23948sdkhjf

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Opkøb har skabt stærk vækst hos A.P. Møller - Mærsk. Samtidig skal Maersk Drilling børsnoteres, viser regnskabet for første halvår. Den store vækst er dog ikke omsat til et halvårsoverskud for den lyseblå gigant.

Selskabet, der er verdens største inden for containerfragt, omsatte for markante 18,8 mia. dollar i første halvår. En solid stigning fra samme periode 2017, hvor omsætningen lød på 14,8 mia. dollar.

Sidste år købte A.P. Møller - Mærsk rederiet Hamburg Süd, hvilket har bidraget kraftigt til væksten.

- Med en stigning i omsætningen på 24 pct. i andet kvartal leverer vi fortsat god vækst.

- Sidste års opkøb af Hamburg Süd bidrog positivt til væksten i vores Ocean-segment, og vi er tilfredse med at se organisk vækst i non-Ocean, skriver administrerende direktør Søren Skou i regnskabet.

A.P. Møller - Mærsk forventer, at omsætningen for hele året når 40 mia. dollar.

Frasalg pynter på halvåret

På resultatsiden eksploderede overskuddet til 2,8 mia. dollar fra minus 1 mio. dollar i første halvår 2017.

Overskuddet er dog stærkt hjulpet af frasalg og divisioner, der står til at blive udskilt. Uden disse gav A.P. Møller - Mærsk et underskud på 305 mio. dollar for de fortsættende aktiviteter.

- Vi lykkedes med at nedbringe vores enhedsomkostninger markant i Ocean efter et første kvartal, der blev udfordret på kapacitetssiden, som følge af integrationen med Hamburg Süd, og på netværkssiden.

- Profitabiliteten var, som følge af højere brændstofpriser, på et utilfredsstillende niveau. For resten af året forventer vi forbedringer i indtjeningen drevet af lavere enhedsomkostninger og højere fragtrater, skriver Søren Skou i regnskabet.

Overskud i andet kvartal

Ser man isoleret på andet kvartal, endte Mærsk-koncernen med et plus på bundlinjen på 26 mio. dollar. Der var tale om vækst i alle forretningsben. Udelader man effekten af Hamburg Süd-opkøbet, var der tale om en vækst på 4,3 pct. i Ocean, mens den samlede vækst i de andre segmenter var på 12 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Der er stor fokus på containerrederiernes omkostninger, og her melder Mærsk om gode nyheder. De gennemsnitlige omkostninger for at håndtere en fyrrefodscontainer  – altså to TEU – endte på 1783 dollar i andet kvartal. Det er et fald på 5,9 pct. i forhold til første kvartal.

Tallene er dog beregnet ud fra faste omkostninger til bunker, og Mærsks bunkerpriser var 28 pct. højere i andet kvartal i år end i samme kvartal sidste år. Det satte et tydeligt præg på driftsresultatet, der faldt til 883 mio. dollar i andet kvartal i år fra 1073 dollar i samme periode sidste år. 

Inden for Ocean var omkostningerne til bunker 425 mio. dollar højere i andet kvartal i år end samme kvartal 2017.

- Profitabiliteten var stærkt påvirket af højere bunkerpriser i andet kvartal og forblev på et utilfredsstillende niveau. For resten af året forventer vi forbedringer i vores lønsomhed drevet af levere enhedsomkostninger og højere fragtrater, siger Søren Skou i regnskabet.

A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar Andet kvartal 2018 Q2 2017
Nettoomsætning 9.507 7.690
Resultat af primær drift (ebitda) 883 1.073
Resultat før skat -25 43
Periodens resultat 26 -264
Underliggende resultat 88 205
Egenkapital 33.588 32.349
Cash flow 353 941
Regnskabsåret blev afsluttet 31.juni 2018.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156