23948sdkhjf

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

Søfart bad for nogle måneder siden læserne om at bidrage med oplysninger om en række skibe, som en vinterdag i 1955 blev fanget af en entreprenant shipspotter i Aarhus Havn - her kommer et par af svarene som sidenhen er løbet ind på redaktionen.

Men først lige et lille referat:

Året er 1955 og i Aarhus Havn anløber både coastere, linjeskibe og endog - i ny og næ - en damper kajen i den jyske hovedstad.

En af Søfarts faste læsere - Steen Schneller Larsen fra Fredericia - er selv mangeårig skibsentusiast, og fik i slutningen af 2017 overdraget en række maritime genstande fra en nu afdød skibsentusiast. Genstandende omfattede blandt andet en række fotos fra det maritime liv i Aarhus Havn.

Som læserne kunne se, var der især tale om et smukt gensyn med en række klassiske linjeskibe.

Men hvad bragte netop disse skibe til Aarhus, spurgte vi læserne.

Og der er løbende kommet svar ind på redaktionen.

Her kommer et udpluk.

’Polamhall’
Som man kan se har vores shipspotter fanget ’Polamhall’ i et isfyldt Bassin 3 ud for bygningen, som i Aarhus er kendt som ’de fem søstre’.

Ole Sonne fra Aarhus Søfarts Museum, skriver følgende om efterforskningsprocessen:

’Vi har gennemset Journal over ind- og udgående Skibe, Lodsjournalen, Bådmandjournalen, Skibslisterne og Protokol for Skibenes Anlægspladser i Aarhus Havns arkivalier på Aarhus Stadsarkiv for 1955 og 1956 og fundet frem til svar på nogle af de stillede spørgsmål. Skibslisterne er lidt specielle ved kun at være delvist kronologiske men til gengæld ført med samme håndskrift, så det kunne tyde på, at ikke alle indleverede arbejdssedlerne til tiden. De kom altså ind på kontoret lidt hulter til bulter...’

Travl oliefabrik
Og efter denne introduktion retter vores maritime ekspert søgelyset mod det prægtige skib, ’Polamhall’.

’Polamhall’ ankom til Aarhus 12. marts 1955 kl. 09.00 fra Abidjan, Elfenbenskysten med kaptajn Rabsan på broen.

Havnelods Brock havde bakset hende til kaj 109 kl. 10.30 og krævede kr. 255,40 for ulejligheden, mens de fire bådmænd kun kostede kr. 55,00.

Kaj 109 er for enden af Aarhus Oliefabriks store siloanlæg ud mod Bassin 3. Hun stak 24’00" ved ankomst og forlod Aarhus Havn samme dag kl. 19.45 med havnelods N.C. Nielsen for kr. 247,30 og to bådmænd til kr. 39,60 stikkende 22’03" videre mod Hamburg med stykgods efter at have losset 786 t sheanødder til Aarhus Oliefabrik. Sheanødder er en af de dyreste kilder til vegetabilske olier, som anvendes i kosmetik, konfekture og medicin og kommer fra Vestafrika.

Ophugget i Indien
Også en anden ivrig læser af Søfart, Niels Storinggaard, meldte sig på banen med informationer om ’Polamhall’.

’Polamhall’ på 9.368 t.d.w. blev bygget i 1950 i Sunderland til West Hartlepool Steam Navigation co., West Hartlepool, og blev i 1972 solgt til Liberia som ’Sokorri’.

På billedet er skibet på charter til Palm-Line, Liverpool (Palm-Line skorstensmærke), som var et datterselskab af Unilever Gruppen.

Palm-Line drev linjefart fra UK plus Nordeuropa til og fra Vest Afrika, så på billedet kommer skibet med palmekerner til Aarhus Oliefabrik.

Skibet har uden tvivl lastet denne last i forskellige havne i Nigeria bl.a. i Sapele, hvor skibet har snoet sig 30 kilometer op ad en snæver flod for at laste mere eller mindre midt i regnskoven.

Så lidt af en kontrast til det den snefyldte havn i Aarhus.

Skibet blev ophugget på Gadani Beach 1977.

Slæbebåd i fokus
Ifølge Ole Sonne er det også værd at bemærke slæbebåden ’T/B Ara’ som ses om bagbord for ’Polamhall’.

På billedet fra 1955 er T/B Ara i fuldt vigør som slæbebåd i Aarhus Havn.

Skibet blev bygget i 1918, hvor en række dygtige og initiativrige købmænd og skibshandlere kæmpede for at få mere handel til byen. En af disse var en skibshandler ved navn Axel, der drev firmaet Brdr. Nyholm og Co og bestilte skibet hos Aarhus Skibsværft. Skibshandleren benyttede ’Ara’ til at hente skibe ind fra bugten i konkurrence med havnens egne skibe, hvilket i adskillige år skabte store konflikter med Aarhus Havn. Konflikten endte med, at Aarhus Havn overtog slæbebåden, som herefter arbejdede trofast for Aarhus havn i årti efter årti.

Efter 42 år i havnens tjeneste blev ’Ara’ overtaget af en sejlklub i Studstrup, og fungerede herefter i nogle år som dommerbåd med udgangspunkt i Kaløvig.

Skibet blev reddet fra ophugning af Aarhus Søfarts Museum, der overtog ’Ara’ med henblik på bevaring for eftertiden.

Idag står Ara på en halvtom kaj og kigger hen over sit gamle hood, bassin 3, mod Aarhus og kornkajen, og helt over til det bassin, hvor skibet blev søsat for præcis 100 år siden.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109