23948sdkhjf

Minister: Skoleskibe er supervigtige

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

En stor del af de nye elever, der mødte ind tirsdag d. 3. juli, vil siden gå ud i Det Blå Danmark som hårdt tiltrængt arbejdskraft.

Og 'Georg Stage' kunne fylde 3-4 skibe mere om året.

Det var en af grundene til, at uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) holdt tale for de 63 unge - årets nye elever.

Dernæst fangede Søfart ministeren på kajen.

Hvordan ser du de to store skoleskibe - 'Danmark' og 'Georg Stage'?

- For at være ærlig er jeg først ved at forstå det nu (ministeren tiltrådte i maj, red.), men man siger vist med et smil, at det ene er lidt et hippie-skib og det andet lidt pænere.

- Men en af de smukke ting ved det danske uddannelsessystem er jo netop, at vi har mange institutioner, som gør det på forskellige måder. Og sådan er det jo også med de to skoleskibe, men det er en unik uddannelse på begge.

Hvis det er så godt, kunne man måske støtte det mere fra regeringens side (Georg Stage-boss vil gerne lave flere togter)?


- Generelt er vi ved at kigge på uddannelserne, om vi uddanner nok og de rigtige. Det ligger også i strategigen for Det Blå Danmark. De maritime uddannelser er vigtige, men jeg kan ikke sige mere konkret nu, men ja, der kommer øget fokus på det nu.

Det er jo et lille hjørne af uddannelses sektoren, så - lidt polemisk - er det ikke ligegyldigt i det store billede?

- Nej for søren, mandskabsmæssigt er det et lille område, men jeg synes det er et supervigtigt område - skoleskibene har en vis funktion i uddannelsessystemet. Det er ikke længere nok at tage folk om bord, som ikke passer ind i samfundet, det her er jo ambitiøse unge, og det gad jeg sgu godt have prøvet, da jeg var 18-20 år gammel, siger Tommy Ahlers med et smil.

Direktør vil uddanne flere

Asser Amdisen er direktør for Georg Stage -stiftelsen og han påpeger, at man kunne uddanne mange flere.

- Vi vil gerne have to togter om året. Vi sejler 21 uger om året, og så lægger skibet dødt. Det er jo en irrationel anvendelse af produktionsressourcer, og erhvervet mangler jo folk, påpeger direktøren og uddyber sin pointe:

- Vi har gode landbaserede skoler, men søgningen er ikke ret stor, mens 'Georg Stage' har rigeligt med ansøgere. Og vi uddanner jo professionelle søfolk. Vi kunne fylde 3-4 skibe om året uden problemer. Og vi laver ikke engang reklame.

"Danmark er næstbedst"

Direktøren understreger dernæst, at hans virksomhed uddanner alle slags unge.

- Nogle er kaptajner, nogle hjælper biler på Fanø-færgen, og vi er fuldstændig lige stolte af dem. Vi har desuden en høj andel af kvinder (ca. en tredjedel, red.), men de falder hurtigere fra end andre. Selvom vi ligner et gammelt skib, så er det her en af de mest topmoderne uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Men 'Skoleskibet Danmark' er vel nummer 1?

- Det er i hvert fald det største, og 'Skoleskibet Danmark' er helt klart verdens næstbedste skoleskib, det er der ingen tvivl om, replicerer direktøren med et smil og uddyber:

- Deres elever går i skole i Frederikshavn, inden de starter, mens vores elever er praktiske fra dag 1, så 'Skoleskibet Danmark' er det næstmest praktiske skoleskib i det her land.

Læs også: Georg Stage-chef vil fastholde øget tilskud


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.

Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.

Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.

I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.

Læs også: Matrosen skal være et forbillede


FAKTA: Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.

Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.

Læs også: Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.

Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.
Mere om: Georg Stage
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Nyhedsbrev

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Online Avis Arkiv
Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.199