IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens stadigt flere rederier melder ud, at de satser på lavsvovlsholdigt brændstof efter 2020, begynder flyselskaber at sikre leverancen af jetfuel

De kommende IMO-krav om 0,5 pct. svovludledning sender nu dønninger hele vejen til luftfartindustrien. 

Flere store rederier træffer i denne tid en beslutning om, hvorvidt de vil investere i scrubbere for at kunne fortsætte med at fylde heavy fuel oil (HFO) i tanken, eller om de i stedet vil gå over til renere brændstoftyper. 

I takt med at flere rederier vælger den sidste løsning, stiger bekymringen for, om der vil blive knaphed på mere ædle brændstoffer. En bekymring, der ifølge Bloomberg nu kan spores hos flyselskaber, som derfor er begyndt at sikre sig leverancer af brændstof på den anden side af 2020.

- Forbrugere, og flyselskaber i særdeleshed, har skubbet priserne op i noget, der lader til at være et pludseligt "IMO 2020-klarsyn", siger Thibaut Remoundos, grundlægger af Commodities Trading Corp. i London, til Bloomberg

Prisen for at sikre sig råolie i 2020 er steget med 2,5 pct. fra udgangen af andet kvartal i år, så det nu koster 71,89 dollar pr. tønde Brent. Til sammenligning ligger dagsprisen på en tønde Brent i dag på 76,58 dollar.

Læs også: Mærsk åbner op for scrubbere

Der lader ikke til at være nogen endegyldig løsning på, om rederierne skal vælge scrubber eller lavsvovlsbrændstog til at imødekomme de strengere krav. Flere rederier, heriblandt Torm og Norden, har lagt større ordrer ind på scrubbere, imens Mærsk gennem et samarbejde med hollandske Vopak har gjort indledende øvelser til at sikre forsyningen af lavsvovlsbrændstof til sin flåde og dermed klare sig uden scrubbere til at rense svovlen ud af udstødningsrøgen.

Senest har den japanske container-alliance Ocean Network Express (ONE) meldt ud, at de i første omgang satser på lavsvovlsbrændstof, men overvejer at gøre scrubbere til en del af løsningen med tiden. 

I Euronav, et af verdens største råolierederier, gik topchefen Paddy Rogers for nylig så vidt som til at sige, at man risikerer at komme i vanskeligheder med myndighederne, hvis man satser på scrubbere til sin flåde. 

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg tidligere denne med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs også: 25 pct. af ordrebogen bliver med scrubber

I det hele taget kalder han det kommende IMO-krav for "det værste stykke lovgivning" nogensinde set med hentydning til, at kun olieindustrien kommer til at nyde en økonomisk fordel af den. 

- Hvis vi alle var gået over til scrubbere, ville fragtomkostningerne have været præcis de samme, men så ville du have brugt fem mio. dollar på en scrubber, siger han ifølge Tradewinds og tilføjer, at det vel at mærke vil være en udgift til en teknologi, "som ikke virker rigtig".

Mere om: Svovlkrav


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Online Avis Arkiv

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

International rådgivning på højt niveau

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Hver dag er ny under overfladen

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

International rådgivning på højt niveau

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand ...

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

Send til en kollega

0.239