra 1955 er T/B Ara i fuldt vigør som slæbebåd i Aarhus Havn.

Skibet blev bygget i 1918, hvor en række dygtige og initiativrige købmænd og skibshandlere kæmpede for at få mere handel til byen. En af disse var en skibshandler ved navn Axel, der drev firmaet Brdr. Nyholm og Co og bestilte skibet hos Aarhus Skibsværft. Skibshandleren benyttede ’Ara’ til at hente skibe ind fra bugten i konkurrence med havnens egne skibe, hvilket i adskillige år skabte store konflikter med Aarhus Havn. Konflikten endte med, at Aarhus Havn overtog slæbebåden, som herefter arbejdede trofast for Aarhus havn i årti efter årti.

Efter 42 år i havnens tjeneste blev ’Ara’ overtaget af en sejlklub i Studstrup, og fungerede herefter i nogle år som dommerbåd med udgangspunkt i Kaløvig.

Skibet blev reddet fra ophugning af Aarhus Søfarts Museum, der overtog ’Ara’ med henblik på bevaring for eftertiden.

Idag står Ara på en halvtom kaj og kigger hen over sit gamle hood, bassin 3, mod Aarhus og kornkajen, og helt over til det bassin, hvor skibet blev søsat for præcis 100 år siden.



Mere om: Aarhus Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Nyhedsbrev

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

Online Avis Arkiv

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Singapores forbud mod åbne scrubbere har skabt international usikkerhed om miljøpåvirkningen fra scrubbervand

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

Send til en kollega

0.22