23948sdkhjf

Charmeoffensiv skal lokke svenskere til Stenas færger

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De seneste 18 år har trafiktallene for færgeruterne mellem Sverige og Jylland været faldende. Nu vil Stena Line bringe svenskerne tilbage.

Stena Line investerer nu flere hundrede mio. kroner i en turnaround-proces, der skal genforene svenskerne med blandt andet de jyske sandstrande, Skagen, kulturoplevelser og dansk hygge.        

Det oplyser Stena Line i en pressemeddelelse.

Bestræbelserne på at hive flere svenskere om bord sker efter, at trafiktallene for færgeruterne Frederikshavn-Gøteborg og Grenå-Varberg været støt faldende siden etableringen af Øresundsforbindelsen i 2000. 

Læs også: Stena Line slår igen mod de faste forbindelser

Det har betydet, at markant færre svenskere i dag benytter Danmark og især Jylland som feriedestination. En udvikling som rederiet Stena Line har besluttet sig for at vende én gang for alle.

Læs også: Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

- Vi kan se en skævvridning i antallet af overnatninger i Danmark fra vores nærmeste naboer, og specielt i Jylland ser det skidt ud. I 2017 var der tre gange så mange nordmænd som svenskere på ferie i Jylland – vel at mærke på trods af, at der bor dobbelt så mange mennesker i Sverige som i Norge, sagde Tony Michaelsen, rutedirektør for Region Denmark i Stena Line, under rederiets debat på Folkemødet.

Han fortsatte:

- Det er den udvikling, som vi nu insisterer på at vende, og det er helt bestemt muligt, for mange svenskere har stærke relationer til Jylland fra deres barndom.

Mere end halveret

Tony Michaelsen henviste til, at antallet af passagerer på færgerne fra Sverige til Jylland er faldet med over 50 pct. siden år 2000, og at års-totalen i dag er på 1,2 mio. Og det tal skal nu tilbage på ret kurs med et mål om at fragte 1,5 mio. passagerer på ruten.

Læs også: IMO tager vigtigt skridt for metanol-drift

Blandt initiativerne er først og fremmest, at Stena Line i efteråret 2019 flytter ruten Grenå-Varberg til Grenå-Halmstad, ligesom der er planer om at tilføje endnu et fartøj til ruten for at øge antallet af daglige afgange.

Derudover har Stena Line brugt 25 mio. kroner på at etablere den caribiske bar ”The Reef” på færgen Stena Danica, der sejler på ruten Frederikshavn-Gøteborg. Dertil er det Stena Line-ejede Scandichotel og resort ”The Reef” i Frederikshavn i færd med at blive totalrenoveret. 

Endelig fokuserer Stena Line på at booste markedsføringen af Jylland på det svenske marked. Sammen med jyske turismeaktører vil de genfortælle historien om Jylland og minde svenskerne om Skagen, Østjylland, Limfjorden, Himmerland og mange andre grunde til at tage færgen. 

I første omgang er målet, at 50.000 flere svenskere skal rejse med færge til Jylland i løbet af 2018.

Mere om: stena line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.169