23948sdkhjf

Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

- Vi må ændre den gammeldags holdning med, at det går nok, vi skal bare afsted.

Sådan lyder det fra Ronnie Hulstrøm, adm. direktør i Baltic Shipping Company (BSC), efter et af rederiets fartøjer, det 3700 t.dv. store general cargo-skib Rix Partner, i nat blev tilbageholdt ved Nyborg med en beruset kaptajn. 

Ronnie Hulstrøm forklarer til Søfart, at BSC blot har Rix Partner på kommercielt management og dermed ikke står for skibets tekniske drift og besætning. Ikke desto mindre gælder BSC's nultolerance over for alkohol om bord også på Rix Partner, og den pågældende kaptajn, en russisk mand, vil ikke komme til at sejle på BSC's skibe mere.

- Vi har en klar procedure for, at alkohol er bandlyst om bord, Men det har åbenbart ikke været nok, siger han og kalder episoden for "bundærgerlig og helt uhørt."

Skal beskytte whistleblowere

Det fremgår af AIS-data, at skibet har slingret ned gennem et af de mest trafikerede farvande i denne del af verden, men heldigvis blev ingen ramt. Det store spørgmål er nu, hvordan en kommerciel operatør som BSC vil sikre sig, at noget lignende ikke kommer til at gentage sig.

Ronnie Hulstrøm mener, at det er svært at gardere sig 100 pct. imod, da det ikke er muligt at føre kontrol hver gang, et skib lægger fra land. Han efterlyser i stedet en holdningsændring blandt besætningen på skibe. Forsvarets Operationscenter oplyser til Søfart, at der var yderligere to navigatører om bord på Rix Partner, som begge var ædru, men ikke slog alarm. Sådan bør det ikke være, mener Ronnie Hulstrøm.

- Jeg tror, at det er et spørgsmål om at bakke op om de besætningsmedlemmer, der siger fra. At der er en beskyttelse af de mennesker, siger han og fortsætter:

- Hvis en matros ringer til rederiet og siger, at kaptajnen er stiv, skal matrosen jo ikke være bange for at miste sit arbejde eller for at blive udsat for chikane fra resten af besætningen. Den holdning skal ændres. 

Læs også: Hver fjerde sømand er deprimeret

Opgør med macho-kultur

Dermed langer Ronnie Hulstrøm ud efter en mandsdomineret kultur om bord på skibe, som for nyligt er blevet belyst gennem en undersøgelse af søfolks trivsel. Her havde hver fjerde følt sig nedtrykt eller modløs i løbet af de seneste to uger, men af disse var det kun 21 pct. som havde snakket med en kollega om det.

- Vores branche er generelt mere "macho" end andre. Holdningen er, at man må mande sig op og komme videre, og der er frygt for at miste sit job, hvis man snakker om det, udtalte den 29-årige master mariner Dan Thompsen i forbindelse med undersøgelsen.

Ronnie Hulstrøm afviser, at det ville ændre noget at stille krav om, at alle besætningsmedlemmer skal være danske.

- Vi har jo det samme problem, uanset om det er en dansker, en tysker eller en russer. Det gælder på tværs af samfundslag og nationaliteter, at nogle mennesker ikke kan finde ud af at leve efter reglerne, siger han.

I første omgang vil han endnu engang indskærpe, at der er en streng nul alkohol-politik på skibe, der sejler for Baltic Shipping Company. Den anholdte kaptajn bliver nu afskediget og kan se fremt til en bøde fra politiet, men derudover får episonen ikke umiddelbart nogen konsekvenser, oplyser Ronnie Hulstrøm.

En anden kaptajn ankommer til det tilbageholdte Rix Partner i aften.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078