23948sdkhjf

EU siger nej til montørordning - men Danmark kæmper videre

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

EU-Kommissionen har vendt tommelen ned til en dansk maritim montørordning, men både regeringen og Danske Maritime kæmper videre for en alternativ model

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) havde en dårlig nyhed med til tirsdagens årsmøde hos brancheforeningen Danske Maritime.

EU-Kommissionen har nemlig vendt tommelen ned til den montørordning, som branchen længe har sukket efter.

Men selv om det i første omgang blev et nej fra EU, havde ministeren en fremstrakt hånd til erhvervet. Han understregede, at regeringen vil kæmpe sammen med Danske Maritime om en alternativ ordning.

– Jeg er for en montørordning, og et flertal i Folketinget er for den, men vi har en udfordring i forhold til EU-Kommissionen. Kommissionen har nemlig afvist den ordning, som vi har lagt op til, fordi den ikke er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, sagde Brian Mikkelsen og tilføjede:

– Vi kigger nu sammen med Danske Maritime og EU-Kommissionen på en alternativ ordning. Det er ikke nemt, men vi er stadig ikke færdige med at analysere på det.

Fortsat optimist

Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, er fortsat også optimist med hensyn til at få gennemført en maritim montørordning.

– Jeg er stadig sikker på, at Brian Mikkelsen som hele det blå erhvervs minister vil sørge for at få en ordning igennem, så vi også om nogle år kan være globalt konkurrencedygtige, sagde hun.

Sidste år afsatte regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre i forbindelse med en erhvervs- og iværksætterpakke en årlig ramme på 100 mio. kroner til en maritim montørordning.

Maritime montører er skibstekniske medarbejdere, som installerer og vedligeholder tekniske systemer og udstyr om bord på skibene. De maritime montører sejler ofte med om bord på skibene og udfører deres arbejde, mens skibet er i drift.

DF: Danmark bør gå enegang

Erik Høgh-Sørensen, der er medlem af Regionsrådet i Nordjylland for Dansk Folkeparti, har udtalt i Søfart, at han mener, Danmark bør indføre den maritime montørordning og - om nødvendigt - tage den hele vejen til EU-domstolen.

Læs også: Regeringen vil sende danske lodsbåde på patrulje i Middelhavet

– Hvis de igangværende forhandlinger går i hårdknude, så mener jeg ikke, vi skal være bange for bare at indføre montørordningen og så bagefter tage sagen ved EU-domstolen, sagde han.

Peter Skaarup, gruppeformand for DF i Folketinget, som også deltog i Danske Maritimes årsmøde, er enig med sin partifælle.

– Vi så gerne, at Danmark gik enegang på området, og det var også det, vi argumenterede for i forhandlingerne, men regeringen ville ikke være med til det, siger han til Søfart.

Læs også: Maritim industri vinder på samarbejde

Peter Skaarup peger på, at en række andre EU-lande har indført ordninger til gavn for deres industrier uden at få godkendt ordningerne i EU.

– Der er en masse forskellige ordninger, som landene stille og roligt gennemfører, hvor Danmark ofte er duksen, som siger, uha nej. Men vi risikerer at sakke agterud i konkurrencen, og medarbejdere bliver arbejdsløse, fordi jobbene flytter væk fra Danmark, siger han.

Forhandlingsvejen først

Danske Maritimes direktør mener dog, det er bedst at arbejde på en løsning, som kan godkendes i EU.

– Jeg synes, man skal prøve forhandlingsvejen først for at finde en løsning. Men jeg synes også vi skal passe på, for vi har jo set på udbudssiden, hvordan Danmark har valgt en duksetilgang, som ingen lande omkring os har gjort, siger Jenny N. Braat med henvisning til bl.a. udbud af nogle af forsvarets skibe, der udelukkede danske værfter.

– Der er jo ingen af de lande omkring os, der har valgt nationale leverandører, som på nogen måde har set EU-Kommissionen komme efter dem. Så nogle gange er det også et spørgsmål om fortolkningen. Vi foretrækker og ønsker en ordning, som ikke giver problemer i EU, men hvis det ikke lykkes, må man jo se på, om der er andre metoder, der skal tages i brug, siger hun.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Nyhedsbrev

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skaibstrafik

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Stabile rater forud for straftold

Torm går sammen med ME Production i Kina

Plus

Regeringen på vej med strategi mod pirateri

De overordnede strategiske prioriteter for en ny dansk strategi mod pirateri vil blive offentliggjort inden årets udgang, oplyser udenrigsministeren

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

Plus

Godt indhug i oplagte offshoreskibe

OFFSHORE: Mindst to af Maersk Supply Services oplagte skibe er solgt til videre drift i dansk rederi

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

60 års jubilæum midt i den nordjyske maritime klynge

VÆRFTER: Orskov Yard fejrede, at det i år er 60 år siden, at familievirksomheden Ørskov Christensens Stålskibsværft blev etableret i Frederikshavn

VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Fregatten 'Helge Ingstad' havde vigepligt, da den kolliderede med 250 meter lang aframax med lods om bord

Plus 1

Sådan blev rederiet Dannebrog et af Danmarks største

Det legendariske rederi var i mange år det førende tramprederi i Danmark. Efterfølgende blev der satset stort på tankskibe, som efterhånden blev rederiets hovedaktivitet

Dannebrog satsede stort på tankskibe

Dannebrogs gyldne epoke. Anden del...

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Nyt kuld udklækket fra SIMAC

Plus

’Finlandia Seaways’ klar igen efter brand

Viking Supply sælger sidste PSV'ere i flåden

Plus

Rindbo: Svovlregler er jokeren i tankmarkedet

Oven på et tredje kvartalsregnskab, hvor et svagt tankmarked trak kraftigt ned i resultatet, ser Nordens CEO Jan Rindbo bedring forude både i tank- og tørlast

Plus

Første enhed fra Sanmar med ny LNG-feature til Svitzer

BUGSER: Svitzer opgraderer London-området med 18. nybygning fra Sanmar-værftet. Den nye bugserbåd styrker besætningens sikkerhed ved LNG-lækage

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

Kom og besøg os på stand J 7216

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på besøg hos NOS A/S

Kranmontør hos Ajos bliver bredere

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også med låge

Nye Siemens Simatic Apps til MindSphere

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Glasrør og glasstænger efter kundens specifikationer? Kontakt Mirit Glas

Crack Testing Agent - Spray Kit

Ny Salgschef ansat hos TESS Danmark

68 ton load test af transportrammer

Send til en kollega

0.332