23948sdkhjf

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Søfart bad for nogle måneder siden læserne om at bidrage med oplysninger om en række skibe, som en vinterdag i 1955 blev fanget af en entreprenant shipspotter i Aarhus Havn - her kommer et par af svarene som sidenhen er løbet ind på redaktionen.

Men først lige et lille referat:

Året er 1955 og i Aarhus Havn anløber både coastere, linjeskibe og endog - i ny og næ - en damper kajen i den jyske hovedstad.

En af Søfarts faste læsere - Steen Schneller Larsen fra Fredericia - er selv mangeårig skibsentusiast, og fik i slutningen af 2017 overdraget en række maritime genstande fra en nu afdød skibsentusiast. Genstandende omfattede blandt andet en række fotos fra det maritime liv i Aarhus Havn.

Som læserne kunne se, var der især tale om et smukt gensyn med en række klassiske linjeskibe.

Men hvad bragte netop disse skibe til Aarhus, spurgte vi læserne.

Og der er løbende kommet svar ind på redaktionen.

Læs også: Farlig sejlads ved Aarhus Havn: Syv personer sigtet

Her kommer et udpluk.

’Polamhall’
Som man kan se har vores shipspotter fanget ’Polamhall’ i et isfyldt Bassin 3 ud for bygningen, som i Aarhus er kendt som ’de fem søstre’.

Ole Sonne fra Aarhus Søfarts Museum, skriver følgende om efterforskningsprocessen:

’Vi har gennemset Journal over ind- og udgående Skibe, Lodsjournalen, Bådmandjournalen, Skibslisterne og Protokol for Skibenes Anlægspladser i Aarhus Havns arkivalier på Aarhus Stadsarkiv for 1955 og 1956 og fundet frem til svar på nogle af de stillede spørgsmål. Skibslisterne er lidt specielle ved kun at være delvist kronologiske men til gengæld ført med samme håndskrift, så det kunne tyde på, at ikke alle indleverede arbejdssedlerne til tiden. De kom altså ind på kontoret lidt hulter til bulter...’

Travl oliefabrik
Og efter denne introduktion retter vores maritime ekspert søgelyset mod det prægtige skib, ’Polamhall’.

’Polamhall’ ankom til Aarhus 12. marts 1955 kl. 09.00 fra Abidjan, Elfenbenskysten med kaptajn Rabsan på broen.

Havnelods Brock havde bakset hende til kaj 109 kl. 10.30 og krævede kr. 255,40 for ulejligheden, mens de fire bådmænd kun kostede kr. 55,00.

Kaj 109 er for enden af Aarhus Oliefabriks store siloanlæg ud mod Bassin 3. Hun stak 24’00" ved ankomst og forlod Aarhus Havn samme dag kl. 19.45 med havnelods N.C. Nielsen for kr. 247,30 og to bådmænd til kr. 39,60 stikkende 22’03" videre mod Hamburg med stykgods efter at have losset 786 t sheanødder til Aarhus Oliefabrik. Sheanødder er en af de dyreste kilder til vegetabilske olier, som anvendes i kosmetik, konfekture og medicin og kommer fra Vestafrika.

Ophugget i Indien
Også en anden ivrig læser af Søfart, Niels Storinggaard, meldte sig på banen med informationer om ’Polamhall’.

Læs også: Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

’Polamhall’ på 9.368 t.d.w. blev bygget i 1950 i Sunderland til West Hartlepool Steam Navigation co., West Hartlepool, og blev i 1972 solgt til Liberia som ’Sokorri’.

På billedet er skibet på charter til Palm-Line, Liverpool (Palm-Line skorstensmærke), som var et datterselskab af Unilever Gruppen.

Palm-Line drev linjefart fra UK plus Nordeuropa til og fra Vest Afrika, så på billedet kommer skibet med palmekerner til Aarhus Oliefabrik.

Skibet har uden tvivl lastet denne last i forskellige havne i Nigeria bl.a. i Sapele, hvor skibet har snoet sig 30 kilometer op ad en snæver flod for at laste mere eller mindre midt i regnskoven.

Så lidt af en kontrast til det den snefyldte havn i Aarhus.

Skibet blev ophugget på Gadani Beach 1977.

Slæbebåd i fokus
Ifølge Ole Sonne er det også værd at bemærke slæbebåden ’T/B Ara’ som ses om bagbord for ’Polamhall’.

På billedet fra 1955 er T/B Ara i fuldt vigør som slæbebåd i Aarhus Havn.

Skibet blev bygget i 1918, hvor en række dygtige og initiativrige købmænd og skibshandlere kæmpede for at få mere handel til byen. En af disse var en skibshandler ved navn Axel, der drev firmaet Brdr. Nyholm og Co og bestilte skibet hos Aarhus Skibsværft. Skibshandleren benyttede ’Ara’ til at hente skibe ind fra bugten i konkurrence med havnens egne skibe, hvilket i adskillige år skabte store konflikter med Aarhus Havn. Konflikten endte med, at Aarhus Havn overtog slæbebåden, som herefter arbejdede trofast for Aarhus havn i årti efter årti.

Efter 42 år i havnens tjeneste blev ’Ara’ overtaget af en sejlklub i Studstrup, og fungerede herefter i nogle år som dommerbåd med udgangspunkt i Kaløvig.

Skibet blev reddet fra ophugning af Aarhus Søfarts Museum, der overtog ’Ara’ med henblik på bevaring for eftertiden.

Idag står Ara på en halvtom kaj og kigger hen over sit gamle hood, bassin 3, mod Aarhus og kornkajen, og helt over til det bassin, hvor skibet blev søsat for præcis 100 år siden.



Mere om: Aarhus Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Preparation is key in cable service

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Livbåde til bygninger

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Maersk Broker i opkøbsræs

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.458