23948sdkhjf

Forsvaret afviste historie om nordkoreansk tvangsarbejde for et år siden

Allerede sidste år fik Forsvaret at vide, at der kunne være anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere i forbindelse med bygningen af 'Lauge Koch'

Forsvaret gravede ikke dybere end højst nødvendigt, da det sidste år blev gjort opmærksom på, at nordkoreanske tvangsarbejdere muligvis havde været med til at bygge Søværnets nye prestigeprojekt. Det skriver Information.

Forsvarsministeriets håndtering af sagen sætter spørgsmålstegn ved, om ministeriet reelt var interesseret i at komme til bunds i anklagerne, eller om de bare ville have sagen til at forsvinde.

Sagen begyndte i september 2016, da Forsvarsministeriet modtog en mail fra en journalist fra fagbladet Ingeniøren.

Nordkoreanske arbejdere og 'Lauge Koch'

Oppositionen kræver byggeriet af flere flådefartøjer undersøgt

Forsvaret kan ikke entydigt afvise brug af nordkoreanere

Medier: Nordkoreanere har bygget på dansk flådefartøj

Karstensens vidste intet om nordkoreansk arbejdskraft

Politikere: Nordkoreansk tvangsarbejde er ’vanvittigt’

Journalisten arbejdede på en opsigtsvækkende historie om, at det polske skibsværft Crist Shipyard havde anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere i forbindelse med arbejdet på en række skibe – heriblandt Forsvarets nye inspektionsfartøj 'Lauge Koch'.

Norsk afsløring
Historien udsprang af en afsløring i det norske Teknisk Ukeblad, hvor det danske skib kort var nævnt.

Nordkoreanerne levede angiveligt under slavelignende forhold og fik frataget deres løn, som i stedet gik til det nordkoreanske regime.

Journalisten ville have Forsvaret til at forholde sig til sagen.

Ministeriet indhentede derfor en redegørelse fra den ansvarlige styrelse, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

Styrelsen svarede fire dage senere, at der ikke var noget at komme efter. Men det skulle vise sig at være en tilsnigelse.

Besøg på værftet var anmeldt i forvejen
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse havde besøgt værftet i Polen flere gange under byggeriet. Men som der stod i styrelsens redegørelse til ministeriet, havde de tilsynsførende ikke »observeret eller haft mistanke om, at andet end polske (eller europæiske) værftsarbejdere blev anvendt i produktionen«.

Det har senere vist sig, at besøgene på værftet var anmeldt på forhånd, og deres primære formål var at inspicere selve byggeriet og ikke arbejdsforholdene.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse kontaktede direktøren hos den danske hovedentreprenør, Karstensens Skibsværft, for at spørge til journalistens påstand om nordkoreanske arbejdere på det polske værft.

Direktøren oplyste, at Karstensens Skibsværft under sit tilsyn med byggeriet heller ikke havde haft grund til at tro, at der havde været anvendt nordkoreanere i produktionen.

Værftet afviste 
For en sikkerheds skyld bad Materiel- og Indkøbsstyrelsen Karstensens om at »indhente en bekræftelse fra Crist Shipyard«. Det fremgår af den mail, som en stabschef i styrelsen sendte til Forsvarsministeriets departement som reaktion på journalistens henvendelse.

I mailen var svaret fra det polske værft vedhæftet – en fax på tre linjer, der lød:

»Med henvisning til den udførte kontrakt om bygning og levering af delvist udstyret skrog til projekt NB 428 (det danske skib, red.) bekræfter vi hermed, at ingen nordkoreanske arbejdere har været ansat på dette projekt.«

Det polske værft afviste altså anklagen blankt.

I bunden af mailen var dog også et link til en artikel fra det norske magasin Teknisk Ukeblad, som grundigt beskrev arbejdsforholdene for de nordkoreanske arbejdere på Crist Shipyard. Det fremgik af artiklen, at nordkoreanerne havde arbejdet på ni norske skibe – og et dansk.

Svaret blev videresendt til journalisten, som valgte at droppe historien. Den klare afvisning fra Crist Shipyard var svær at modbevise. Dermed lykkedes det altså i første omgang Forsvarsministeriet at lægge låg på historien.

Men der var en del mere at komme efter, end Forsvaret gav udtryk for i september 2016.

Nordkoreanere på ét dansk og ni norske skibe
Teknisk Ukeblad har fået aktindsigt i dokumenter fra det polske arbejdstilsyn, som blandt andet dokumenterer, at Crist Shipyard hyrede 45 nordkoreanere til at arbejde på ti projekter. Et af dem var det danske skib 'Lauge Koch'. De ni andre var norske.

Arbejderne blev ansat gennem vikarbureauet Armex, som igen havde ansat dem gennem det nordkoreanske firma Rungrado.

Rungrado er kontrolleret af det nordkoreanske arbejderparti. Firmaet er kendt for at eksportere tusindvis af nordkoreanske arbejdere til resten af verden, hvor de lever og arbejder under umenneskelige forhold.

Nye FN-sanktioner har nu sat en stopper for udstedelsen af arbejdstilladelser til nordkoreanere.

En faktura viser, at Armex betalte Rungrado for udført arbejde på de ti projekter. Igen var NB428, kodenavnet for 'Lauge Koch', nævnt.

Meget tyder altså på, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været anvendt i byggeriet af Forsvarets nye skib.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094