Mærsk storsælger men taber på containere
Opkøb har skabt stærk vækst hos A.P. Møller - Mærsk. Samtidig skal Maersk Drilling børsnoteres, viser regnskabet for første halvår. Den store vækst er dog ikke omsat til et halvårsoverskud for den lyseblå gigant.
Læs også: Grundstødt Mærsk-skib får hjælp af højvandet i eftermiddag
Selskabet, der er verdens største inden for containerfragt, omsatte for markante 18,8 mia. dollar i første halvår. En solid stigning fra samme periode 2017, hvor omsætningen lød på 14,8 mia. dollar.
Sidste år købte A.P. Møller - Mærsk rederiet Hamburg Süd, hvilket har bidraget kraftigt til væksten.
- Med en stigning i omsætningen på 24 pct. i andet kvartal leverer vi fortsat god vækst.
- Sidste års opkøb af Hamburg Süd bidrog positivt til væksten i vores Ocean-segment, og vi er tilfredse med at se organisk vækst i non-Ocean, skriver administrerende direktør Søren Skou i regnskabet.
A.P. Møller - Mærsk forventer, at omsætningen for hele året når 40 mia. dollar.
Frasalg pynter på halvåret
På resultatsiden eksploderede overskuddet til 2,8 mia. dollar fra minus 1 mio. dollar i første halvår 2017.
Overskuddet er dog stærkt hjulpet af frasalg og divisioner, der står til at blive udskilt. Uden disse gav A.P. Møller - Mærsk et underskud på 305 mio. dollar for de fortsættende aktiviteter.
- Vi lykkedes med at nedbringe vores enhedsomkostninger markant i Ocean efter et første kvartal, der blev udfordret på kapacitetssiden, som følge af integrationen med Hamburg Süd, og på netværkssiden.
Læs også: Tabte 750 containere i havet: Nu vil Mærsk-kunder have erstatning
- Profitabiliteten var, som følge af højere brændstofpriser, på et utilfredsstillende niveau. For resten af året forventer vi forbedringer i indtjeningen drevet af lavere enhedsomkostninger og højere fragtrater, skriver Søren Skou i regnskabet.
Overskud i andet kvartal
Ser man isoleret på andet kvartal, endte Mærsk-koncernen med et plus på bundlinjen på 26 mio. dollar. Der var tale om vækst i alle forretningsben. Udelader man effekten af Hamburg Süd-opkøbet, var der tale om en vækst på 4,3 pct. i Ocean, mens den samlede vækst i de andre segmenter var på 12 pct. i forhold til samme periode sidste år.
Der er stor fokus på containerrederiernes omkostninger, og her melder Mærsk om gode nyheder. De gennemsnitlige omkostninger for at håndtere en fyrrefodscontainer – altså to TEU – endte på 1783 dollar i andet kvartal. Det er et fald på 5,9 pct. i forhold til første kvartal.
Tallene er dog beregnet ud fra faste omkostninger til bunker, og Mærsks bunkerpriser var 28 pct. højere i andet kvartal i år end i samme kvartal sidste år. Det satte et tydeligt præg på driftsresultatet, der faldt til 883 mio. dollar i andet kvartal i år fra 1073 dollar i samme periode sidste år.
Inden for Ocean var omkostningerne til bunker 425 mio. dollar højere i andet kvartal i år end samme kvartal 2017.
- Profitabiliteten var stærkt påvirket af højere bunkerpriser i andet kvartal og forblev på et utilfredsstillende niveau. For resten af året forventer vi forbedringer i vores lønsomhed drevet af levere enhedsomkostninger og højere fragtrater, siger Søren Skou i regnskabet.
Læs også: Høje fragtpriser øger Mærsk-indtjening med flere milliarder
mio. dollar | Andet kvartal 2018 | Q2 2017 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 9.507 | 7.690 |
Resultat af primær drift (ebitda) | 883 | 1.073 |
Resultat før skat | -25 | 43 |
Periodens resultat | 26 | -264 |
Underliggende resultat | 88 | 205 |
Egenkapital | 33.588 | 32.349 |
Cash flow | 353 | 941 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31.juni 2018. | ||