23948sdkhjf

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Omsætningen voksede i Damco, Svitzer og APM Terminals' indenlandske aktiviteter, men omkostningerne voksede visse steder mere.

Imens A.P. Møller-Mærsk kæmper med omkostningerne i forretningssegmentet Ocean, der består af containerforretningerne Maersk Line og en række APM-terminaler, er der anderledes positive takter at spore i regnskabet for andre af Mærsk-koncernens forretningssegmenter.

Det gælder blandt andet i segmentet Logistics & Services, som primært består af Damco og de indenlandske aktiviteter i APM Terminals.

Segmentet præsterede en fremgang i omsætningen til 1,5 mia. dollar i andet kvartal 2018 fra 1,4 mia. dollar i samme kvartal sidste år. Det svarer til en stigning på 6,7 pct., som blandt andet skyldes nye kunder i forretningen.

Den forøgede omsætning blev dog ædt op af en række omkostninger, der førte til et driftsresultat på 28 mio. dollar kontra 46 mio. dollar i samme periode sidste år. Årsagerne er først og fremmest omkostninger forbundet med IT, lavere profit på indenlandske aktiviteter og øgede lønomkostninger i enkelte lande med høj inflation. 

Svitzer øger i Europa

I segmentet Terminals & Towage, der omfatter Svitzer og gateway-terminaler, var der tale om stigninger i både omsætning og driftsresultat. Segmentet kom ud af dette års andet kvartal med en omsætning på 847 mio. dollar, hvilket er en stigning fra 819 mio. dollar i samme periode sidste år. På driften steg overskuddet (ebitda) til 178 mio. dollar fra 149 mio. dollar i samme periode.

Læs også: Første enhed fra Sanmar med ny LNG-feature til Svitzer

På omsætningen tegner Svitzer sig for 179 mio. dollar mod 162 mio. dollar i samme kvartal sidste år. Justeret for valutaudsving er det en fremgang på 7,1 pct., som primært kommer fra det europæiske og australske marked. 

Australien er stadig Svitzers største marked med en omsætning på 71 mio. dollar i kvartalet. Europa rykker dog stadigt nærmere og omsatte for 64 mio. dollar i andet kvartal i år.

I regnskabet skriver Mærsk, at aktiviteterne i markedet for havnebugseringer fortsat er stabile, imens konsolideringen i den europæiske del af branchen er med at give til stærkere konkurrenter og mere intens konkurrence

- Det strategiske fokus bliver ved med at være på forbedrede omkostningsniveauer og produktivitet så vel som at udvide det globale fodaftryk inden for bugsering for at sikre tættere samarbejde med udvalgte kunder, skriver Mærsk. 

Som Søfart skrev tidligere på dagen, kom den samlede Mærsk-koncern ud af andet kvartal 2018 med et plus på bundlinjen på 26 mio. dollar. Udelader man effekten af Hamburg Süd-opkøbet, var der tale om en vækst på 4,3 pct. i Ocean-segmentet, hvor høje bunkerpriser kostede dyrt.

Læs mere: Mærsk storsælger men taber på containere



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Nyhedsbrev

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Online Avis Arkiv
Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.297