23948sdkhjf

Charmeoffensiv skal lokke svenskere til Stenas færger

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De seneste 18 år har trafiktallene for færgeruterne mellem Sverige og Jylland været faldende. Nu vil Stena Line bringe svenskerne tilbage.

Stena Line investerer nu flere hundrede mio. kroner i en turnaround-proces, der skal genforene svenskerne med blandt andet de jyske sandstrande, Skagen, kulturoplevelser og dansk hygge.        

Det oplyser Stena Line i en pressemeddelelse.

Bestræbelserne på at hive flere svenskere om bord sker efter, at trafiktallene for færgeruterne Frederikshavn-Gøteborg og Grenå-Varberg været støt faldende siden etableringen af Øresundsforbindelsen i 2000. 

Læs også: Stena Line slår igen mod de faste forbindelser

Det har betydet, at markant færre svenskere i dag benytter Danmark og især Jylland som feriedestination. En udvikling som rederiet Stena Line har besluttet sig for at vende én gang for alle.

Læs også: Stena åbner ny rute over Kattegat

- Vi kan se en skævvridning i antallet af overnatninger i Danmark fra vores nærmeste naboer, og specielt i Jylland ser det skidt ud. I 2017 var der tre gange så mange nordmænd som svenskere på ferie i Jylland – vel at mærke på trods af, at der bor dobbelt så mange mennesker i Sverige som i Norge, sagde Tony Michaelsen, rutedirektør for Region Denmark i Stena Line, under rederiets debat på Folkemødet.

Han fortsatte:

- Det er den udvikling, som vi nu insisterer på at vende, og det er helt bestemt muligt, for mange svenskere har stærke relationer til Jylland fra deres barndom.

Mere end halveret

Tony Michaelsen henviste til, at antallet af passagerer på færgerne fra Sverige til Jylland er faldet med over 50 pct. siden år 2000, og at års-totalen i dag er på 1,2 mio. Og det tal skal nu tilbage på ret kurs med et mål om at fragte 1,5 mio. passagerer på ruten.

Læs også: Stena søsætter søens Siri

Blandt initiativerne er først og fremmest, at Stena Line i efteråret 2019 flytter ruten Grenå-Varberg til Grenå-Halmstad, ligesom der er planer om at tilføje endnu et fartøj til ruten for at øge antallet af daglige afgange.

Derudover har Stena Line brugt 25 mio. kroner på at etablere den caribiske bar ”The Reef” på færgen Stena Danica, der sejler på ruten Frederikshavn-Gøteborg. Dertil er det Stena Line-ejede Scandichotel og resort ”The Reef” i Frederikshavn i færd med at blive totalrenoveret. 

Endelig fokuserer Stena Line på at booste markedsføringen af Jylland på det svenske marked. Sammen med jyske turismeaktører vil de genfortælle historien om Jylland og minde svenskerne om Skagen, Østjylland, Limfjorden, Himmerland og mange andre grunde til at tage færgen. 

I første omgang er målet, at 50.000 flere svenskere skal rejse med færge til Jylland i løbet af 2018.

Mere om: stena line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.182