23948sdkhjf

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Dansk design er en brandvarm eksportvare, og også inden for skibsarkitektur er det danske udtryk i høj kurs. Det var OSK-ShipTechs design samt det tekniske og kommercielle tilbud, der fik det statsejede algeriske færgerederi ENTMV til at pege på kinesiske Guangzhou Shipyard International Company (GSI) som vinder af den offentlige udbudsrunde, der blev kørt i 2016. Nu er alle tekniske og kommercielle detaljer på plads, og den endelige kontrakt underskrevet.

Det skriver det danske skibsdesignfirma i en pressemeddelelse.

OSK-ShipTech er derfor allerede i fuld gang med Approval Design til den nye algeriske passagerfærge – fra køl til skorsten og fra interiør til faciliteter om bord. Færgen skal sejle mellem Algeriet og flere større byer i Sydeuropa, eksempelvis Marseille og Barcelona, og der bliver plads til 1.800 passagerer, 180 besætningsmedlemmer og mere end 600 personbiler.

Læs også:  Dansk design bag verdens største færgeordre

GSI hører til blandt verdens mest produktive skibsværfter og har igennem mere end et årti arbejdet sammen med OSK-ShipTech på en række banebrydende projekter. Så sent som omkring designet af verdens hidtil største færgeordre for Moby og GNV, som blev indgået i februar i år, hvor OSK-ShipTech ligeledes udviklede designet.

Dermed er kontrakten med den algeriske passagerfærge et vigtigt skridt i retning af et endnu tættere samarbejde mellem GSI og OSK.

- Kina satser benhårdt på byggeri af ro/pax-færger, og vi er stolte over, at GSI endnu en gang går sammen med os som designer. ENTMV-færgen er et drømmeprojekt. Her får vi lov til at skræddersy skibet, så det er optimeret til ruten, både hvad angår design, drift, kommercielt flow og gæsteoplevelse. Derfor er det også en opgave, der bringer alle vores kompetencer i spil, siger teknisk direktør hos OSK, Kristian Carøe Lind.

Ro/pax-færgen til Algeriet er 200 meter lang, 30 meter bred og har en dybgang på 6,7 meter. Færgen drives af fire hovedmotorer på hver på 10.800 kW (samlet 58.000 hk) og har en servicefart på 24 knob. Færgens to vogndæk med mere end 3.000 meter vognbane har plads til over 600 personbiler. Passagerdækkene er inddelt i Cabin- og Economy Class med samlet plads til 1.800 passagerer.

Mere om: OSK-Ship Tech
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Positionsbillede

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Nyhedsbrev

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Preparation is key in cable service

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Livbåde til bygninger

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Maersk Broker i opkøbsræs

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.243