23948sdkhjf

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

| Af Af Lars Karlsson, best.medl. Frederikshavn Havn | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: De svenske havnevirksomheder forsvandt, fordi de ikke havde viljen til at investere i fremtiden.Danmark bør stille sig selv spørgsmålet, om der ikke er mere brug for at give havnene fri frem for at indføre en ny lovgivning med end flere snærende bånd og bureaukrati

I Søfart den 5. marts 2018 udbredte formanden for danske havnevirksomheder, Klaus G. Andersen, sig om sine forventninger til fremtidens havnelov i Danmark.

I hans øjne er der behov for en styrket havnelov med endnu flere regler for, hvad man må og ikke må på havnene. Og man forstod, at der bør indføres sanktioner for overtrædelser.

Han henviste også til udviklingen i Sverige, hvilket i mine øjne kalder på en replik.

Klaus G. Andersen anfører i sin artikel, at de private virksomheder i de svenske havne er blevet ’næsten udraderet’ siden de kommunalt ejede havne for årtier siden fik kommercielle rettigheder.

Dette er faktuelt forkert!

Sagen er derimod. at de svenske havnekommuner i løbet af 1980’erne blev tvunget til at overtage dårligt drevne private havnevirksomheder som var truet af konkurs med mindre man konsoliderede virksomheden i takt med den almindelige erhvervsudvikling.

Nødlidende virksomheder
Frem til begyndelsen af 1980’erne blev havneoperationerne i de fleste svenske virksomheder udført af en kommunal havneadministration. På havnene fandt man også en række private virksomheder, som ofte var kontrolleret af kunderne som var agenter, mæglere, rederier og speditører, som gjorde brug af virksomhedens services og anløb med deres skibe.

I forbindelse med indførelsen af containertransporten var havnevirksomhederne konfronteret med et stort behov for nye investeringer. Investeringer, som virksomhederne typisk ikke havde de finansielle muskler til at løfte. Da virksomhedernes kunder også var virksomhedernes ejere, var lave priser for de ønskede services den altdominerende prioritet og der blev ikke konsolideret kapital ind i virksomhederne. Men da disse investeringer var helt nødvendige for at overleve, stod mange svenske havnevirksomheder derfor i en faretruende situation.

Mange var således truet af konkurs.

Alvorlig situation
Dette var en alvorlig situation for havnene, der i sagens natur ikke kan overleve uden servicevirksomheder, der kan få logistikken til at fungere i praksis.

De private havnevirksomheder blev i stort omfang ’reddet’ af de kommuner, som ejede havnene og som så en interesse i at indkorporere de private havnevirksomheders services i havnens virksomhed, hvormed man skabte en langt mere effektiv organisation.

Læs også: Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Med disse organisatoriske transformationer skiftede havnene fra blot at eje et havneanlæg til at blive konkurrencedygtige virksomheder, der opererer på et frit marked på samme vilkår som andre virksomheder.

Dette kunne ske, fordi Sverige ikke har nogen havnelov. I Sverige er havnene kommunale virksomheder, og i kommunerne står man frit til at vælge den organisatoriske form, der bedst passer til virksomheden, så længe konkurrencen finder sted på samme vilkår som med andre virksomheder.

Den omstændighed, at Klaus G. Andersen henviser til, at de private aktiviteter i de svenske havne er blevet undertrykt af stærke kommunale havne er derfor helt forkert.

Danske overvejelser
Udviklingen i de svenske havne bør derimod føre til, at den danske sektor kan overveje, om den danske havnemodel egentlig skaber de bedste vilkår for havnenes kunder. Spørgsmålet er, om det er de kommunale havne eller de private virksomheder, som driver udviklingen fremad i de danske havne?

Udviklingen i Sverige har under alle omstændigheder afsløret, at private virksomheder ikke altid bidrager positivt til udviklingen af havnene. Tværtimod!

Læs også: Danske havne øger godsmængden

Havde det ikke været fordi de kommunale havne havde reddet de skrantende havnevirksomheder gennem en svær økonomisk periode, kunne mange svenske havne havde været forsvundet i dag.

Uanset hvilken organisatorisk model man vælger for de danske havne, bør der aldrig være nogen tvivl om, at kunden er kernen, og at der skal tilvejebringes de bedste muligheder for kunden. Kunden skal være i centrum!

En lov baseret på at beskytte en bestemt gruppe af havnevirksomheder - og dermed begrænse mulighederne for at skabe de bedst mulige betingelser for kunden - kommer ikke til at bibringe en positiv udvikling for de danske havne.

I lyset af de svenske erfaringer bør man snarere stille spørgsmålet, om det komplicerede regelsæt for driften i danske havne ikke snarere burde udfases fuldstændigt og hurtigst muligt?

Hvorfor ikke lade de danske havne - ligesom alle andre virksomheder - arbejde frit og uhindret på et marked med masser af konkurrence og mange aktører. Dette ville skabe optimale betingelser for kunden, og gøde jorden for innovation og forretningsudvikling i havnene. Samtidig ville det stille havnene stærkt i fremtidens hårde konkurrence med de udenlandske havne.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Positionsbillede

Nyhedsbrev

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Preparation is key in cable service

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Livbåde til bygninger

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Maersk Broker i opkøbsræs

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.266