Derfor falder kvinderne fra

| Af Aase Huggler og Sif Lundsvig | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Den maritime branche forstår tilsyneladende ikke, hvorfor kvinderne falder fra - dagens kronikører giver her nogle bud på, hvad der skal til for at fastholde søfartens kvinder

At kvinder er et aktiv i skibsfart, er der bred enighed om i den maritime branche og det er dejligt.

Derfor er det også ærgerligt, når diskussionen om den udfordrede fastholdelse af kvinder oftest kun berører sexchikane, eller strander i, at søfartslivet er umuligt at kombinere med barsel.

Det er svært ikke at se den unuancerede diskussion som symptom på, at vi som branche ikke forstår, hvorfor kvinderne falder fra.

Her er vores bud på de udfordringer, der skal knækkes, for at få flere kvinder som en naturlig del af skibsfarten.

1: Unges forkundskaber
Igen og igen bliver der skrevet om pigernes overtagelse af de lange videregående uddannelser i medierne.

Men pigernes succes i skolen er også et produkt af et skolesystem, der påskønner stillesiddende opmærksomhed og perfektionisme.

Til søs er der en anden dagsorden. Som i andre håndværksfag er man nødt til at prøve sig frem, fejle og prøve igen. Hvis mentaliteten er, at alt skal være til en flot karakter i første forsøg, er det svært at forlige sig med et erhverv, hvor sidemandsoplæring og håndelag er nogle af kerneelementerne.

Vil man have flere piger ud på den anden side, er det vores erfaring, bl.a. fra en position som kvartermester for 60 spirende sømænd på Georg Stage, at man fra første dag ombord skal ind og italesætte, at det er ok at fejle i en læreproces - det er faktisk nødvendigt.

2: Tonen om bord
Det er vores erfaring, at flere piger tager afstand fra måden, man taler til hinanden til søs.

Tonen er ikke noget pigerne er kendt med. I land er den succesrige kommunikation ofte diplomatisk og underspillet. Til søs er kommunikationen direkte og skrællet for høflighedsfraser.

Vi er på ingen måde modstandere af den direkte taleform. Den er essentiel i sikkerhedskritiske situationer, hvor der ikke er tid til at overveje, hvad der egentligt menes bag høfligheden.

Men vi har konstateret, at det overvejende er pigerne, der oplever den direkte sprogbrug som grænseoverskridende. En faglig irettesættelse opfattes til tider som en hård, personlig kritik.

Branchen bør overveje, hvad man kan gøre for at indlære pigerne en forståelse for sproget til søs tidligt i uddannelsesforløbet.

3: Konservatisme i branchen
Vi har haft mange, dejlige mandlige kolleger med en stor velvilje for kvinder om bord.

Som pige til søs skal man ikke desto mindre ofte kæmpe mod en konservativ holdning. Nogle mandlige kollegaer regner ikke med, at man kan bestride jobbet. De skal overbevises først. Det kræver viljestyrke at overbevise sig selv og andre om, at man kan blive god til noget, når omgivelserne på forhånd betvivler, at det vil lykkes. Særligt som helt grøn sømand.

Læs også: Mærsk henter kvindelig finansdirektør

Det er klart, at hvis procentdelen af piger i branchen stiger, vil problemet mindskes. Det er dog ikke vores opfattelse, at problemet vil forsvinde i takt med et generationsskifte.

Branchen kan med fordel skabe mulighed for, at pigerne kan komme til at tale med hinanden. Fx ved at stå sammen om at kvindelige søfolk i de første år udmønstres med en anden kvindelig kadet, matros eller officer. Også selvom det - med så få piger derude - er en stor logistisk udfordring. Vi har selv draget nytte af tilbage fra elevtiden på Georg Stage at have hinanden som støtte og inspiration.

4: Karrieremuligheder
Det er videnskabeligt underbygget, at det er vigtigt for kvinder at kunne se fremadrettede muligheder, når det tages store valg i livet.

Man skal kunne se svar på spørgsmål som:

“Hvis jeg på sigt ikke vil fortsætte til søs, hvilke jobmæssige muligheder, har jeg for at videreuddanne og videreudvikle mig?"

Har man, som os, primært arbejdet i mindre og mellemstore rederier, er perspektiverne svære at få øje på.

For os var alternative jobmuligheder så godt som usynlige. Udsigterne til videreuddannelse var ligeledes ringe. Skibsføreruddannelsen er kategoriseret som niveau 5 på Kvalifikationsrammen for Livslang Læring, og falder uden for uddannelsessystemets standardrammer. Vi havde ikke kendskab til nogen brobygninger fra skibsføreren til andre uddannelser. I stedet for at færdiggøre navigatøruddannelsen, påbegyndte vi en diplomingeniøruddannelse.

Læs også: Bunker Holding (op)dyrker talenterne

Ikke alle støder på denne hurdle. Vi har senere hen erfaret, at har man haft ansættelse i et større rederi, er mulighederne for at gå i land med sin officersuddannelse vidtstrakte og synlige.

Vi tror derfor, at branchen med held kan fokusere på at synliggøre mulighederne fra et tidligt tidspunkt. Desuden skal der være mulighed for at opkvalificere skibsførereksamen til en bachelorgrad, også på navigationsskolerne. Der er ikke råd til at tabe dygtige folk, blot fordi vejen ind i branchen ikke har været en aspirantstilling i fx Mærsk.

5: Manglende motivation
Det er problematisk, at de karaktertræk, der gør, at man som kvinde klarer sig godt i skibsfart - mod på udfordringer og evnen til at tænke selv - står i modsætning til de karaktertræk, der kræves for at fortsætte karrieren til søs.

I de første år er man fuldt stimuleret. Oven i en masse færdigheder, skal man lære sig en ny måde at begå sig på.

Er man først faldet til ro som officer, er sagerne anderledes: Mange 1. og 2. grads-styrmandsstillinger er for øjeblikket jobs, der er så rutineprægede og automatiserede, at vejen til, at en computer overtager styrmandens rolle, synes kort.

Læg hertil, at er man først blevet kaptajn / overstyrmand, vil man samtidig befinde sig i en stilling, hvor det juridiske ansvar forbliver stort, mens beslutningskompetencen gradvist flyttes fra søen til kontor.

Tiden og teknikken arbejder for, at styrmanden får udvidede opgaver. Tiden arbejder ikke for at handlerummet gives tilbage til kaptajner og besætninger. Det er op til rederierne.

Aase Huggler og Sif Lundsvig er begge skibsingeniør-studerende. De har begge en fortid diverse stillinger som ubefarne/befarne skibsassistenter og styrmænd IV. Arbejdspladser har bl.a. været RAL, Georg Stage og Svendborg Bugser.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Værfter og turister holder liv i Faaborg Havn

Med tre værfter på havnen og et offshore-rederi har Faaborg Havn flere industri-aktører. Men krydstogt og lystsejlere holder også liv i den gamle købstadshavn

Jysk by åbner to kilometer ny havn

GALLERI: Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen...

Plus

Jorden rundt på berømt sejlskib

Til oktober åbner en ny udstilling om Troels Kløvedal på Naturhistorisk Museum i Aarhus, og dermed kommer et af Danmarks vel nok mest berømte skibe - ’Nordkaperen’ - på museum

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Positionsbillede

Alba Tankers ’Pacific’ i Sydhavnen i Aarhus sidste mandag. Et par dage senere sejlede tankskibet nordpå mod Stord i Norge...

Nyhedsbrev

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Online Avis Arkiv

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

”Hvad byder man uventede gæster”

UVENTEDE GÆSTER: Når 3.800 gæster pludselig bankede på i Fredericia, så fristes man let til at citere en tv-reklame fra et dansk kaffemærke, som også involverer et skib!

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Plus

Dansk dukserolle fastholdes i ny Paris MoU-opgørelse

FLAGSTATER: Både de danskflagede handelsskibe og dem under udenlandsk flag i den danske handelsflåde ligger lunt i det gode selskab, viser ny White, Grey and Black-liste

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.224