Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

| Af Af Lars Karlsson, best.medl. Frederikshavn Havn | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: De svenske havnevirksomheder forsvandt, fordi de ikke havde viljen til at investere i fremtiden.Danmark bør stille sig selv spørgsmålet, om der ikke er mere brug for at give havnene fri frem for at indføre en ny lovgivning med end flere snærende bånd og bureaukrati

I Søfart den 5. marts 2018 udbredte formanden for danske havnevirksomheder, Klaus G. Andersen, sig om sine forventninger til fremtidens havnelov i Danmark.

I hans øjne er der behov for en styrket havnelov med endnu flere regler for, hvad man må og ikke må på havnene. Og man forstod, at der bør indføres sanktioner for overtrædelser.

Han henviste også til udviklingen i Sverige, hvilket i mine øjne kalder på en replik.

Klaus G. Andersen anfører i sin artikel, at de private virksomheder i de svenske havne er blevet ’næsten udraderet’ siden de kommunalt ejede havne for årtier siden fik kommercielle rettigheder.

Dette er faktuelt forkert!

Sagen er derimod. at de svenske havnekommuner i løbet af 1980’erne blev tvunget til at overtage dårligt drevne private havnevirksomheder som var truet af konkurs med mindre man konsoliderede virksomheden i takt med den almindelige erhvervsudvikling.

Nødlidende virksomheder
Frem til begyndelsen af 1980’erne blev havneoperationerne i de fleste svenske virksomheder udført af en kommunal havneadministration. På havnene fandt man også en række private virksomheder, som ofte var kontrolleret af kunderne som var agenter, mæglere, rederier og speditører, som gjorde brug af virksomhedens services og anløb med deres skibe.

I forbindelse med indførelsen af containertransporten var havnevirksomhederne konfronteret med et stort behov for nye investeringer. Investeringer, som virksomhederne typisk ikke havde de finansielle muskler til at løfte. Da virksomhedernes kunder også var virksomhedernes ejere, var lave priser for de ønskede services den altdominerende prioritet og der blev ikke konsolideret kapital ind i virksomhederne. Men da disse investeringer var helt nødvendige for at overleve, stod mange svenske havnevirksomheder derfor i en faretruende situation.

Mange var således truet af konkurs.

Alvorlig situation
Dette var en alvorlig situation for havnene, der i sagens natur ikke kan overleve uden servicevirksomheder, der kan få logistikken til at fungere i praksis.

De private havnevirksomheder blev i stort omfang ’reddet’ af de kommuner, som ejede havnene og som så en interesse i at indkorporere de private havnevirksomheders services i havnens virksomhed, hvormed man skabte en langt mere effektiv organisation.

Læs også: Havnelov: "Vi skal spille på den samme spilleplade"

Med disse organisatoriske transformationer skiftede havnene fra blot at eje et havneanlæg til at blive konkurrencedygtige virksomheder, der opererer på et frit marked på samme vilkår som andre virksomheder.

Dette kunne ske, fordi Sverige ikke har nogen havnelov. I Sverige er havnene kommunale virksomheder, og i kommunerne står man frit til at vælge den organisatoriske form, der bedst passer til virksomheden, så længe konkurrencen finder sted på samme vilkår som med andre virksomheder.

Den omstændighed, at Klaus G. Andersen henviser til, at de private aktiviteter i de svenske havne er blevet undertrykt af stærke kommunale havne er derfor helt forkert.

Danske overvejelser
Udviklingen i de svenske havne bør derimod føre til, at den danske sektor kan overveje, om den danske havnemodel egentlig skaber de bedste vilkår for havnenes kunder. Spørgsmålet er, om det er de kommunale havne eller de private virksomheder, som driver udviklingen fremad i de danske havne?

Udviklingen i Sverige har under alle omstændigheder afsløret, at private virksomheder ikke altid bidrager positivt til udviklingen af havnene. Tværtimod!

Læs også: Styrelse afviser at genoptage sag om opgavetyveri i Vejle

Havde det ikke været fordi de kommunale havne havde reddet de skrantende havnevirksomheder gennem en svær økonomisk periode, kunne mange svenske havne havde været forsvundet i dag.

Uanset hvilken organisatorisk model man vælger for de danske havne, bør der aldrig være nogen tvivl om, at kunden er kernen, og at der skal tilvejebringes de bedste muligheder for kunden. Kunden skal være i centrum!

En lov baseret på at beskytte en bestemt gruppe af havnevirksomheder - og dermed begrænse mulighederne for at skabe de bedst mulige betingelser for kunden - kommer ikke til at bibringe en positiv udvikling for de danske havne.

I lyset af de svenske erfaringer bør man snarere stille spørgsmålet, om det komplicerede regelsæt for driften i danske havne ikke snarere burde udfases fuldstændigt og hurtigst muligt?

Hvorfor ikke lade de danske havne - ligesom alle andre virksomheder - arbejde frit og uhindret på et marked med masser af konkurrence og mange aktører. Dette ville skabe optimale betingelser for kunden, og gøde jorden for innovation og forretningsudvikling i havnene. Samtidig ville det stille havnene stærkt i fremtidens hårde konkurrence med de udenlandske havne.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Celcius bestiller LNG-nybygninger med bobler

Online Avis Arkiv
Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

Plus

Krav til staten: Tag ansvar for sejlrender!

Havnedirektør undrer sig over, at uddybning og vedligeholdelse af sejlrender til og fra store erhvervshavne ikke betragtes som en statslig opgave

Håb for containerrater efter lille fald

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Endnu et Kosan-skib til DIS

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kina køber massivt op af europæiske havne

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Simens og Ultrafilter Scandinavian - Breating air system

EMRI på SMM 2018, Hamborg

Ny svingkran til værkstedet, produktionen eller et helt tredje sted?

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Send til en kollega

0.262