23948sdkhjf

Søfolk protesterer mod ændring af norsk skibsregister

Det vil koste hundredevis af skandinaviske søfolk jobbet, advarer fagforbund om et forslag, som åbner for billig udenlandsk arbejdskraft på norske passagerfærger
Både norske og danske søfolk er i oprør over et forslag fra Norges regering, som vil gøre det muligt at erstatte skandinaviske søfolk med billig udenlandsk arbejdskraft.

Forslaget fra det norske Nærings- og fiskeridepartement gælder passagerskibe i fast rute i udenrigsfart. Det åbner for, at eksempelvis rederiet Color Line på visse ruter kan flage ud af det ordinære norske skibsregister (NOR) og over til Norsk Internationalt Skibsregister (NIS) og dermed erstatte omkring 700 norske søfarende med billigere udenlands arbejdskraft.

Forslaget har været i høring med svarfrist den 3. marts. I en høringsudtalelse opsummerer Norsk Sjømannsforbund sine vigtigste indvendinger mod forslaget:

- Det er opsigtsvækkende, at regeringen i høringsbrevet fremhæver, at forslaget ikke medfører ’nævneværdige konsekvenser’, når flere hundrede søfolk og deres familier rammes hårdt af forslaget. Dertil får forslaget betydelige økonomiske konsekvenser for staten i form af udgifter til dagpenge og en stigning i tilskudsordningen, hvis skibe fra DIS (det danske skibsregister, red.) omregistreres til NIS, skriver forbundet.

Danske job i fare

Hermed henvises til, at også danske færgerederier som DFDS og Fjord Line med fordel vil kunne udflage til NIS, hvilket i så fald vil koste danske arbejdspladser. Det danske forbund, CO-Søfart, deler på den baggrund nordmændenes bekymring

- Den norske regering er med forslaget på vej til at sænke barren for laveste fællesnævner i en grad, som på sigt også kan koste danske stillinger. Og det er endnu et eksempel på, at rederier med trusler om udflagning tilsyneladende kan nå hvad som helst, udtalte Ole Philipsen, formand for CO-Søfart og Metal Maritime, i forbindelse med en demonstration i Oslo mod forslaget for nylig.

Både Norsk Sjømannsforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund er stærke modstandere af forslaget.

- Dette forslag vil være starten på et nordisk «Race to the Bottom», lød det under demonstrationen fra kaptajn Hans Sande, direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Norsk Sjømannsforbund stiller i sit høringssvar også spørgsmål ved hele grundlaget for forslaget.

- Hovedargumentet for at tillade NIS har fra Color Lines side været, at norske rammebetingelser er dårligere end danske og medfører et årligt tab på 154 mio. (norske) kroner. I samråd med eksterne skatteeksperter har vi foretaget beregninger, som viser, at forskellen på NOR og DIS for ca. 1.100 underordnede stillinger i dag udgør 15 mio. Altså 10 procent af det, som Color Line mener var forskellen i 2013, skriver forbundet.

Modtager milliarder i støtte

Sjømannsforbundet påpeger endvidere, at Color Line - der sejler mellem bl.a. Oslo og Kiel, Kristiansand og Hirtshals og Larvik-Hirtshals - direkte og indirekte modtager støtte i størrelsesordenen 1,17 mia. (norske) kroner. Derfor, mener forbundet, må det forventes, at selskabet tager samfundsansvar og sørger for at skabe norske arbejdspladser.

- Vi konstaterer, at Color Line i dag er et selskab, som har en sund økonomi og drives med overskud. Det fremstår da som uforståeligt, at selskabet skal gives carte blanche til at sende mindst 700 norske søfolk ud i arbejdsløshed for at øge sin profit yderligere.

- Der er i dag ingen af de skandinaviske lande, som tillader at have udlændinge ansat på internationale vilkår i skandinavisk farvand. Med dette forslag vil Norge lede en udvikling i Skandinavien om at importere billig udenlandsk arbejdskraft til søs, skriver Norsk Sjømannsforbund.

Læs hele høringssvaret her: Høringsuttalelse
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111