23948sdkhjf

Skrotgigant fra USA vil hyre 200 i Frederikshavn

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Straks i det nye år ventes de første borerigge og skibe at ankomme til Frederikshavn for at blive ophugget. Skrotgiganten MARS fra USA er i fuld gang med at planlægge sit indtog i Nordjylland

Efter mere end to års tilløb er USA-baserede Modern American Recycling Services - i daglig tale MARS - nu i fuld gang med at købe maskiner, etablere samarbejdsaftaler og klargøre ansættelsen af formodentlig flere hundrede medarbejdere til et nyt og topmoderne ophugningsværft i Frederikshavn Havn.

Og i Frederikshavn forventer man, at de første borerigge eller skibe vil ankomme til havnen om kort tid. Byens store havneudvidelse er i fuld gang, og MARS får adgang til et areal på knap 300.000 kvadratmeter.

- De første enheder vil sandsynligvis allerede ankomme til Frederikshavn Havn i første kvartal 2018, hvor de så vil være stacked (opmagasineret, red.) indtil MARS kan påbegynde operationerne på de nye arealer, når disse er klar i slutningen af 2018, siger havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen til Søfart. Han fortsætter:

- Vi regner med, at lokaliteterne vil være klar til brug senest i fjerde kvartal, 2018.

Herudover ønsker havnedirektøren ikke at udtale sig om de kommercielle forhold omkring den store USA-baserede ophugningsvirksomheds indtog i Frederikshavn. Det skyldes ifølge havnedirektøren hensynet til MARS, som på nuværende tidspunkt er i fuld gang med forhandlingerne med potentielle kunder og underleverandører.

Mikkel Seedorff Sørensen bekræfter dog overfor Søfart, at der tidligere på året blev underskrevet en endelig, 11-årig kontrakt mellem MARS og Frederikshavn Havn.

Optimale betingelser
Søfart er samtidig kommet i besiddelse af den præsentation, som MARS har sendt ud i det danske maritime miljø af potentielle samarbejdspartnere.

Af præsentationen fremgår det, at MARS’ forretningsmodel for de europæiske aktiviteter omfatter at etablere "den mest effektive, mest moderne og mest miljørigtige ophugningsplads i Europa" samt at den nye ophugningsplads skal operere døgnet rundt alle årets dage.

Den specifikke placering i netop Danmark begrundes med, at det danske marked tilvejebringer optimale betingelser for effektiv bortskaffelse af farlige materialer og genanvendelse af de tunge materialer fra skibe, platforme eller borerigge.

"Vi vil kunne tilbyde olieselskaber et bæredygtigt alternativ til ’beaching’ og vi kan tilbyde vores kunder et sikkert arbejdsmiljø med sikre arbejdsforhold for medarbejderne og miljøvenlig bortskaffelse af farlige materialer", hedder det i materialet.

Samtidig fremhæves Frederikshavn for sin ideelle - og "beskyttede" - placering på Jyllands østkyst, men samtidig tæt på oliefelterne i Nordsøen og de store sejlruter.

Gigantisk projekt
MARS har hovedkvarter i USA-sydstaten Louisiana, og selskabet har vokset sig stor på ophugning af olieinstallationer fra Den Mexicanske Golf.

Læs også: Minister: Uacceptabelt at skibe ender deres dage på en strand

Søfart har været i kontakt med flere forskellige kilder i branchen, som har været til møder med repræsentanter for MARS.

De fortæller, at selskabet siger mod at skulle ophugge mere end 200.000 ton skrot hvert år fra de kommende, nyanlagte faciliteter i Frederikshavn.

- Det bliver et gigantisk projekt, som skal gå efter de helt store olieborerigge fra Nordsøen og herudover de allerstørste skibstyper. Danmark går med ét slag fra at være en beskeden maritim ophugningsnation til at være en betydelig en af slagsen, siger en kilde med kendskab til processen.

Ifølge kilderne er det ikke mere end ti dage siden, at MARS’ topchef Dwight "Butch" Caton var i Frederikshavn og aftale de sidste detaljer med direktionen i Frederikshavn Havn.

- Kontrakten er underskrevet, så der er ingen tvivl om, at det kommer til at ske, forklarer kilden.

Stor udvidelse
Frederikshavn Havn er i fuld gang med første etape af havneudvidelsen, der løber op i 570 mio. kr., og havnen tæt på at kunne melde udsolgt af baglandsarealet i etape 1.

Læs også: Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Ifølge Søfarts oplysninger er der lagt op til en lokal alliance mellem MARS og den eksisterende spiller Stena Recycling, som fra havnen i Frederikshavn vil komme til at spille en vigtig rolle i forhold til viderebearbejdelsen af kemikalier og metalskrot.

- Det vil give et gevaldigt boost til havnen, hvor man må formode, at der vil komme en jævn trafik af f.eks. panamax bulk carriers, som vil skulle transportere bearbejdet metalskrot fra Danmark til Sydøstasien til omsmeltning, udtaler en kilde med kendskab til processen.

Kilden påpeger, at der er en grund til, at MARS - efter flere års tøven - nu pludselig har fået travlt med at komme i gang.

- Maersk Oil er som bekendt gået i gang med det såkaldte Tyra Future-projekt, der skal bortskaffe en række udtjente olie/gas-installationer på Tyra-gasfeltet i den danske del af Nordsøen. Der er en række danske konsortier, som har budt på opgaven med at nedtage de udtjente installationer, og parterne er ivrige efter at kunne tilbyde Maersk Oil, at deres installationer kan blive ophugget miljøvenligt vis og samtidig kan skaffe arbejdspladser hjemme i Danmark. Det ville ikke undre mig, om den første større ordre til MARS i Frederikshavn vil komme fra Maersk Oil og dets partnere, siger kilden.

Søfart har forsøgt at komme i kontakt med repræsentanter for Modern American Recycling Services i USA. Ingen af vores henvendelser er imidlertid blevet besvaret.
Mere om: ophugning
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Værftsdirektør afviser fyringer trods aflyste ordre

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medie: Salg af Molslinjen sat i stå af corona-krise

Online Avis Arkiv

Forsvarskommandoen hæver sikringsniveau i Guinea-bugten

Efter flere alvorlige piratangreb på handelsskibe i Guinea-bugten hæver Forsvarskommandoen nu sikkerhedsniveauet niveau to

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Korsør Havn vil flytte nord for Storebæltsbroen

Ønsket om at etablere en helt ny erhvervshavn bliver mødt med krav om mere konkrete planer

MAN Energy Solutions styrker finsk tilstedeværelse

Der er dualfuel firetaktere fra MAN Energy Solutions på vej til to store nybygningsprojekter med ro/pax-færger i Finland

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Landsret afviser erstatning på 800 millioner i OW Bunker-sagen

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Ny rapport: Skibsfarten skaber størst værdi

Krise i CMA CGM kan give nyt opkøb til DSV

Nu kan grænsependlere atter komme med Rømø-Sild

Niels Smedegaard til DSV

Plus

Exilators partikelfilter endelig solgt til et dansk skib

Blot et enkelt dansk skib er blandt iværksættervirksomheden Exilators liste på 25 købere af et partikelfilter, der fjerner livsfarlig mikroskopisk sod fra udstødningsrøg. Frustrerende, synes ejeren

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

1

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Kapselblæsere fra Pedro Gil i høj kvalitet

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Skal vi linke op på LinkedIn?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

Dokning: Forberedt på det uventede

ADCA Kondensatudladere

Rekordlavt antal arbejdsulykker i Ajos i 2019

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

AutoCAD Grundlæggende

ABB tech supports sustainable future for Arctic shipping

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Send til en kollega

0.172