23948sdkhjf

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Omsætningen voksede i Damco, Svitzer og APM Terminals' indenlandske aktiviteter, men omkostningerne voksede visse steder mere.

Imens A.P. Møller-Mærsk kæmper med omkostningerne i forretningssegmentet Ocean, der består af containerforretningerne Maersk Line og en række APM-terminaler, er der anderledes positive takter at spore i regnskabet for andre af Mærsk-koncernens forretningssegmenter.

Det gælder blandt andet i segmentet Logistics & Services, som primært består af Damco og de indenlandske aktiviteter i APM Terminals.

Segmentet præsterede en fremgang i omsætningen til 1,5 mia. dollar i andet kvartal 2018 fra 1,4 mia. dollar i samme kvartal sidste år. Det svarer til en stigning på 6,7 pct., som blandt andet skyldes nye kunder i forretningen.

Den forøgede omsætning blev dog ædt op af en række omkostninger, der førte til et driftsresultat på 28 mio. dollar kontra 46 mio. dollar i samme periode sidste år. Årsagerne er først og fremmest omkostninger forbundet med IT, lavere profit på indenlandske aktiviteter og øgede lønomkostninger i enkelte lande med høj inflation. 

Svitzer øger i Europa

I segmentet Terminals & Towage, der omfatter Svitzer og gateway-terminaler, var der tale om stigninger i både omsætning og driftsresultat. Segmentet kom ud af dette års andet kvartal med en omsætning på 847 mio. dollar, hvilket er en stigning fra 819 mio. dollar i samme periode sidste år. På driften steg overskuddet (ebitda) til 178 mio. dollar fra 149 mio. dollar i samme periode.

Læs også: Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

På omsætningen tegner Svitzer sig for 179 mio. dollar mod 162 mio. dollar i samme kvartal sidste år. Justeret for valutaudsving er det en fremgang på 7,1 pct., som primært kommer fra det europæiske og australske marked. 

Australien er stadig Svitzers største marked med en omsætning på 71 mio. dollar i kvartalet. Europa rykker dog stadigt nærmere og omsatte for 64 mio. dollar i andet kvartal i år.

I regnskabet skriver Mærsk, at aktiviteterne i markedet for havnebugseringer fortsat er stabile, imens konsolideringen i den europæiske del af branchen er med at give til stærkere konkurrenter og mere intens konkurrence

- Det strategiske fokus bliver ved med at være på forbedrede omkostningsniveauer og produktivitet så vel som at udvide det globale fodaftryk inden for bugsering for at sikre tættere samarbejde med udvalgte kunder, skriver Mærsk. 

Som Søfart skrev tidligere på dagen, kom den samlede Mærsk-koncern ud af andet kvartal 2018 med et plus på bundlinjen på 26 mio. dollar. Udelader man effekten af Hamburg Süd-opkøbet, var der tale om en vækst på 4,3 pct. i Ocean-segmentet, hvor høje bunkerpriser kostede dyrt.

Læs mere: Mærsk storsælger men taber på containere

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Plus

Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

To miljøskibe kommer til at ligge stille i fem år, fordi Miljøstyrelsen trækker udbud tilbage. Jobi Værft er ramt

Plus

Her er Maersk Brokers tørlast-strategi

Mærsk-mæglerne fortæller her, hvordan de satser på tørlast via ’Maersk Broker Bulk Chartering’, der formelt er et selvstændigt selskab. I december opkøbte man to andre brokere, og flere kan snart komme til, fastslår ledelsen

Hirtshals Yard opkøbt af fiskere

Plus

Toprederier tøver med indflagning

Trods en fælles ambition om at styrke Dansk Internationalt skibsregister undlod toprederier som Torm, DFDS og Hafnia at omflage så meget som ét eneste skib til Dannebrog i 2018

Nyhedsbrev

Blå erhverv vil styrke maritim klynge sammen

En række erhvervsorganisationer går nu sammen om at styrke den danske maritime klynge

Online Avis Arkiv

Danmark i maritim samarbejdsaftale med Indien

Hamburg Süd's bulk-aktiviteter solgt til China Navigation

Cargo-skib grundstødte i Øresund

Hoyer Motors indviede nyt testcenter

Plus

Flying P-Liner bliver pragtstykket i Hamborgs Hansahavn

SKIBSBEVARING: Nu bliver der endnu mere at valfarte til Hamborg for, hvis man holder af søfartshistorie

Marpro har fundet chef til ny afdeling

Plus

Ex-bornholmer på besøg i Danmark

Fayard fik besøg af en klassiker i dansk færgefart, ’Jens Kofoed’, som har udskiftet Bornholm med Ålandsøerne

Producent udvider direktionen

Plus

Torm sælger 18 år gammelt tankskib

Exit af ældre skibe fra OMI-overtagelsen fortsætter hos Torm, der i år får nyt input af nye MR-skibe

Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Positionsbillede

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Skipperstole & Lodsstole fra Alu Design

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rø...

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Send til en kollega

0.157