23948sdkhjf

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Søfart bad for nogle måneder siden læserne om at bidrage med oplysninger om en række skibe, som en vinterdag i 1955 blev fanget af en entreprenant shipspotter i Aarhus Havn - her kommer et par af svarene som sidenhen er løbet ind på redaktionen.

Men først lige et lille referat:

Året er 1955 og i Aarhus Havn anløber både coastere, linjeskibe og endog - i ny og næ - en damper kajen i den jyske hovedstad.

En af Søfarts faste læsere - Steen Schneller Larsen fra Fredericia - er selv mangeårig skibsentusiast, og fik i slutningen af 2017 overdraget en række maritime genstande fra en nu afdød skibsentusiast. Genstandende omfattede blandt andet en række fotos fra det maritime liv i Aarhus Havn.

Som læserne kunne se, var der især tale om et smukt gensyn med en række klassiske linjeskibe.

Men hvad bragte netop disse skibe til Aarhus, spurgte vi læserne.

Og der er løbende kommet svar ind på redaktionen.

Læs også: Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

Her kommer et udpluk.

’Polamhall’
Som man kan se har vores shipspotter fanget ’Polamhall’ i et isfyldt Bassin 3 ud for bygningen, som i Aarhus er kendt som ’de fem søstre’.

Ole Sonne fra Aarhus Søfarts Museum, skriver følgende om efterforskningsprocessen:

’Vi har gennemset Journal over ind- og udgående Skibe, Lodsjournalen, Bådmandjournalen, Skibslisterne og Protokol for Skibenes Anlægspladser i Aarhus Havns arkivalier på Aarhus Stadsarkiv for 1955 og 1956 og fundet frem til svar på nogle af de stillede spørgsmål. Skibslisterne er lidt specielle ved kun at være delvist kronologiske men til gengæld ført med samme håndskrift, så det kunne tyde på, at ikke alle indleverede arbejdssedlerne til tiden. De kom altså ind på kontoret lidt hulter til bulter...’

Travl oliefabrik
Og efter denne introduktion retter vores maritime ekspert søgelyset mod det prægtige skib, ’Polamhall’.

’Polamhall’ ankom til Aarhus 12. marts 1955 kl. 09.00 fra Abidjan, Elfenbenskysten med kaptajn Rabsan på broen.

Havnelods Brock havde bakset hende til kaj 109 kl. 10.30 og krævede kr. 255,40 for ulejligheden, mens de fire bådmænd kun kostede kr. 55,00.

Kaj 109 er for enden af Aarhus Oliefabriks store siloanlæg ud mod Bassin 3. Hun stak 24’00" ved ankomst og forlod Aarhus Havn samme dag kl. 19.45 med havnelods N.C. Nielsen for kr. 247,30 og to bådmænd til kr. 39,60 stikkende 22’03" videre mod Hamburg med stykgods efter at have losset 786 t sheanødder til Aarhus Oliefabrik. Sheanødder er en af de dyreste kilder til vegetabilske olier, som anvendes i kosmetik, konfekture og medicin og kommer fra Vestafrika.

Ophugget i Indien
Også en anden ivrig læser af Søfart, Niels Storinggaard, meldte sig på banen med informationer om ’Polamhall’.

Læs også: Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

’Polamhall’ på 9.368 t.d.w. blev bygget i 1950 i Sunderland til West Hartlepool Steam Navigation co., West Hartlepool, og blev i 1972 solgt til Liberia som ’Sokorri’.

På billedet er skibet på charter til Palm-Line, Liverpool (Palm-Line skorstensmærke), som var et datterselskab af Unilever Gruppen.

Palm-Line drev linjefart fra UK plus Nordeuropa til og fra Vest Afrika, så på billedet kommer skibet med palmekerner til Aarhus Oliefabrik.

Skibet har uden tvivl lastet denne last i forskellige havne i Nigeria bl.a. i Sapele, hvor skibet har snoet sig 30 kilometer op ad en snæver flod for at laste mere eller mindre midt i regnskoven.

Så lidt af en kontrast til det den snefyldte havn i Aarhus.

Skibet blev ophugget på Gadani Beach 1977.

Slæbebåd i fokus
Ifølge Ole Sonne er det også værd at bemærke slæbebåden ’T/B Ara’ som ses om bagbord for ’Polamhall’.

På billedet fra 1955 er T/B Ara i fuldt vigør som slæbebåd i Aarhus Havn.

Skibet blev bygget i 1918, hvor en række dygtige og initiativrige købmænd og skibshandlere kæmpede for at få mere handel til byen. En af disse var en skibshandler ved navn Axel, der drev firmaet Brdr. Nyholm og Co og bestilte skibet hos Aarhus Skibsværft. Skibshandleren benyttede ’Ara’ til at hente skibe ind fra bugten i konkurrence med havnens egne skibe, hvilket i adskillige år skabte store konflikter med Aarhus Havn. Konflikten endte med, at Aarhus Havn overtog slæbebåden, som herefter arbejdede trofast for Aarhus havn i årti efter årti.

Efter 42 år i havnens tjeneste blev ’Ara’ overtaget af en sejlklub i Studstrup, og fungerede herefter i nogle år som dommerbåd med udgangspunkt i Kaløvig.

Skibet blev reddet fra ophugning af Aarhus Søfarts Museum, der overtog ’Ara’ med henblik på bevaring for eftertiden.

Idag står Ara på en halvtom kaj og kigger hen over sit gamle hood, bassin 3, mod Aarhus og kornkajen, og helt over til det bassin, hvor skibet blev søsat for præcis 100 år siden.



Mere om: Aarhus Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
3

VIDEO: Sådan skal autonome 'Yara Birkeland' fortøje sig selv

VIDEO
BILLEDSERIE: Maritim drone på jomfrusejlads i Svendborg

Danmarks første sejlende autonome drone til søopmålinger blev mandag søsat i Svendborg Havn.

Årets første maskinmester fra Martec

Carsten Mortensen bag ny investeringsfond

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Nyhedsbrev

Plus

Tilløbsstykke i Thy: 7.000 ton molehoved på slæb

Online Avis Arkiv

USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019
DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Billig løsning med LNG

Udgiften til maritim karbonfangst og lagring kan nedbringes markant på skibe, der sejler på LNG

Plus

DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

DFDS’ tonnageplaner de næste fem år tager højde for nødvendig opgradering mellem Newcastle og Amsterdam

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Flere MSC-søfolk anmeldt efter narkofund

Plus

Kolding-borgmester åbner op for kompensation til havnevirksomheder

Til debatarrangement om fremtiden for den lukningstruede Kolding Havn luftede byens borgmester muligheden for at købe sig ud af lejekontrakter

Danske Redere vil have international klimafond

Plus

Lokalliste med nyt bud på fremtiden for Kolding Havn

Kolding er en industriby, og det kan vi sagtens være stolte af, lyder det fra formand for Kolding By & Havn i balance efter nyt forslag

Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn

Total fyrer 200 i Esbjerg

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex/Reich

Geopal introducerer GP-NOVA

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas? Så skal det være kemisk hærdet!

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Scanner,

Ajos Pavillon ansætter ny projektkonsulent

Technoflex Afbalancering

Lagerførende salg

Send til en kollega

0.198