Hård konkurrence om ikonisk kystrute

Offshorerederi melder sig ind i kampen om Hurtigruten og vil stille op med fire nybygninger

Den norske stat gransker i øjeblikket de indkomne tilbud på at drive verdens vel nok bedst kendte skibsrute, Hurtigruten langs den norske vestkyst fra Bergen i syd til Kirkenes i nord få kilometer fra den norsk-russiske grænse.

Læs også: Hurtigruten overtager Kleven-værftet

Koncessionsholderen har tidligere skullet stille med mindst 11 skibe for at kunne opretholde kravene om daglige anløb af samtlige havne på den 11 dages tur/retur-rutesejlads mellem de to yderpunkter. Dette massive tonnagekrav har hidtil dæmpet interessen for at byde ind for andre end den nuværende operatør, selskabet Hurtigruten AS.

Udbuddet til den kommende koncession, der gælder fra 2021 og ti år frem, er imidlertid nu opdelt i tre. Derfor er der reelt tre kontrakter, som kan bydes ind på: To på fire skibe samt en på tre skibe. Dette har ifølge en udtalelse fra den udbydende myndighed Samferdselsdepartementet skabt en hidtil uhørt interesse, hvor mellem fem og 10 rederier angivelige skulle overveje at byde ind.

Klar til at bygge skibe

Fristen for tilbudsgivning var 3. januar, hvorefter der ventes en afgørelse sidst i marts måned i år. Der er kun to rederier, udover Hurtigruten selv, der offentligt har meldt sig som interesserede.

Dels færgerederiet Color Line, der bl.a. sejler ud fra Hirtshals, samt dels holdingselskabet bag offshore-rederiet Havila Shipping, Havila Holding AS, som til formålet har dannet selskabet Havila Kystruten AS. Det vides således ikke om der også er danske interesser med blandt de bydende rederier.

Color Line har efterfølgende ikke meldt yderligere ud om deres interesse i udbuddet. Det har det norske offshore-rederi derimod. De har således offentliggjort en illustration af den serie på fire skibe, selskabet er klar til at sætte i værftsudbud, hvis de vinder en af de to kontrakter på fire skibe. Skibsdesignet er udført af det norske Havyard-værft.

De fire passagerskibe bliver således 125 meter lange og får en kapacitet på 700 passagerer, meddeler Havila Kystruten AS.

Holdingselskabet ejer ifølge fagmediet Skipsrevyen bl.a. også dele af det store norske indenrigsfærgerederi Fjord1 samt et af de nuværende Hurtigrute-skibe, ’Richard With’, der for nogle år siden blev afhændet af Hurtigruten på sale and lease back-vilkår.

Mere om: Hurtigruten


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kommuner raser over Canal Tours

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

To døde efter VLCC-eksplosion

Nyhedsbrev

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Online Avis Arkiv

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter i samme sted samtidigt booster omsætningen

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Norden i plus trods tørke i tank

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Øresundsbron melder om øget trafik

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Containerrater i højeste niveau i et år

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.214