23948sdkhjf

#MeToo-kampagnen stopper ved dansk søfart

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Den verdensomspændende kampagne mod sexchikane har - i modsætning til Danmark - spredt sig til den maritime branche i blandt andet Norge og Sverige

Den verdensomspændende #MeToo-kampagne om seksuelle overgreb og chikane har bredt sig fra Hollywood til en række andre brancher. Det gælder også søfarten i blandt andet Norge og Sverige, mens kampagnen indtil videre ikke har affødt nævneværdige reaktioner i Det Blå Danmark.

I Sverige har kvindelige søfarende siden november delt deres oplevelser med sexchikane i en hemmelig Facebook-gruppe med over 1000 medlemmer under hashtagget #lättanker. Senest har gruppen taget initiativ til underskriftsindsamlingen ”Søfart mod sexuelle trakasserier”, som over 300 kvinder og mænd indtil videre har skrevet under på ifølge Göteborgs-Posten.

I Norge har det internationale netværk YoungShip, som er en organisation for unge i søfarten, skrevet et åbent brev til sine medlemmer og samarbejdspartnere. I brevet tager organisationen afstand fra sexchikane og opfordrer med henvisning til #MeToo-kampagnen branchen til at bekæmpe problemet.

Norge som foregangsland

Derudover har Birgit M. Liodden, direktør for den maritime messe NOR-Shipping og bestyrelsesmedlem i Wista Norway (Women’s International Shipping & Trading Association), i et indlæg i den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv og på onlinemediet Splash 24/7 appelleret til shipping-branchen om at gå sammen om et initiativ mod kønskrænkende adfærd, sådan som det er sket i andre brancher. Hun mener, at Norge bør være foregangslandet i indsatsen.

Herhjemme har branchen til gengæld forbigået #MeToo-kampagnen i tavshed. I hvert fald hvis man spørger blandt de maritime fagforbund, Søfartens Ledere og CO-Søfart eller hos Danske Rederier.

– Der har generelt blandt flere erhverv i Sverige og Norge været stor tilslutning til #MeeToo, mens det herhjemme har været begrænset. Det kan skyldes mange ting, som det ikke er op til mig at spekulere i. Men konkret har vi i Metal Maritime ikke haft henvendelser fra medlemmer i forbindelse med #MeToo, skriver Ole Philipsen, formand for CO-Søfart og Metal Maritime, i en mail til Søfart.

Læs også: ”Hvor mange skal voldtages, før det er vigtigt?”

Han tilføjer, at forbundets holdning er, at seksuel chikane - uanset hvilket køn der udøver det - ikke skal forekomme, hverken på arbejdspladsen eller andre steder. Derudover ønsker formanden ikke at kommentere #MeToo-debatten.

Hos Søfartens Ledere har #MeToo-kampagnen heller ikke givet stor genlyd indtil videre, oplyser forbundets direktør, Fritz Ganzhorn.

– Det er jo ikke noget, som er trængt ind hos os som et medlemsønske om, at vi skal bidrage til kampagnen. Men der er ingen tvivl om, at der er nogle kønsdiskussioner ude i erhvervet, og at man også vænner sig til at have flere og flere kvinder, om end udviklingen er langsom, siger han.

Rapport om sexkrænkelser

I 2015 satte Søfartens Ledere fokus på sexchikane. Det skete i forbindelse med omtale af rapporten ”Seksuelle krænkelser mod kvinder i den danske handelsflåde”, som var et afgangsprojekt på Masteruddannelsen i teknisk miljøledelse på DTU samme år.

Undersøgelsen viste, at 78 pct. af de adspurgte kvindelige officerer til søs oplyste, at de havde været udsat for seksuel chikane. Alligevel rapporteres kun 1-2 sager årligt om sexchikane til fagforbundet vurderer Fritz Ganzhorn.

– Det er måske fordi det er lidt af et tabu. Det er nogle svære sager at rejse, siger han.

Fritz Ganzhorn mener dog, det er relevant for Søfartens Ledere at følge op på området og komme med råd og vejledning til, hvordan man bedst håndterer og undgår sexchikane. Nogle af sagerne løses om bord på skibene, men i andre tilfælde kan der være kvindelige søfarende, som vælger at droppe karrieren til søs på grund af problemer med seksuel chikane, vurderer han.

– Det kan sagtens være noget af det, som gør, at man ikke synes man er velkommen ude på arbejdspladserne. Men det behøver ikke blive en sag hos os, siger Fritz Ganzhorn.

Hos Danske Rederier satte rapporten om sexchikane til søs også gang i en debat. Men #Metoo-kampagnen har ikke i sig selv ført til nye initiativer på området, oplyser direktør Anne Windfeldt Trolle.

– Undersøgelsen fyldte meget og fik og fik os til at fokusere mere på problemstillingen og få det italesat. Så egentlig synes vi, der er fokus på det, siger hun.

Læs også: Det skal være slut med maritim sexchikane

Af konkrete initiativer i kølvandet på rapporten fra 2015 nævner Anne Windfeldt Trolle en hotline hos Søfartens Arbejdsmiljøråd (nu SeaHealth), som man kan ringe til, hvis man som søfarende har været udsat for eksempelvis overgreb eller seksuel chikane.

– Vi har haft fokus på problemstillingen i nogle år, men nu er det blevet mere synligt alle mulige andre steder. Og det er klart, at #Metoo-kampagnen er endnu en sten at stå på i forhold til at turde tale mere om det. Og alene med det afsæt kan det forhåbentlig blive nemmere for dem, der udsættes for noget, at turde reagere, siger Anne Windfeldt Trolle.

FAKTA: Chikane i søfarten

Definition af seksuel chikane tager udgangspunkt i de definitioner, som Arbejdstilsynet og Videns- center for Arbejdsmiljø har af fænomenet. Det handler dybest set om at demonstrere magt og er en form for mobning, der kan virke psykisk nedbrydende og føre til invalidering af ofrene, hvis det står på længe nok.

Herhjemme er området reguleret af en konvention om søfarendes arbejdsforhold - Maritime Labour Convention (MLC) under FN’s Internationale Arbejdsorganisation (ILO). MLC’s regler er indarbejdet i dansk lovgivning i tæt samarbejde med søfartserhvervets parter, som skal sikre, at danske skibe lever op til konventionen.

International Chamber of Shipping og International Transport Workers Federation har udarbejdet en guide om mobning og chikane: Guidance on eliminating shipboard harassment and bullying.

Rapporten ’Seksuelle krænkelser mod kvinder i den danske handelsflåde’ (2015) viste, at 78 pct. af de adspurgte kvindelige officerer til søs har været udsat for seksuel chikane. Efter rapporten blev der i branchen taget tre nye initiativer:

- At der i rederierne skabes en øget bevågenhed omkring udfordringer og løsninger vedrørende chikane, herunder eksisterende værktøjer og retningslinjer.
- At håndtering af mobning og chikane bliver en obligatorisk del af uddannelsen af sikkerhedsorganisationens medlemmer på skibene.
- At der bliver oprettet en hotline hos Søfartens Arbejdsmiljøråd (nu SeaHealth), hvor den søfarende kan henvende sig for råd og vejledning, hvis der opstår en konkret situation.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Online Avis Arkiv

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Send til en kollega

0.187