23948sdkhjf

IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens stadigt flere rederier melder ud, at de satser på lavsvovlsholdigt brændstof efter 2020, begynder flyselskaber at sikre leverancen af jetfuel

De kommende IMO-krav om 0,5 pct. svovludledning sender nu dønninger hele vejen til luftfartindustrien. 

Flere store rederier træffer i denne tid en beslutning om, hvorvidt de vil investere i scrubbere for at kunne fortsætte med at fylde heavy fuel oil (HFO) i tanken, eller om de i stedet vil gå over til renere brændstoftyper. 

I takt med at flere rederier vælger den sidste løsning, stiger bekymringen for, om der vil blive knaphed på mere ædle brændstoffer. En bekymring, der ifølge Bloomberg nu kan spores hos flyselskaber, som derfor er begyndt at sikre sig leverancer af brændstof på den anden side af 2020.

- Forbrugere, og flyselskaber i særdeleshed, har skubbet priserne op i noget, der lader til at være et pludseligt "IMO 2020-klarsyn", siger Thibaut Remoundos, grundlægger af Commodities Trading Corp. i London, til Bloomberg

Prisen for at sikre sig råolie i 2020 er steget med 2,5 pct. fra udgangen af andet kvartal i år, så det nu koster 71,89 dollar pr. tønde Brent. Til sammenligning ligger dagsprisen på en tønde Brent i dag på 76,58 dollar.

Læs også: Dansk snifferteknologi til kamp mod skibsforurening

Der lader ikke til at være nogen endegyldig løsning på, om rederierne skal vælge scrubber eller lavsvovlsbrændstog til at imødekomme de strengere krav. Flere rederier, heriblandt Torm og Norden, har lagt større ordrer ind på scrubbere, imens Mærsk gennem et samarbejde med hollandske Vopak har gjort indledende øvelser til at sikre forsyningen af lavsvovlsbrændstof til sin flåde og dermed klare sig uden scrubbere til at rense svovlen ud af udstødningsrøgen.

Senest har den japanske container-alliance Ocean Network Express (ONE) meldt ud, at de i første omgang satser på lavsvovlsbrændstof, men overvejer at gøre scrubbere til en del af løsningen med tiden. 

I Euronav, et af verdens største råolierederier, gik topchefen Paddy Rogers for nylig så vidt som til at sige, at man risikerer at komme i vanskeligheder med myndighederne, hvis man satser på scrubbere til sin flåde. 

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg tidligere denne med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs også: Finanslov: Flere togter med Georg Stage og 75 mio kroner til Ærø

I det hele taget kalder han det kommende IMO-krav for "det værste stykke lovgivning" nogensinde set med hentydning til, at kun olieindustrien kommer til at nyde en økonomisk fordel af den. 

- Hvis vi alle var gået over til scrubbere, ville fragtomkostningerne have været præcis de samme, men så ville du have brugt fem mio. dollar på en scrubber, siger han ifølge Tradewinds og tilføjer, at det vel at mærke vil være en udgift til en teknologi, "som ikke virker rigtig".

Mere om: Svovlkrav
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Nyhedsbrev

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.167