23948sdkhjf

Skrotgigant fra USA vil hyre 200 i Frederikshavn

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Straks i det nye år ventes de første borerigge og skibe at ankomme til Frederikshavn for at blive ophugget. Skrotgiganten MARS fra USA er i fuld gang med at planlægge sit indtog i Nordjylland

Efter mere end to års tilløb er USA-baserede Modern American Recycling Services - i daglig tale MARS - nu i fuld gang med at købe maskiner, etablere samarbejdsaftaler og klargøre ansættelsen af formodentlig flere hundrede medarbejdere til et nyt og topmoderne ophugningsværft i Frederikshavn Havn.

Og i Frederikshavn forventer man, at de første borerigge eller skibe vil ankomme til havnen om kort tid. Byens store havneudvidelse er i fuld gang, og MARS får adgang til et areal på knap 300.000 kvadratmeter.

- De første enheder vil sandsynligvis allerede ankomme til Frederikshavn Havn i første kvartal 2018, hvor de så vil være stacked (opmagasineret, red.) indtil MARS kan påbegynde operationerne på de nye arealer, når disse er klar i slutningen af 2018, siger havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen til Søfart. Han fortsætter:

- Vi regner med, at lokaliteterne vil være klar til brug senest i fjerde kvartal, 2018.

Herudover ønsker havnedirektøren ikke at udtale sig om de kommercielle forhold omkring den store USA-baserede ophugningsvirksomheds indtog i Frederikshavn. Det skyldes ifølge havnedirektøren hensynet til MARS, som på nuværende tidspunkt er i fuld gang med forhandlingerne med potentielle kunder og underleverandører.

Mikkel Seedorff Sørensen bekræfter dog overfor Søfart, at der tidligere på året blev underskrevet en endelig, 11-årig kontrakt mellem MARS og Frederikshavn Havn.

Optimale betingelser
Søfart er samtidig kommet i besiddelse af den præsentation, som MARS har sendt ud i det danske maritime miljø af potentielle samarbejdspartnere.

Af præsentationen fremgår det, at MARS’ forretningsmodel for de europæiske aktiviteter omfatter at etablere "den mest effektive, mest moderne og mest miljørigtige ophugningsplads i Europa" samt at den nye ophugningsplads skal operere døgnet rundt alle årets dage.

Den specifikke placering i netop Danmark begrundes med, at det danske marked tilvejebringer optimale betingelser for effektiv bortskaffelse af farlige materialer og genanvendelse af de tunge materialer fra skibe, platforme eller borerigge.

"Vi vil kunne tilbyde olieselskaber et bæredygtigt alternativ til ’beaching’ og vi kan tilbyde vores kunder et sikkert arbejdsmiljø med sikre arbejdsforhold for medarbejderne og miljøvenlig bortskaffelse af farlige materialer", hedder det i materialet.

Samtidig fremhæves Frederikshavn for sin ideelle - og "beskyttede" - placering på Jyllands østkyst, men samtidig tæt på oliefelterne i Nordsøen og de store sejlruter.

Gigantisk projekt
MARS har hovedkvarter i USA-sydstaten Louisiana, og selskabet har vokset sig stor på ophugning af olieinstallationer fra Den Mexicanske Golf.

Læs også: 'Elbjørn' solgt til skrot – kommer snart til Frederikshavn

Søfart har været i kontakt med flere forskellige kilder i branchen, som har været til møder med repræsentanter for MARS.

De fortæller, at selskabet siger mod at skulle ophugge mere end 200.000 ton skrot hvert år fra de kommende, nyanlagte faciliteter i Frederikshavn.

- Det bliver et gigantisk projekt, som skal gå efter de helt store olieborerigge fra Nordsøen og herudover de allerstørste skibstyper. Danmark går med ét slag fra at være en beskeden maritim ophugningsnation til at være en betydelig en af slagsen, siger en kilde med kendskab til processen.

Ifølge kilderne er det ikke mere end ti dage siden, at MARS’ topchef Dwight "Butch" Caton var i Frederikshavn og aftale de sidste detaljer med direktionen i Frederikshavn Havn.

- Kontrakten er underskrevet, så der er ingen tvivl om, at det kommer til at ske, forklarer kilden.

Stor udvidelse
Frederikshavn Havn er i fuld gang med første etape af havneudvidelsen, der løber op i 570 mio. kr., og havnen tæt på at kunne melde udsolgt af baglandsarealet i etape 1.

Læs også: Ophugning: Bimco anklager EU for protektionisme

Ifølge Søfarts oplysninger er der lagt op til en lokal alliance mellem MARS og den eksisterende spiller Stena Recycling, som fra havnen i Frederikshavn vil komme til at spille en vigtig rolle i forhold til viderebearbejdelsen af kemikalier og metalskrot.

- Det vil give et gevaldigt boost til havnen, hvor man må formode, at der vil komme en jævn trafik af f.eks. panamax bulk carriers, som vil skulle transportere bearbejdet metalskrot fra Danmark til Sydøstasien til omsmeltning, udtaler en kilde med kendskab til processen.

Kilden påpeger, at der er en grund til, at MARS - efter flere års tøven - nu pludselig har fået travlt med at komme i gang.

- Maersk Oil er som bekendt gået i gang med det såkaldte Tyra Future-projekt, der skal bortskaffe en række udtjente olie/gas-installationer på Tyra-gasfeltet i den danske del af Nordsøen. Der er en række danske konsortier, som har budt på opgaven med at nedtage de udtjente installationer, og parterne er ivrige efter at kunne tilbyde Maersk Oil, at deres installationer kan blive ophugget miljøvenligt vis og samtidig kan skaffe arbejdspladser hjemme i Danmark. Det ville ikke undre mig, om den første større ordre til MARS i Frederikshavn vil komme fra Maersk Oil og dets partnere, siger kilden.

Søfart har forsøgt at komme i kontakt med repræsentanter for Modern American Recycling Services i USA. Ingen af vores henvendelser er imidlertid blevet besvaret.
Mere om: ophugning
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stor renovering skal ruste 'Danmark' til fremtiden

Plus

Krydstogtskibe kan blive nødt til at lave egne søkort ved Grønland

Stena åbner ny rute over Kattegat

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Plus

Viden om el-færger sættes i system

EL-DRIFT: Nyt projekt skal klæde overfartsledere på med viden inden vinduet for elektrificering af dansk færgefart åbnes

Nyhedsbrev

8.294 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Søfartsstyrelsen vil ikke advare om smøreolie

Viking Sky: I modsætning til de norske Søfartsmyndigheder ser Søfartsstyrelsen ingen grund til at opfordre danskflagede skibe til at være påpasselig med smøreolieniveauet

Online Avis Arkiv
Plus

Wilhelmsen-konglomeratet var Norges Mærsk

I anden del om det norske storrederi Wilhelmsen beskriver Niels Storinggaard storhedstiden som konglomerat, hvor det norske rederi var Norges svar på Mærsk

Plus

Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Verdens mest moderne fly er under mistanke for at rumme softwarekoder, der har taget magten fra besætningen og forårsaget to tragiske flystyrt. Men også moderne skibe er spækket med autonome støttesystemer og nu spørger en dansk ekspert, hvorvidt de autonome systemer kan forværre en i forvejen kritisk situation

Bimco: Kina vender op og ned på tørlast

Island godkender RAL-samarbejde med Eimskip

Qatar i nybygningsprogram på 100 LNG-skibe

1

Københavnske politikere vil have grønnere kanalbåde

Plus

Stor tonnageaktivitet hos Svitzer

Nybygninger til Egypten og Oman på vej, mens yderligere nybyggede bugserbåde lige nu er undervejs fra Tyrkiet til Australien

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Positionsbillede

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Marinemaleren Benjamin Olsen på Marstal Søfartsmuseum

Dampskibsselskabet Vendila knyttede Benjamin Olsen til den danske søfartsmetropol Marstal. Nu kan en række af malerens værker ses i byens søfartsmuseum

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Slangetrommel til brug på Offshore vindmølleprojekt

Spidex kobling

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Bergo gulve er perfekt på skibe.

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Send til en kollega

0.244