23948sdkhjf

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Omsætningen voksede i Damco, Svitzer og APM Terminals' indenlandske aktiviteter, men omkostningerne voksede visse steder mere.

Imens A.P. Møller-Mærsk kæmper med omkostningerne i forretningssegmentet Ocean, der består af containerforretningerne Maersk Line og en række APM-terminaler, er der anderledes positive takter at spore i regnskabet for andre af Mærsk-koncernens forretningssegmenter.

Det gælder blandt andet i segmentet Logistics & Services, som primært består af Damco og de indenlandske aktiviteter i APM Terminals.

Segmentet præsterede en fremgang i omsætningen til 1,5 mia. dollar i andet kvartal 2018 fra 1,4 mia. dollar i samme kvartal sidste år. Det svarer til en stigning på 6,7 pct., som blandt andet skyldes nye kunder i forretningen.

Den forøgede omsætning blev dog ædt op af en række omkostninger, der førte til et driftsresultat på 28 mio. dollar kontra 46 mio. dollar i samme periode sidste år. Årsagerne er først og fremmest omkostninger forbundet med IT, lavere profit på indenlandske aktiviteter og øgede lønomkostninger i enkelte lande med høj inflation. 

Svitzer øger i Europa

I segmentet Terminals & Towage, der omfatter Svitzer og gateway-terminaler, var der tale om stigninger i både omsætning og driftsresultat. Segmentet kom ud af dette års andet kvartal med en omsætning på 847 mio. dollar, hvilket er en stigning fra 819 mio. dollar i samme periode sidste år. På driften steg overskuddet (ebitda) til 178 mio. dollar fra 149 mio. dollar i samme periode.

På omsætningen tegner Svitzer sig for 179 mio. dollar mod 162 mio. dollar i samme kvartal sidste år. Justeret for valutaudsving er det en fremgang på 7,1 pct., som primært kommer fra det europæiske og australske marked. 

Australien er stadig Svitzers største marked med en omsætning på 71 mio. dollar i kvartalet. Europa rykker dog stadigt nærmere og omsatte for 64 mio. dollar i andet kvartal i år.

I regnskabet skriver Mærsk, at aktiviteterne i markedet for havnebugseringer fortsat er stabile, imens konsolideringen i den europæiske del af branchen er med at give til stærkere konkurrenter og mere intens konkurrence

- Det strategiske fokus bliver ved med at være på forbedrede omkostningsniveauer og produktivitet så vel som at udvide det globale fodaftryk inden for bugsering for at sikre tættere samarbejde med udvalgte kunder, skriver Mærsk. 

Som Søfart skrev tidligere på dagen, kom den samlede Mærsk-koncern ud af andet kvartal 2018 med et plus på bundlinjen på 26 mio. dollar. Udelader man effekten af Hamburg Süd-opkøbet, var der tale om en vækst på 4,3 pct. i Ocean-segmentet, hvor høje bunkerpriser kostede dyrt.

Læs mere: Mærsk storsælger men taber på containere

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156