23948sdkhjf

Skrotgigant fra USA vil hyre 200 i Frederikshavn

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Straks i det nye år ventes de første borerigge og skibe at ankomme til Frederikshavn for at blive ophugget. Skrotgiganten MARS fra USA er i fuld gang med at planlægge sit indtog i Nordjylland

Efter mere end to års tilløb er USA-baserede Modern American Recycling Services - i daglig tale MARS - nu i fuld gang med at købe maskiner, etablere samarbejdsaftaler og klargøre ansættelsen af formodentlig flere hundrede medarbejdere til et nyt og topmoderne ophugningsværft i Frederikshavn Havn.

Og i Frederikshavn forventer man, at de første borerigge eller skibe vil ankomme til havnen om kort tid. Byens store havneudvidelse er i fuld gang, og MARS får adgang til et areal på knap 300.000 kvadratmeter.

- De første enheder vil sandsynligvis allerede ankomme til Frederikshavn Havn i første kvartal 2018, hvor de så vil være stacked (opmagasineret, red.) indtil MARS kan påbegynde operationerne på de nye arealer, når disse er klar i slutningen af 2018, siger havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen til Søfart. Han fortsætter:

- Vi regner med, at lokaliteterne vil være klar til brug senest i fjerde kvartal, 2018.

Herudover ønsker havnedirektøren ikke at udtale sig om de kommercielle forhold omkring den store USA-baserede ophugningsvirksomheds indtog i Frederikshavn. Det skyldes ifølge havnedirektøren hensynet til MARS, som på nuværende tidspunkt er i fuld gang med forhandlingerne med potentielle kunder og underleverandører.

Mikkel Seedorff Sørensen bekræfter dog overfor Søfart, at der tidligere på året blev underskrevet en endelig, 11-årig kontrakt mellem MARS og Frederikshavn Havn.

Optimale betingelser
Søfart er samtidig kommet i besiddelse af den præsentation, som MARS har sendt ud i det danske maritime miljø af potentielle samarbejdspartnere.

Af præsentationen fremgår det, at MARS’ forretningsmodel for de europæiske aktiviteter omfatter at etablere "den mest effektive, mest moderne og mest miljørigtige ophugningsplads i Europa" samt at den nye ophugningsplads skal operere døgnet rundt alle årets dage.

Den specifikke placering i netop Danmark begrundes med, at det danske marked tilvejebringer optimale betingelser for effektiv bortskaffelse af farlige materialer og genanvendelse af de tunge materialer fra skibe, platforme eller borerigge.

"Vi vil kunne tilbyde olieselskaber et bæredygtigt alternativ til ’beaching’ og vi kan tilbyde vores kunder et sikkert arbejdsmiljø med sikre arbejdsforhold for medarbejderne og miljøvenlig bortskaffelse af farlige materialer", hedder det i materialet.

Samtidig fremhæves Frederikshavn for sin ideelle - og "beskyttede" - placering på Jyllands østkyst, men samtidig tæt på oliefelterne i Nordsøen og de store sejlruter.

Gigantisk projekt
MARS har hovedkvarter i USA-sydstaten Louisiana, og selskabet har vokset sig stor på ophugning af olieinstallationer fra Den Mexicanske Golf.

Læs også: 'Elbjørn' solgt til skrot – kommer snart til Frederikshavn

Søfart har været i kontakt med flere forskellige kilder i branchen, som har været til møder med repræsentanter for MARS.

De fortæller, at selskabet siger mod at skulle ophugge mere end 200.000 ton skrot hvert år fra de kommende, nyanlagte faciliteter i Frederikshavn.

- Det bliver et gigantisk projekt, som skal gå efter de helt store olieborerigge fra Nordsøen og herudover de allerstørste skibstyper. Danmark går med ét slag fra at være en beskeden maritim ophugningsnation til at være en betydelig en af slagsen, siger en kilde med kendskab til processen.

Ifølge kilderne er det ikke mere end ti dage siden, at MARS’ topchef Dwight "Butch" Caton var i Frederikshavn og aftale de sidste detaljer med direktionen i Frederikshavn Havn.

- Kontrakten er underskrevet, så der er ingen tvivl om, at det kommer til at ske, forklarer kilden.

Stor udvidelse
Frederikshavn Havn er i fuld gang med første etape af havneudvidelsen, der løber op i 570 mio. kr., og havnen tæt på at kunne melde udsolgt af baglandsarealet i etape 1.

Læs også: Ophugning: Bimco anklager EU for protektionisme

Ifølge Søfarts oplysninger er der lagt op til en lokal alliance mellem MARS og den eksisterende spiller Stena Recycling, som fra havnen i Frederikshavn vil komme til at spille en vigtig rolle i forhold til viderebearbejdelsen af kemikalier og metalskrot.

- Det vil give et gevaldigt boost til havnen, hvor man må formode, at der vil komme en jævn trafik af f.eks. panamax bulk carriers, som vil skulle transportere bearbejdet metalskrot fra Danmark til Sydøstasien til omsmeltning, udtaler en kilde med kendskab til processen.

Kilden påpeger, at der er en grund til, at MARS - efter flere års tøven - nu pludselig har fået travlt med at komme i gang.

- Maersk Oil er som bekendt gået i gang med det såkaldte Tyra Future-projekt, der skal bortskaffe en række udtjente olie/gas-installationer på Tyra-gasfeltet i den danske del af Nordsøen. Der er en række danske konsortier, som har budt på opgaven med at nedtage de udtjente installationer, og parterne er ivrige efter at kunne tilbyde Maersk Oil, at deres installationer kan blive ophugget miljøvenligt vis og samtidig kan skaffe arbejdspladser hjemme i Danmark. Det ville ikke undre mig, om den første større ordre til MARS i Frederikshavn vil komme fra Maersk Oil og dets partnere, siger kilden.

Søfart har forsøgt at komme i kontakt med repræsentanter for Modern American Recycling Services i USA. Ingen af vores henvendelser er imidlertid blevet besvaret.
Mere om: ophugning
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Nyhedsbrev

8.328 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Online Avis Arkiv

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Giver du kassen for at bortskaffe dit proces-spildevand?

Sommerferie 2019

Send til en kollega

0.223