23948sdkhjf

IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens stadigt flere rederier melder ud, at de satser på lavsvovlsholdigt brændstof efter 2020, begynder flyselskaber at sikre leverancen af jetfuel

De kommende IMO-krav om 0,5 pct. svovludledning sender nu dønninger hele vejen til luftfartindustrien. 

Flere store rederier træffer i denne tid en beslutning om, hvorvidt de vil investere i scrubbere for at kunne fortsætte med at fylde heavy fuel oil (HFO) i tanken, eller om de i stedet vil gå over til renere brændstoftyper. 

I takt med at flere rederier vælger den sidste løsning, stiger bekymringen for, om der vil blive knaphed på mere ædle brændstoffer. En bekymring, der ifølge Bloomberg nu kan spores hos flyselskaber, som derfor er begyndt at sikre sig leverancer af brændstof på den anden side af 2020.

- Forbrugere, og flyselskaber i særdeleshed, har skubbet priserne op i noget, der lader til at være et pludseligt "IMO 2020-klarsyn", siger Thibaut Remoundos, grundlægger af Commodities Trading Corp. i London, til Bloomberg

Prisen for at sikre sig råolie i 2020 er steget med 2,5 pct. fra udgangen af andet kvartal i år, så det nu koster 71,89 dollar pr. tønde Brent. Til sammenligning ligger dagsprisen på en tønde Brent i dag på 76,58 dollar.

Læs også: Norge vil forbyde scrubber i fjorde

Der lader ikke til at være nogen endegyldig løsning på, om rederierne skal vælge scrubber eller lavsvovlsbrændstog til at imødekomme de strengere krav. Flere rederier, heriblandt Torm og Norden, har lagt større ordrer ind på scrubbere, imens Mærsk gennem et samarbejde med hollandske Vopak har gjort indledende øvelser til at sikre forsyningen af lavsvovlsbrændstof til sin flåde og dermed klare sig uden scrubbere til at rense svovlen ud af udstødningsrøgen.

Senest har den japanske container-alliance Ocean Network Express (ONE) meldt ud, at de i første omgang satser på lavsvovlsbrændstof, men overvejer at gøre scrubbere til en del af løsningen med tiden. 

I Euronav, et af verdens største råolierederier, gik topchefen Paddy Rogers for nylig så vidt som til at sige, at man risikerer at komme i vanskeligheder med myndighederne, hvis man satser på scrubbere til sin flåde. 

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg tidligere denne med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs også: Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

I det hele taget kalder han det kommende IMO-krav for "det værste stykke lovgivning" nogensinde set med hentydning til, at kun olieindustrien kommer til at nyde en økonomisk fordel af den. 

- Hvis vi alle var gået over til scrubbere, ville fragtomkostningerne have været præcis de samme, men så ville du have brugt fem mio. dollar på en scrubber, siger han ifølge Tradewinds og tilføjer, at det vel at mærke vil være en udgift til en teknologi, "som ikke virker rigtig".

Mere om: Svovlkrav


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Nyhedsbrev

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

Online Avis Arkiv

Her er planen for havareret norsk fregat

Den havarerede fregat 'Helge Ingstad' skal hjem til basen, men det kan komme til at tage tid

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skaibstrafik

Miljøminister: Grenaa Havn viser værdi af cirkulær økonomi

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Stabile rater forud for straftold

Torm går sammen med ME Production i Kina

Plus

Regeringen på vej med strategi mod pirateri

De overordnede strategiske prioriteter for en ny dansk strategi mod pirateri vil blive offentliggjort inden årets udgang, oplyser udenrigsministeren

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

Plus

Godt indhug i oplagte offshoreskibe

OFFSHORE: Mindst to af Maersk Supply Services oplagte skibe er solgt til videre drift i dansk rederi

Plus 1

Sådan blev rederiet Dannebrog et af Danmarks største

Det legendariske rederi var i mange år det førende tramprederi i Danmark. Efterfølgende blev der satset stort på tankskibe, som efterhånden blev rederiets hovedaktivitet

60 års jubilæum midt i den nordjyske maritime klynge

VÆRFTER: Orskov Yard fejrede, at det i år er 60 år siden, at familievirksomheden Ørskov Christensens Stålskibsværft blev etableret i Frederikshavn

VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Fregatten 'Helge Ingstad' havde vigepligt, da den kolliderede med 250 meter lang aframax med lods om bord

Nyt kuld udklækket fra SIMAC

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

Kom og besøg os på stand J 7216

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på besøg hos NOS A/S

Kranmontør hos Ajos bliver bredere

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også m...

Nye Siemens Simatic Apps til MindSphere

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.367