Sømandsforbund frygter massivt tab af nordiske færgejob

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Et kontroversielt norsk forslag om at lade rederiet Color Line registrere sig i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS) bliver starten på et kapløb mod bunden, advarer CO-Søfart, der sammen med de norske søfartsorganisationer protesterer mod forslaget

Efter flere års tovtrækkerier er den norske regering nu parat til at gennemføre et forslag, som i praksis betyder, at rederiet Color Line - som er det eneste rederi med udenrigsfærger under norsk flag - kan få lov til at registrere sine to færger på ruten mellem Oslo og Kiel i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS).

Color Lines fire færger til Danmark og Sverige forbliver derimod i det ordinære norske skibsregister (NOR).

Forslaget, som allerede blev varslet i 2015, var i sidste uge til drøftelse mellem Norges nyindsatte erhvervsminister Torbjørn Røe Isaksen og de norske søfartsorganisationer.

Læs også: Søfolk protesterer mod ændring af norsk skibsregister

Fra fagforbundene lyder der kraftige advarsler mod forslaget, som ifølge Norsk Sjømannsforbund sætter 700 norske søfolks job på spil. Samstemmende lyder der kritik fra de danske søfartsorganisationer CO-Søfart og Metal Maritime:

- Det er kortsigtet og visionsløst at ændre nationale regler, som i Norge, for at konkurrere internt nordiske lande imellem på bekostning af jobs til nordiske søfarende. Sådanne tiltag har kun til hensigt at gavne redernes/aktionærernes pengepung, uden det modsvarer udvikling i antallet af jobs til nordiske søfarende, skriver Ole Philipsen, formand CO-Søfart og Metal Maritime, i en kommentar til Søfart.

Color Lines argument for ændringen er, at rederiet taber penge, fordi de norske rammebetingelser er dårligere end eksempelvis de danske. Rederiet har derfor truet med at udflage sine skibe fra Norge, hvis ikke konkurrencevilkårene forbedres. Derfor ser rederiet frem til, at forslaget gennemføres,

- Det er kombinationen af den styrkede tilskudsordning på de korte ruter og opblødningen af fartsområdebegrænsningerne i NIS, som samlet udligner konkurrenceulempen, og som giver nødvendig forudsigelighed ved at have skibe i norsk register, udtaler koncernchef Trond Kleivdal, Color Line, i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at ordningen derved sikrer, at Color Line vil forblive under norsk flag også i fremtiden.

Åbner for billig udenlandsk arbejdskraft

Hos fagforbundene peger man modsat på, at Color Lines regnskaber i dag viser store overskud. Derfor tager søfartsorganisationerne stærkt afstand fra det norske forslag, som ifølge dem åbner for opsigelse af norske søfarende og ansættelse af billig, udenlandsk arbejdskraft.

Ifølge en analyse fra det norske sømandsforbund, der har beregnet de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at omflage Kiel-færgerne fra det norske ordinære skibsregister (NOR) til NIS, vil forslaget koste det norske samfund 400 mio. NOK over en ti-årig periode.

Læs også: Færgeansatte skal lære venlighed

Den norske erhvervsminister mener til gengæld ikke, at analysen overhovedet har vurderet risikoen for, at 2.500 norske arbejdspladser kan forsvinde, hvis ændringen ikke gennemføres, og Color Line vælger at flage helt ud af Norge.

Det norske Næringsdepartementet vil nu afvente en afgørelse fra ESA (EFTA Surveillance Authority), som kontrollerer, at EFTA-landene, som Norge er med i, overholder EØS-aftalen for EU's indre marked, før de nye regler implementeres i lovgivningen.

Distancekrav på 300 sømil

I det norske forslag er sat et distancekrav på 300 sømil, for at ingen skandinaviske færgeruter skal blive berørt af ændringerne.

- For nuværende med den indlagte sømilegrænse i NIS-forslaget vil ruterne mellem Danmark og Norge ikke kunne være omfattet. Dermed vil der heller ikke kunne være umiddelbare konsekvenser i form af udflagning fra DIS til NIS for færgeruterne mellem de to lande, skriver Ole Philipsen, men tilføjer:

- Godkendes ændringen i det norske regelværk af ESA, er det groft sagt første skridt ud på et skråplan.

Læs også: Torm og Norden bag historisk DIS-vækst

Ole Philipsen peger samtidig på, at skibe under det såkaldte “færge-DIS” har giver mulighed for lavere lønomkostninger via DIS-skatteordningen, hvor tredjelandes statsborgere ansættes på danske overenskomster.

- At konkurrere internt i Norden på laveste fællesnævner er meningsløst. Det er og bliver starten på “kapløbet mod bunden”. Og det er under al kritik, at et rederi - her Color Line - under trusler om udflagning kan opnå ensidige politiske fordele, siger han.

FAKTA: Det norske skibsregister

- Siden 1993 har det været ulovligt for skibe registreret i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS) at gå i fast rute mellem norsk og udenlandsk havn eller mellem andre nordiske havne.

- Rederierne som sejler på disse strækninger i dag er bl.a. Color Line og Fjord Line.

- Kun Color Line har sine skibe registreret i NOR (Norsk Ordinært Skibsregister), som kræver norske løn og arbejdsvilkår. Dette krav stilles ikke i NIS, hvilket gør det billigere at bemande et skib, som er registreret i NIS.

Kilde: sysla.no


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
VLOC rammer containerskib i havn

Offshore vind skal få Peter Madsen Rederi tilbage i plus

ISO-certificering er blandt de tiltag, der ifølge ny direktør skal hindre nyt mio-underskud i 2018.

Brand slukket på 'Iron Chieftain'

EU's hævntold mod USA træder i kraft

EU affyrede ved midnatstid det første skud i den ulmende handelskrig med ny told på amerikanske varer.

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Nyhedsbrev

Rederier anklaget for fake news i ophedet ophugningsdebat

Der er rigelig kapacitet på de EU-godkendte ophugningsværfter, lyder det fra NGO'en Shipbreaking Platform, der anklager branchen for "fake news".

Online Avis Arkiv

Polen vil tilbyde LNG-bunker i Gdynia

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Mærsk-familien satser milliarder på geotermi

A.P. Møller Holding er parat til at investere stort i geotermi, der har potentiale til at dække 30 pct. af fjernvarmebehovet i Danmark.

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Udflytning forsinker grønlandske søkort til 2020

Først i 2020 vil Geodatastyrelsens produktion af grønlandske søkort være tilbage på sporet

Skibskreditten opretter ny enhed

Danmarks Skibskredit vil fokusere mere på den digitale omstilling. Derfor rykker analysechef Christopher Rex til en ny enhed, og Henriette Brent-Petersen støder til.

Mærsk henter kvindelig finansdirektør

Svenske Carolina Dybeck Happe bliver ny finansdirektør i Mærsk-koncernen med virkning fra senest 1. januar 2019.

Nordea ser nye muligheder i shipping

VIDEO
Brand er slukket på containerskib ved Indien

Styrelse henter hjælp til sagsbehandlingspukkel

Miljøstyrelsen vil nu gøre brug af eksterne konsulenter, så havnevirksomheder ikke længere skal vente i månedsvis på at få godkendt eksport og import af affald

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Send til en kollega

0.31